Skip to content

מסתמן: לפיד במגמה להיות המפלגה השנייה. גוש חוסם נגד הימין

במפלגתו של יאיר לפיד, "יש עתיד", אופטימיות גדולה מאוד. במפלגה זו טוענים כי עפ"י הנתונים שהגיעו אליהם, המפלגה עומדת להיות השנייה בגודלה אחרי הליכוד. גם במפלגתו של יאיר בנט טוענים כי מסתמנים 15-18 מנדטים ל"בית היהודי". במפלגת העבודה אומרים כי מסתמן שוויון בין הגושים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ככל שמתקרב מועד פרסום המדגמים, מסתמנת מגמה של גידול במפלגתו של לפיד, שעשוי להפוך אותה לשנייה בגודלה. על פי חלק מהנתונים יתכן כי "יש עתיד" תגיע גם ל-18 מנדטים.

גם במפלגת "הבית היהודי" מסתמן גידול הרבה מעבר למה שהיה צפוי. עפ"י הניתוח הסטטיסטי של התוצאות הזורמות למטה המפלגה, עשויה מפלגת הבית היהודי להגיע ל-15 ועד אפילו ל-18 מנדטים.

נתון אחר שמסתמן הוא שוויון המסתמן בין גוש הימין-חרדים לבין גוש המרכז-שמאל. כך, למשל, מסתמן מן הנתונים שהצטברו במפלגת העבודה.

גורם בכיר במפלגת "הבית היהודי" אישר בשיחה עם "מגפון" כי אכן מסתמנת מגמה שלפיה תגיע מפלגת הבית היהודי ל-15 ואולי אף ל-18 אחוזים. עם זאת ניסה אותו גורם לסייג את הרושם המסתמן ואמר: "זה נשמע עד כדי כך טוב – שאני מתחיל להיות מודאג", אומר אותו גורם. "זה הרבה מעבר למה שצפינו. זה הרבה יותר מדי טוב". אותו גורם אמר עוד למגפון: "מבחינתי, אשמח לכל מספר שיהיה מעל 12 מנדטים".

(צילום: ענבל כהו חמו)
האם 18 מנדטים לבית היהודי? גם שם אומרים כי זה נשמע טוב מדי (צילום: ענבל כהו חמו)
תומכי בנט בזכרון יעקב (צילום: גרשון גירון)
משהו חדש מתחיל. תומכי בנט בזכרון יעקב (צילום: גרשון גירון)

במפלגת הבית היהודי טוענים עוד כי הם מזהים נהירת קולות אליהם לא רק מכיוון הליכוד וש"ס, אלא גם מכיוון המרכז – ובעיקר בקרב בוחרים המתלבטים בין "יש עתיד" של יאיר לפיד לבין הבית היהודי. "לא מדובר כאן על תופעה פוליטית, אלא יותר על תופעה חברתית", העריך אחד מבכירי המפלגה. "אנשים רבים מזהים את הבית היהודי מייצג את הישראליות הנכונה – למרות שעמדותיהם המדיניות שונות".

במפלגתו של יאיר לפיד, "יש עתיד" שוררת, כאמור, אופטימיות גדולה מאוד. במפלגתו של לפיד דוחים את דברי הגורמים במפלגתו של בנט, לפיהם יש נהירה של קולות מתומכי "יש עתיד" לעבר "הבית היהודי".

מודאג. גדעון סער (צילום: יח"צ)
יאיר לפיד. במפלגתו אומרים שהוא הזוכה הגדול. (צילם: ליאור גרונדמן)

בליכוד ביתנו בינתיים שוררת דאגה קשה בשל אחוזי ההצבעה הגבוהים דווקא באיזורי ההצבעה המסורתיים של השמאל. בקרב בכירים בליכוד ישנו אפילו חשש שהליכוד יירד אל 30 המנדטים – ואולי אף למטה מזה. יו"ר מטה הבחירות בליכוד, השר גדעון סער הודה בצהריים, בגילוי לב, שהוא אינו רגוע. "אנחנו בהחלט מוטרדים מכך שבריכוזים שבהם השמאל חזק יש אחוזי הצבעה יותר גבוהים", אמר סער. "אם אנחנו מסתכלים על כלל אחוזי ההצבעה, בריכוזים שבהם יש אחוז הצבעה יותר גבוה למפלגות השמאל, שם יש אחוזי הצבעה יותר גבוהים".

גם ראש הממשלה התבטא באופן דומה, בביקור שערך באשדוד, ביחד עם ח"כ אביגדור ליברמן. "יש דיווחים מאזורים מסורתיים של הליכוד, שאחוזי ההצבעה נמוכים מהממוצע הארצי", אמר נתניהו, "ולכן אני קורא למצביעי הליכוד לדורותיהם לעזוב הכל וללכת להצביע״.

מודאג. גדעון סער (צילום: יח"צ)
מודאג. גדעון סער (צילום: יח"צ)

בליכוד ביתנו עושים עתה מאמצים מוגברים להוציא את מצביעי ותומכי הליכוד מהבתים. "מה שאנחנו עושים ברגע זה, אנחנו פועלים להעלות את אחוזי ההצבעה בקרב מצביעי הליכוד וישראל ביתנו", אמר גדעון סער. "אנחנו פועלים להגדיל אותם כדי שהתוצאה תשקף בצורה הטובה ביותר את הדעות בעם, והדעות בעם, ברובן, רוצות שהמחנה הלאומי בראשות נתניהו ימשיך בשלטון בארבע השנים הבאות".

בקרב מפלגות המרכז והשמאל תחושה טובה כי הפעם אחוזי ההצבעה הגבוהים יסייעו להם.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ' אמרה הערב לפעילים במטה הארגון: "לא במקרה נתניהו לחוץ – אחוזי ההצבעה מדהימים והאנרגיות בשטח מצביעות על ריח של מהפך. אזרחי ישראל, אשר רבים האשימו אותם באדישות, מוכיחים כי הם רוצים לראות כאן ממשלה אחרת – וראש ממשלה אחרת. אסור לבזבז קולות על מפלגות קטנות  ובינוניות וכאלה שלא עוברות את אחוז החסימה. עוד שלושה מנדטים לעבודה ואפשר להחליף את ביבי".

שלי יחימוביץ': "ריח של מהפך באוויר" (צילום: שרית פרקול)
שלי יחימוביץ': "ריח של מהפך באוויר" (צילום: שרית פרקול)

לדברי יחימוביץ' על פי הנתונים של מפלגת העבודה, יש כרגע שוויון בין הגושים. "חייבים שמפלגת העבודה תהיה מעל 20 מנדטים בכדי שנקבל את המנדט להרכיב את הממשלה הבאה. הציבור מוכיח שהזחילה של לפיד ולבני לממשלת נתניהו הייתה טעות קשה, הציבור לא מקבל את המלכת נתניהו והציבור יוצא בהמוניו כדי להחליפו.  צריך לנצל כל שנייה, יש לפנינו עוד ארבע שעות של עבודה, ואנחנו נביא להביא עוד ועוד מצביעים לקלפיות".

 יחימוביץ' הוסיפה כי במהלך היום היא הסתובבה ברחובות והתגובות מדהימות: "פגשנו מצביעי ליכוד שאומרים שלראשונה יצביעו אמת, אנשים שהתלבטו והגיעו ברגע האחרון למפלגה שיכולה לתת מענה ולהחליף את השלטון. אני קוראת לאנשים שנשארו בבית ולא ניצלו את הזכות וגם החובה, לצאת ולהצביע כי אתם יכולים לשנות את מציאות חיינו החל ממחר בבוקר בכל התחומים – ביטחון, שלום, בריאות, קורת גג, פרנסה בכבוד, שוויון בין בני אדם וחברה טובה ודמוקרטית".

עמיר פרץ, מס' 3 בתנועה של ציפי לבני, אמר הבוקר, כאשר הצביע בקלפי בשדרות: "זה הולך להיות יום הכיפורים של הסוקרים בישראל. כפי שראיתי רחוק יותר מכולם והתעקשתי על כיפת ברזל, כך אני רואה רחוק את החיבור עם ציפי לבני – והכל לטובת מדינת ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן