Skip to content

תנו לשוק יותר כבוד!

הדיון הוא לא על המניות אלא על השוק. האם הייאוש משוק המניות כל כך גדול עד שהמשקיעים עושים טעות שהם מסכימים לקבל תשואות אפסיות באג"ח הממשלתיות? השוק בארה"ב שובר שיאים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוק המניות בארה"ב ממשיך לשבור שיאים והגיע בסוף השבוע לשיא של חמש שנים, זאת על רקע דוחות חברות מפתיעים לטובה ועל רקע זינוק בנתוני התחלות הבניה בארה"ב. למרות העליות החדות, המשקיעים והאנליסטים נוטים לזלזל בכל דבר טוב שקורה בו:

"השוק מצפה מאפל לחשוף מכונת זמן"

דן פולוטה, מומחה לחברות ללא כוונות רווח, יצא בשבוע שעבר במאמר דעה במגזין העסקים של אוניניברסיטת הרווארד ובו ביקורת נגד המבקרים את חברת אפל. אין זה סוד שרבים לא מרוצים מחברת אפל וטוענים בין השאר שהיא לא מספקת את הסחורה. אך פולוטה שנראה "קצת" ממורמר, טוען שהדבר שאותם מבקרים באמת לא מרוצים לגביו הוא החיים שלהם. "שום דבר לא מספק אותם והם לא יהיו מרוצים עד שאפל תחשוף מכשיר אושר".

"תמיד יש ביקורת על אפל" כתב פולוטה, "אפילו לאחר שאפל חשפה את האייפד, המבקרים טענו שלא מדובר במכשיר מעניין אלא "פשוט iPhone גדול יותר". לדבריו בעשר השנים שחלפו אפל המציאה מחדש את הטלפון, נגני המוסיקה,הדרך שבה אנו צורכים מוסיקה ומחשוב נייד ולהערכתו "שווקים אחרים ממתינים כעת שאפל תזעזע גם אותם". "טלוויזיה, מכוניות, דיור, השכלה גבוהה (אפל כבר בדרכה לשם עם iBooks ואני בטוח שגם אם אפל תחשוף מכונת זמן, הם יטענו שהיא לא מהירה מספיק.

לא המניות אלא השוק

הסקירה שאתם קוראים כרגע איננה סקירה על מניות אלא על השוק והסיפור על מניית אפל איננו העניין, אלא התסכול של מר פולוטה. פולוטה שמתוסכל מהזלזול של רבים לגבי מניית אפל, מדגים למעשה את הזלזול של רבים בשוק המניות כולו: לשוק המניות יש יותר כבוד ממה שאתם נותנים לו!

לאחר שתי תספורות של 50% ב-12 השנים שחלפו, המשקיעים משוכנעים שתספורת נוספת בשוק המניות היא רק עניין של זמן. הם לא נותנים למספרים המדהימים האחרונים לבלבל אותם, כשמדד ה-S&P500 הגיע ביום חמישי שחלף לשיא חדש לאחר שזינק מתחילת הראלי האחרון (ב-2009) ב-120%, מה שמכניס אותו למועדון הראלי היוקרתי של "3 הספרות" – אחד מתשעה בהיסטוריה כולה.

במונחי מזומן, הראלי הנוכחי בארה"ב הוסיף לשוק המניות שם ערך של 10.5 טריליון דולר. אך במקביל המשקיעים משכו ממנו (מקרנות), בחמש השנים שהסתיימו ב-2012, סכום של 557 מיליארד דולר ובמקביל הסיטו ועוד הוסיפו כ-1 טריליון דולר לשוק קרנות האג"ח.

האם התמהיל שנבנה בתקופת פאניקה וייאוש מאותת על כך שמחירי המניות עדיין אטרקטיביים ומחירי אג"ח ממשיכים להיות מנופחים? האם הייאוש משוק המניות כל כך גדול עד שהמשקיעים עושים טעות שהם מסכימים לקבל תשואות אפסיות באג"ח הממשלתיות? האם המשקיעים בארה"ב הלכו רחוק מידי? הייתם אולי רוצים שנגיד שכן, אך זה לא בהכרח נכון. אין קשר ישיר בין תמהיל ההשקעות של הציבור לבין תמחור הנכסים(יקר או זול), קשר לתמחור המניות תנסו למצוא לפי בנק ההשקעות מריל לינץ' דווקא בהמלצות האנליסטים.

אסטרטגית השקעות שעבדה ב-100% מהמקרים

בנק ההשקעות מריל לינץ' שעוסק בעצמו לא מעט באנליזה ואסטרטגיות השקעות מצא אסטרטגיה שעבדה 100% מהמקרים – השקעה הפוך מהמלצות האנליסטים. ולהלן התובנות שלהם:

1. שמנו לב שממוצע המלצות האנליסטים (Sell side) היה היסטורית אינדיקטור הופכי די אמין לשוק המניות. כלומר, כאשר האנליסטים היו השליליים ביותר זה היה סימן חיובי לשוק ולהיפך.

2. מדד המלצות האנליסטים הגיע בחודש יולי האחרון לשפל של כל הזמנים – 43.9% (מבוסס על נתונים מ-1985) ומאז עלה ל-47% כיום, רמה שנמצאת עדיין בתחום שאותת בעבר על כדאיות כניסה למניות.

3. ההיסטוריה מראה שכאשר מדד המלצות האנליסטים למניות היה מתחת ל-50% השיג שוק המניות ב-12 החודשים שלאחר מכן תשואה חיובית ב-100% מהמקרים.
4. התשואה ההיסטורית הממוצעת שהתקבלה בשוק ב-12 החודשים שלאחר מדד ברמה הנוכחית (של 47%) עמדה על 26%.

לעומת האינדיקטור החיובי של מריל, כדאי לשים לב למדד הפחד ה-VIX, שירד לשפל של יותר מחמש שנים – 12.5 נקודות, רמות שהעידו בעבר על אופוריה. מה, הם לא רואים מה צפוי להגיע במרץ?:

סכנה – הרפובליקנים מהמרים על כל הקופה

הם אולי הפסידו בקרב על הצוק הפיסקלי (כשהסכימו להעלאות מיסים על עשירים), הם אולי הסכימו ביום שישי שחלף לדחות את תקרת החוב בעוד שלושה חודשים, מבלי לדרוש קיצוצים רחבי היקף (דולר קיצוץ תמורת דולר העלאה), אבל כל זה היה חלק מאסטרטגיה של הרפובליקנים לרסק את הדמוקרטיים. בשלב הראשון לעורר עליהם את חמת הציבור ובשלב שני לשתק את הפעילות שלהם. והם רוצים לעשות זאת כך: בשלב ראשון, שיגיע כבר ביום רביעי הקרוב, יאלצו הדמוקרטיים לפרסם את תמהיל הקיצוצים להם הם התחייבו במסגרת ההסדרים הקודמים. הציבור צפוי להתנגד ולמחות על רובם. בשלב שני, בחודש מרץ תפוג הארכת הזמן של השלושה חודשים לתקרת החוב וכן תופעל תכנית קיצוצים אוטומטיים בסך 110 מיליארד דולר, שמחציתה תיפול על מערכת הביטחון ובנוסף בסוף אותו חודש יסתיים לחלוטין המימון לרשויות הממשלתיות.

האם דיון ציבורי נוקב ושלוש מכות בו זמנית יאפשרו לרפובליקנים להשיג את מה שכל כך רצו ואיך השוק יגיב למתקפה המשולשת? כנראה שבאזור חודש מרץ הלחץ יתחיל לגבור, כל צד יעשה רעשים של שקשוקי מלחמה, סוכנויות הדירוג שוב יתחילו לאיים, השוק ילחץ, תשואות האג"ח ירדו ובדקה ה-90 יוסכם על מתווה פשרה, אלא שכנראה אז ידם של הרפובליקנים תהיה חזקה יותר.

תקועים באמצע המאה ה-20

בחירות? פוליטיקאים? אתם כנראה תקועים רחוק באמצע המאה ה-20… בעתיד אין פוליטיקאים, אלא אסטרטג מדיניות. ההחלטות נקבעות באסטרטגיות ובמהלכים מחושבים ולא בהצבעות פשוטות. מי שיקבע הוא האסטרטג הטוב יותר ולא בעל הקולות הרב יותר.

שוק העבודה בארה"ב הוא הגורם המשמעותי ביותר להשקעות האג"ח

לאחר שיו"ר הפד, ברננקי, הצהיר כי הריבית תישאר אפסית כל עוד שיעור האבטלה יהיה מעל 6.5%, תשומת לב מוחצת מופנית לאחרונה לשוק העבודה, שעשוי לאותת על עתידן של ההשקעות באג"ח הממשלתיות. משכך, הפרסום ביום חמישי האחרון מראה את הירידה החדה בתביעות האבטלה הראשוניות, שצפוי היה שיעמוד על 369 אלף ונפל ל-335אלף, תמך בציפיות להקדמת העלאת הריבית והביא לעליית תשואות האג"ח הממשלתיות. אך נתוני שוק העבודה בחודשים דצמבר וינואר ידועים בארה"ב כחודשים בעייתיים בשל התאמות עונתיות שמופיעות בהן ויש לקחת אותן בערבון מוגבל. ביום שישי כבר פורסם נתון מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, שהפתיע לרעה ושכנע את המשקיעים שהעלאת ריבית ראשונה בכל זאת לא תגיע כ"כ מהר. נזכיר כי להערכתנו שיעור האבטלה בארה"ב ירד ל-6.5% כבר במחצית הראשונה של 2015, אך שהפד ימתין כמה חודשים כדי לוודא את יציבותה בטרם יחזור לעלות את הריבית.

הכותב הוא כלכלן ראשי, אגף נכסים ומחקר, כלל-פיננסים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן