Skip to content

האיגודים חוזרים לרחובות צרפת: מפגינים נגד העלאה סלקטיבית של המע"מ

לאחר הורדת דירוג האשראי מתברר לצרפתים כי הבעיה המשמעותית ביותר, מבחינתם, היא האבטלה. על זה אפשר להוסיף את העלאת המע"מ, את הבחירות המתקרבות ואת הרצון ללחוץ על הסוציאליסטים להתיישר לפי דרישות האיגודים – ומקבלים מחאה המונית מאורגנת היטב מאת: עמית מנדלזון (מארסיי) איגוד העובדים הגדול ביותר בצרפת, ה-CGT, ארגן היום הפגנות בכל רחבי צרפת במחאה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר הורדת דירוג האשראי מתברר לצרפתים כי הבעיה המשמעותית ביותר, מבחינתם, היא האבטלה. על זה אפשר להוסיף את העלאת המע"מ, את הבחירות המתקרבות ואת הרצון ללחוץ על הסוציאליסטים להתיישר לפי דרישות האיגודים – ומקבלים מחאה המונית מאורגנת היטב

מאת: עמית מנדלזון (מארסיי)

לא למע"מ הסוציאלי. הפגנת האיגודים (צילום: עמית מנדלזון)

איגוד העובדים הגדול ביותר בצרפת, ה-CGT, ארגן היום הפגנות בכל רחבי צרפת במחאה על המדיניות הכלכלית של ממשלת סרקוזי. המחאה המרכזית הופנתה כלפי מה שקרוי בעגה המקומית "מעי"מ סוציאלי" – העלאת מס הערך המוסף על מספר מוצרים בהתאם לחיוניותם לאוכלוסיה.

אלא שההעלאה הסלקטיבית של המע"מ הייתה רק סיבה אחת למחאה. בין מאות השלטים שנשאו בהפגנה אפשר היה למצוא את מחאת הגמלאים על קצבאותיהם הנמוכות (שנשחקות עכשיו עוד יותר); את עובדי FRALIB (חברה לייצור תה שפשטה רגל); פעילים חברתיים המוחים על העלאת גיל הפנסיה; עובדי המחקר, שדורשים תוספת שכר, ועוד.

מארסיי יוצאת לרחוב. אלפי צועדים מוחים (צילום: עמית מנדלזון)

אלא שמחאת איגודי העובדים אינה מופנית רק אל הנשיא סרקוזי. לא פחות מכך, היא משגרת רמז עבה במיוחד למועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד, ו"מבהירה" לו מה הן ציפיות האיגודים ממנו – אם ברצונו לזכות בתמיכתם האלקטוראלית. כל זאת, יומיים בלבד לאחר שמנהיגי האיגודים נועדו בעצמם עם הולנד.

אלא שגם ראשי האיגודים יודעים היטב שמרחב התמרון שלהם אינו בלתי מוגבל. למנהיגים אלה אין, וגם לא הייתה, כל כוונה להעביר את תמיכתם לסרקוזי – או לכל מועמד אחר המזוהה עם הימין. יתר על כן, מניסיון העבר אפשר ללמוד שכאשר חברי האיגודים מצביעים בקלפיות, הם אינם מגלים נכונות רבה מדי ליישם את הנחיות מנהיגיהם, ובוחרים לפי שיקוליהם שלהם.

אבל גם סרקוזי מעוניין להראות כי הוא עושה מאמץ לשפר את הפעילות הכלכלית ולהקטין את המתחים החברתיים. הבוקר הודיע סרקוזי כי הוא מקציב סכום של 500 מיליון יורו ליצירת מקומות עבודה. סרקוזי לא אמר את הדברים בעלמא: הוא משתתף היום בכנס הוועידה הסוציאלית, שעה שלצרפתים כבר ברור כי הבעייה המרכזית הרובצת על המשק אינה אובדן דירוג האשראי המושלם, אלא האבטלה הגואה במשק.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן