Skip to content

מודי'ס: דירוג האשראי של ישראל ימשיך להיות A1

למרות גרעון של 39 מיליארד שקל, אין צפי לבחינה מחדש של דירוג האשראי לטווח ארוך של מדינת ישראל • עוד נאמר, בהמשך לפנית עיתון מגפון, כי דירוג האשראי ימשיך להיות בעל אופק יציב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע שעבר נתבשרו תושבי מדינת ישראל, כי הגרעון בתקציב לשנת 2012 עומד על 39 מיליארד שקל. יעד זה היה כפול מהיעד אותו צפו הכלכלנים. משמעות ירידה בדירוג האשראי היא בין היתר תשלום של ריבית גבוהה יותר בעת הנפקת אגרות חוב.

נתניהו ושטייניץ (צילום: משה מילנר / לע"מ)
נתניהו ושטייניץ (צילום: משה מילנר / לע"מ)

לאור פניית מגפון למודי'ס, האם ההפתעה בגירעון התקציב תשנה את הדירוג, השיבה החברה, כי הדירוג של ישראל נותר A1 ויציב, וכי הדירוג אינו תחת בדיקה לאור גילויים אלו.

הצהרת מודי'ס לעיתון מגפון היא בגדר חדשות טובות למדינת ישראל והיא המשך לדו"ח מחמיא לכלכלה הישראלית, שפורסם בספטמבר שנה שעברה על ידי חברת הדירוג. בדו"ח זה נכתב, כי דירוג A1 לאגרות החוב של מדינת ישראל מגובה על ידי כלכלה ומערכת פיננסית חזקה.

הדירוג לטווח ארוך של מדינת ישראל, כפי שנרשם באותו הדו"ח מספטמבר 2012, עלול לעלות אם תהיה הפחתה משמעותית בחוב הממשלתי.

בדו"ח מאוחר יותר, שחובר כחודש לאחר מכן, שעסק בהשפעת הבחירות על תקציב המדינה לשנת 2013, העריכו האנליסטים של מודי'ס כי ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, ינצח בבחירות. ניצחון בבחירות, מאמינים במודי'ס, יסייע לראש הממשלה לקבל תמיכה חזקה ולהעביר את התקציב לשנת 2013, תוך כדי קיצוצים בתקציב הביטחון, כמו גם קיצוצים נוספים.

בראיון שנתן ראש הממשלה לערוץ 2, ושצוטט בחלקו בכתבתו של צבי זינגר בעיתון מגפון, ענה ראש הממשלה לשאלתה של יונית לוי, האם ישנה תוכנית להעלות את המיסים למימון הגירעון, כי: “אני לא רוצה להעלות מיסים, זו לא הנטייה הטבעית שלי ואעשה כל שביכלותי כדי להימנע מזה. נעשה קיצוצים ותוספות. לכל אלו שדואגים לאוברדראפט הלאומי, אזכיר להם זאת במו"מ הקואליציוני".

ראש הממשלה לא התחייב להעלות את המיסים, אך סביר להניח כי אם ראש הממשלה יהיה מעוניין לראות את דירוג האשראי של המדינה לטווח ארוך נשמר או מועלה, הוא לא יקטין את הגרעון על ידי הנפקה של אגרות חוב. הקטנת הגרעון יכולה להתבצע בין היתר על ידי קיצוצים בתקציבי המשרדים השונים של הממשלה, והעלאת המיסים השונים כגון מס על הדלק, מס על הסיגריות והעלאת המע"מ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן