Skip to content

עם 2.7 מיליארד כניסות בחודש, לויקיפדיה יש כוח

בצעד חסר תקדים החשיך אתר ויקיפדיה באנגלית את המסך שלו למשך 24 שעות וקרא למיליוני (מיליארדי) משתמשיו לצאת למאבק נגד הסנאט והקונגרס האמריקני. מאת אורה עריף כץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד חסר תקדים החשיך אתר ויקיפדיה באנגלית את המסך שלו למשך 24 שעות וקרא למיליוני (מיליארדי) משתמשיו לצאת למאבק נגד הסנאט והקונגרס האמריקני. מאבק כוחני של הורדת ידיים למען אינטרנט חופשי ופתוח. בקרב הזה, מודגם השינוי שהסייבר יצר ביחסי הכוח בחברה המערבית. סוג של מהפכה

מאת אורה עריף כץ

לפני כמה שנים, השליכו שכניי לפח האשפה כרכים שמנים וכבדים של האנציקלופדיה העברית. הם עברו דירה, ובדירה החדשה כבר אין מקום לספרים מנייר, שצוברים אבק ותופסים מקום, מה עוד שבכלל, מי צריך אותם. יש אינטרנט ויש ויקיפדיה.

אני, כמובן, עשיתי כמה 'נאגלות' והעליתי את הכרכים לביתי. כך עושה מי שלאביה היתה חנות ספרים. אנחנו אוהבים ספרים.

אבל, יד על הלב, מאז שסחבנו את האנציקלופדיה, כמה פעמים פתחנו אותה? הפיתוי של לחיצת מקלדת ומידע זמין בן רגע, היה גדול מדי. ואת המענה הקל והזמין הזה סיפקה, בעיקר, ויקיפדיה.

ואנחנו לא לבד. ממידע שמתפרסם היום בוושינגטון פוסט , ויקיפדיה נהנית מ-2.7 מיליארד כניסות מדי חודש בחודשו. לא פלא שהאתר הצליח לגייס כוחות כבדים לטובתו – לובי של אנשים שהחלו להתקשר, אישית, לאנשי ממשל אמריקנים וללחוץ עליהם לחזור בהם משתי הצעות החוק לרגולציה באינטרנט, שמטרתן להגן על הגולשים ועל היוצרים מפני גורמים פיראטיים ומפני זייפנים.

ויקיפדיה לא לבד, למחאתה הצטרפו עוד חברות טכנולוגיה כמו REEDIT שהוא אתר עם קישורים לסיפורים ולתמונות מצחיקות/מוזרות המושך מיליוני גולשים מדי יום וגם אתר CHEEZBURGER שמכיל את האוסף העולמי הידוע ביותר של תצלומים מצחיקים של חתולים.

"האמריקנים התעוררו למציאות חדשה: בלי ויקפדיה", נכתב בוושינגטון פוסט, המצטט את שלושת מנהלי ויקי באנגלית המסתתרים מאחורי הגב הרחב של גולשיהם ואומרים שההתנגדות לחקיקה היא "דעתה של קהילת ויקיפדיה באנגלית – דעה ששני חוקים אלה, אם יועברו, יהיו הרסניים לרשת הפתוחה והחופשית" .

בוושינגטון, האפקט ברור: הלובי החזק לטובת חברות הטכנולוגיה כמו ויקיפדיה, גוגל וטוויטר, כך מוסר הוושינגטון פוסט, שימש את החברות כנשק פוליטי שנשען על שלהוב משתמשי האונליין לקבלת תמיכה גורפת. תמיכה שאף מאתגרת את התעשיות כבדות המשקל ומוקדי הכוח של תעשיית המוסיקה והקולנוע ההוליוודי' הנפגעות העיקריות של הפרת זכויות היוצרים.

עוד הדגמה לכוח הגדול שצברו חברות אלו מומחשת בכותרת של פוקס ניוז , שם שאלו: "האם העולם יכול לחיות בלי ויקיפדיה?

ובאתר ויקיפדיה באנגלית, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, מסבירה החברה לגולשים: "דמיינו עולם בלי מידע חופשי: למעלה מעשור הקדשנו מיליוני שעות לבניית האנציקלופדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. בדיוק עתה, הקונגרס האמריקני שוקל חקיקה העלולה להזיק בצורה פטאלית לאינטרנט החופשי והפתוח. למשך 24 שעות, כדי לעורר מודעות, אנו מוותרים על ויקיפדיה". המסר הלוחמני מסתיים בקריאה להשתתף בעצומת המחאה.

ויקיפדיה בעברית, אגב, המשיכה לפעול כרגיל.

יוזמת החקיקה האמריקנית (SOPA (stop online piracy act, מכוונת לתקוף את בעיית האתרים הזרים המוכרים מוצרים פיראטיים או מזוייפים. החוקים מיועדים ליישם מגבלות שיאלצו חברות טכנולוגיה אמריקניות לחדול למכור פרסומות אונליין הנחשדות כפיראטיות ומקדמות גביית תשלומים בלתי חוקית וכן למנוע גישה לאתרים אלה דרך מנועי חיפוש. מאחורי יוזמות אלו עומדת גם כוונה לחסום ערוצים שגורמים להעברת לקוחות וכספים אמריקניים לגורמים פיראטיים פוטנציאליים.

חברות כמו ויקיפדיה מתנגדות למהלכים אלה בטענה כי מדובר בחוקים 'מסוכנים'  לנפש החופשית של האינטרנט.

מהמסתמן כרגע, נראה כי מאבקן עומד להיות מוכתר בהצלחה. הלחץ הציבורי עשוי לפעול את פעולתו, מה גם שויקי מאיימת כי תסגור את האתר באנגלית לנצח אם תיאלץ להשקיע כספים במימון יישומם של חוקים אלה, ובאיום הזה, לא נוכל לעמוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן