Skip to content

הרב חיים אמסלם סוגר חשבון עם ש"ס

אחרי שהתקבל באהדה בשוק מחנה יהודה, דיזנגוף סנטר ובברים בתל אביב, הסתער הרב אמסלם על קולו של הבוחר בשוק הכרמל. הוא לחץ ידיים (רק לגברים), טעם מתוקים (אחרי שבירך עליהם) וחזר על המנטרה ("צריך לגייס את החרדים, שייצאו לעבוד"), אבל לפני הכל התחשבן עם מפלגתו לשעבר. התגובות כלפיו נעו משנאה תהומית להערצה אותנטית. מועמד במבחן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הזמן: יום שישי, 11:00

המקום: שוק הכרמל, תל-אביב

המטרה: לראות, להיראות, לשמוע, להשמיע ואולי גם להשפיע. 

ח"כ הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת עם שלם, עמד בכיכר מגן דוד בצומת אלנבי נחלת בנימין כשמסביבו חבורת תומכיו חילקה פלאיירים. מימינו עמד בגאון ובבולטות דוכן צבעוני של מרצ, משמאלו דוכן של חובשי כיפה ששידלו חילונים להניח תפילין, ובתווך עמד על ספסל איש אחד בשנות ה-50 והטיף לאהבת ישו. ממש הייד פארק כחול לבן.

הרב אמסלם עמד בקומה זקופה, לבוש חליפה שחורה, לראשו כיפה סרוגה, וניהל סמול-טוק בעברית ובצרפתית עם אנשים שניגשו אליו ולחצו את ידו בחמימות. "לכו למועדונים, יש שם אנשים מבולבלים ותוהים, לשם צריכה להגיע הדת", זורקת לעברו אישה מטופחת, "אל תשכחו ללכת לבית כנסת להתפלל. לא צריך דת בפוליטיקה". עוד לפני שהרב הספיק לענות, ניגש אליה תומך נלהב לבוש בחולצה שפניו של הרב מתנוססת עליה והמשיך עימה את הדיון על דעותיו של הרב.

חיים אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)
מעוניין בגשר אמיתי. הרב חיים אמסלם, עם שלום (צילמה: ציפי מנשה)

 "אני מעוניין בגשר אמיתי, שלא תהיה הקצנה לשום כיוון", השיב לשאלתה של אישה אחרת.

לאורך כל השהות עמו בכיכר ובסיור בשוק, הרב לא יצא מכליו, ענה על כל שאלה בנועם, לחץ ידיים, היישיר מבט וביקש תמיכה באופן ישיר ולא מתחנחן: "אני רוצה את הקול שלך".

"אלוהים איתך", ענה לו גבר בהתחמקות אלגנטית.

 "זה נכון, אבל צריך גם עזרה מהציבור", השיב הרב בחיוך ואמר לכתבים בביטחון – "אני אהיה הפתעת הבחירות".

-איך בדיוק? לפי הסקרים אתה לא עובר את אחוז החסימה?
"בגלל זה אני הפתעת הבחירות. זו ההתרשמות שלי. מהשטח".

* * *

"תסתלקו כבר מכאן", דרש חובש כיפה, "אריה דרעי צריך להגיע  לשוק בעוד כמה דקות". מקורביו של הרב אמסלם וכתבים שהגיעו לסיור בדקו במהירות אם יש דברים בגו. "אם דרעי יבוא, אנחנו לא זזים מכאן", אמר דוברו של הרב אמסלם, "שינהלו דיאלוג אמיתי, זה יכול להיות מעניין".

"הותקפתי מילולית ופיזית, שרפו את הספרים שכתבתי"

בינתיים המתח גבר בכיכר, וזמן האיכות הישיר עם הציבור בכיכר מגן דוד הסתיים בהצהרה רצינית לתקשורת. ח"כ הרב אמסלם שלף דף מודפס מכיסו וקרא במהירות מעין כתב תלונה וביקורת קשה נגד תנועת ש"ס, שהיה חבר בה כמעט שתי קדנציות בכנסת. "בחודשים האחרונים הייתי קורבן למתקפה חסרת תקדים בפוליטיקה הישראלית. הותקפתי מילולית ופיזית, שרפו את הספרים שכתבתי, פרצו את הרכב, גנבו לי פרטים אישיים, הטלפון שלי חובל, השלטים שלי הושחתו, הכל בגלל שאני חושב אחרת מהם. אחרת מאותם אנשים המנהלים את ש"ס, וזה היה חטאי היחיד. הפסקתי לעמוד מהצד ולראות את העוול הגדול שהם עושים לאותה אוכלוסיה שמצביעה עבורם ושלחה אותם לכנסת ישראל. הם פיתחו כלפיי שנאה, הסיתו נגדי אנשים קרובים יותר וקרובים פחות, הסיתו את כלי התקשורת וגם הסיתו נגדי את כבוד הרב שכולנו אוהבים, הרב עובדיה יוסף. אני סולח לרב, וסביר להניח שייצא נגדי מחר בדרשתו, הוא או רבנים אחרים. הוא לא אשם והם לא אשמים. בסך הכל מדובר באיש רב מעלה, מבוגר, שמנוהל בידי חבורה של מושחתים. חברים וחברות, לפנינו ניצבת עתה הזדמנות היסטורית לעצור את התופעה האיומה הזאת שנקראת ש"ס. בחודשים האחרונים עשיתי כל שביכולתי להעביר את המסרים בהם אני מאמין. זה לא היה קל. אבל אני נחוש לעשות שינוי ולהביא בשורה חדשה, בשורה של שוויון בנטל, של חובת לימודי ליבה, של יהדות מתונה. ועוד דברים שכל כך חשובים ולהם את מצפים. אני קורא לציבור תנו לי את הכוח אל תתנו להם לנצח אותנו".

* * *

חיים אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)
הרב מתכבד. חיים אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)

תומכיו של הרב אמסלם התעוררו והחלו ללוות את הרב לתוך השוק בצעקות "עם שלם" שנשמעו כמו "אמסלם", כדי להסב אליו את תשומת הלב בשוק, שהיה הומה אדם. בעל דוכן של מיצים ביקש ממנו להתכבד. הרב לקח תמר, בירך, וכולם סביבו אמרו אמן. "אני מצביע לש"ס, אבל אצביע לך הפעם. כי אתם מפלגה עם ביצים. ביצים קשות. בהצלחה", אמר בעל הדוכן בחיוך וסיפר לשותפו מי זה אמסלם.

דעותיהם של אנשי השוק היו מעין מיקרו-קוסמוס של הציבור. חלק צעקו "ביבי ביבי" ו"ביבי מלך ישראל", חלק אמרו שהם מתלבטים בינו לבין ש"ס וחלק אמרו שהגיע הזמן שהשמאל יהיה בשלטון. וחלק תקפו את הרב. "הוא לא יכול לעבוד עליי. כי בחיים הוא לא יצא נגד הרב עובדיה יוסף. מקסימום הוא יצטרף למועדון של אלה שלא הצליחו", אמר בעל דוכן לבגדים לתומך נלהב של הרב, "גם הוא היה ראש כולל והחזיק חרדים. הוא משקר, הוא לעולם לא יצביע בעד תחבורה בשבת. אני גדלתי בישיבה חרדית, אני יודע מה אני מדבר. אני מעדיף רב רפורמי ולא רב שמבטיח הבטחות שווא".

חיים אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)
פילסו דרך בין מאות באי השוק. חיים אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)

שומריו, תומכיו והשוטרים שהופקדו לשמירתו של הרב נדרכו בכל פעם שמישהו התבטא בחריפות, בתקווה שהרוחות לא יתלהטו. במקביל פילסו בקושי רב את הדרך בין מאות האנשים שפקדו את השוק ביום שישי בבוקר. "מה קרה?", שואלת אישה עם סלים. "הרב אמסלם מסייר בשוק", עונה לה בעל דוכן של גבינות. "הורסים לנו את העבודה ביום שישי. תלכו לעבוד כולכם", צעק לעברם.

תומכי הרב ניגשו אליו והסבירו שעל כך בדיוק מדבר הרב, שתהיה חלוקת נטל ושהחרדים יתגייסו, ייצאו לעבוד ויתפרנסו בכבוד. "אני מאוהב בו. הוא אדם אמיתי", לוחש לעברי אחד התומכים, "ואני חילוני גמור. אפילו אנשי תקשורת אומרים שאדם כמוהו חייב להיות בממשלה. הוא לא מבולבל. לא אומר סתם דברים. הוא אומר בדיוק במה הוא מאמין".

חיים אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)
"אני מאוהב בו, הוא אדם אמיתי". הרב אמסלם (צילמה: ציפי מנשה)

"אם אמסלם יגרום לחרדים האלה לעבוד, ימות המשיח יגיעו. הכל שטויות", אמר בחור צעיר תוך כדי שקילת תפוזים.

"אם כולם היו כמוך, היינו דתיים", אמרה אישה מבוגרת

הרב לקח את רשות הדיבור והסביר את משנתו ואמר שאולי לא כולם יתגייסו, אבל מי שלא יוכל – יתרום לחברה בשירות לאומי, כאשר רק האברכים החכמים המצטיינים ימשיכו ללמוד בישיבות.

"אם כולם היו כמוך, היינו דתיים", אמרה אישה מבוגרת שהאזינה לו בשקיקה. בעלה הרגיע את ההתלהבות. "כל הפוליטיקאים כולם חארטה. בקיצור הכל חארטה".

עוד לפני שהספיק לענות, הגיע בעל דוכן לרב וצעק "רק אמסלם, ינעל העולם, הלוואי שיעלה ויעשה סדר".

וכך נמשך הסיור עד סוף השוק, עם דעות מגוונות, הרבה מתלבטים, אנשים שרצו למצוא חן, אנשים שהביעו שנאה. את כולם הצליח הרב להכיל כמו שהם וענה במתינות ובנועם ובאהבת אדם באשר הוא. "רגע, רגע, תצלם את המסעדה של סמי ואסתר", משכה אסתר את הצלמים, את הרב ואת כל הפמלייה המלווה למסעדה שלה בפאתי השוק. "תצטלם איתנו, שנשים גם אותך על הקיר", היא אומרת ומצביעה על עשרות תמונות של מועמדים לכנסת ממוסגרים ביחד איתה ועם בעלה סמי ומפארים את קירות המסעדה.

"רק אל תשים אותו על הקיר של כלא מעשיהו", חייך סמי והצביע על תמונתו של אריה דרעי.

[related-posts title="עוד בנושא בחירות 2013"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן