Skip to content

העולים החדשים מבולבלים – יותר מדי מפלגות

בראשונה בישראל זכו עולים חדשים לקבל מידע מרוכז על שיטת הבחירות, המפלגות, המנדטים, בלי אמוציות ורכילויות ופרשנויות, בפרויקט "קונקט" של הסוכנות היהודית. נא להכיר את האזרחים החדשים שלנו ערב לפני מילוי חובתם האזרחית בפעם הראשונה בארץ ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-300 צעירים רווקים הגיעו ביום רביעי שעבר לבית הכנסת הרפורמי "בית דניאל" בתל אביב, כדי לקבל אינפורמציה מקיפה על שיטת הבחירות והפוליטיקה בישראל.

"במדינת ישראל, בניגוד למדינות אחרות, כל עולה חדש יכול להצביע. אין תקופת התאזרחות, כפי שמקובל בעולם המערבי. כך שתאורטית כל מפלגה יכולה להשפיע על עולים חדשים להצביע עבורה באמצעות שליחים עם כריזמה", אומר נתי לוי, בן 28, שעלה ארצה לפני שלש שנים וכבר מעורה היטב בחיים בישראל. "זה מוזר קצת, כי עולה חדש, צעיר שהגיע עכשיו לארץ, לא מכיר את המפלגות, והוא מושפע מחברים או ממשפחה או מעיתונים בשפה שלו".

כל עולה חדש יכול להצביע. העולים מתרועעים (צילמה: ציפי מנשה)

הסוכנות היהודית יזמה לפני שלוש שנים את פרויקט "קונקט", שמטרתו להוות גשר בין העולים החדשים הצעירים (18-35) שהובאו לארץ מכל העולם, לבין החיים במדינת ישראל, על כל ההיבטים: דיור, פרנסה, תרבות וכל שאר מרכיבי החיים בארץ חדשה. שי שנקמן, מנהל ConnecTLV, אומר שהיוזמה להכנת העולים לבחירות הגיעה דווקא מהם. "הצעירים מאד רציניים וחשובה להם ההצבעה,  אבל הם רוצים להבין את השיטה, כי במדינות אחרות יש מפלגות גדולות ולא כל כך הרבה מפלגות קטנות שמבלבלות אותם", הוא מסביר ומוסיף שהעולים מלבישים על הפוליטיקה בישראל את הידע שלהם ואת הערכים ממדינות מוצאם, וזה לא מסתדר להם.

כך נולד קונספט חדש, בראשונה בישראל, שמטרתו לתת כלים להצבעה של עולים חדשים. בתחילת הערב התקבצו הצעירים בלובי של בית דניאל, אכלו בורקס ועוגות שהיו בשפע, שתו קפה וקיבלו עלוני הסברה מנציגי המפלגות שהיו בלובי. הם דיברו על כך שהם בעיקר מבולבלים, והכנס הזה אולי יעשה להם סדר.

העולים מקבלים כלים להצבעה (צילמה: ציפי מנשה)

החלק הראשון של הערב היה הרצאה מרתקת של יונתן יאבור מהמרכז הישראלי להכשרה פוליטית, שנתן להם שיעור באזרחות הנוגע לשיטת הבחירות, הממשל, המנדטים, המפלגות וכנסת ישראל. החלק השני, המעשי, היה פאנל שבו המראיין, שי אטיאס, שאל באנגלית את נציגי המפלגות שאלות. הם הציגו את עצמם וענו תשובות לשאלות שהעלו בפייסבוק שבוע קודם לכן.

בפאנל השתתפו איילת שקד (הבית היהודי), עופר שלח (יש עתיד), אליעזר שטרן (התנועה), סתיו שפיר (העבודה), יפעת סולל (מרצ),  הרב אריאל קונסטנטין (עם שלם), ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו).

איילת שקד, עופר שלח, סתיו שפיר, ח"כ דוד רותם (צילמה: ציפי מנשה)

קשה היה להבין את ההבדלים ביניהם

נציגי המפלגות הציגו את עצמם בעיקר, אבל לא ממש נתנו את עיקרי המצע שלהם. קשה היה להבין את ההבדלים ביניהם, כולם רוצים שלום, כולם רוצים שוויון בנטל הכלכלי, כולם רוצים חברה צודקת. כל אחד הביע את עצמו בדרך אחרת.

"האירוע הזה היה ממש טוב בשבילי", אומרת נטלי סוזלובסקי, בת 28, שעלתה מברזיל לפני שנה ושמונה חודשים ומתגוררת בתל אביב. "בברזיל אנחנו בוחרים את הבן אדם לא את המפלגה, ואין מפלגות קטנות, לכן לקח לי זמן להבין. בתיאוריה הבנתי את הסיסטם".

-נטלי, עכשיו את יודעת למי להצביע?
"עוד לא. אבל יש לי זמן לבדוק באינטרנט, לקרוא ולחשוב".

-מי הצליח להשפיע עליך בפאנל?
"
אהבתי את הראיון עם יש עתיד ועם שלם, הם דיברו לעניין. אני לא רואה טלוויזיה בעברית, כי קשה לי להבין את העברית, ולכן קשה להחליט. אנחנו לוקחים את הפוליטיקה ברצינות ורוצים שהחיים שלנו כאן יהיו יותר טובים. אני רוצה שמחירי הדירות יירדו, כי הכל יקר בארץ והחיים קשים, והמשכורת לא מספיקה ויש הרבה מיסים. אבל המקום שלי בישראל, ואני אביא לכאן את כל המשפחה שלי".

שרה אטדג'י (צילמה: יפה נבו)
לא התלהבה מנציגי המפלגות. שרה אטדג'י (צילמה: יפה נבו)

שרה אטדג'י, בת 24, מתאמת מחקר בבית חולים, שעלתה מצרפת לישראל לפני שנתיים, התרשמה מההרצאה שנתנה לה להבין, כדבריה, את הפוליטיקה, אבל לא התלהבה מנציגי המפלגות. "התאכזבתי מהמפלגות. אף אחד מהנציגים לא מצא חן בעיניי. הם היו שחצנים, הציגו את עצמם, אבל לא הבנתי כלום. יצאתי עוד יותר מבולבלת. עכשיו אני לא יודעת למי להצביע".

-למה?
"יש יותר מדי מפלגות. 32 זה המון. אני לא אוהבת את זה. בכל מפלגה יש דברים מעניינים ודברים מפריעים. הליכוד. לא מבינה למה נתניהו אומר שהוא רוצה להיות חזק. הוא אוהב כוח ושם בסוגריים את הבעיות החברתיות והוא גם לא מסתדר עם אובמה וזה בכלל לא איכפת לו, חשוב לו יותר הנשק. מפחיד אותי שאובמה ייפנה לנו עורף. ציפי לבני – צריך אולי לתת לה עוד צ'אנס. נפתלי בנט מעניין, למרות שלא ברור איך הוא יגשים את התוכניות המוגזמות שלו. יאיר לפיד? הוא מאד נחמד, אבל הנציג שלו, עופר שלח, היה מלא אגו ודיבר רק על דבר אחד – אם החרדים צריכים להתגייס או לא. אהבתי את עם שלם. הם דיברו על בעיות חברתיות ועל זה שצריך להפריד את המפלגה מש"ס. אם החרדים יצביעו להם יהיה בסדר. אצל מרצ  הכל נראה ורוד. לא אהבתי שכל הנציגים דיברו על זה שיש להם משפחה שעלתה לארץ וכל הכבוד לנו. נתנו לנו יותר מדי מחמאות, זה לא נראה טבעי. אני מבולבלת ולא יודעת עדיין למי להצביע. אני עדיין מחפשת ומקווה לעשות את הבחירה הנכונה בקלפי".

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא בחירות 2013"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן