Skip to content

מה שקרה עם קדימה צריך להזהיר את יש עתיד

כניסת אנשים חדשים ואיכותיים לפוליטיקה היא דבר מבורך, אך אין בכך בהכרח כל הבטחה להצלחה. עלינו לחולל תמורות גדולות במערכת הפוליטית עצמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההצלחה הגדולה של רשימת יש עתיד, בראשותו של יאיר לפיד, שבה ומזכירה לכולנו שהכמיהה לשינוי בחיינו הציבוריים, אף שעד היום לא הצלחנו להגשימה, היא לא דבר של מה בכך, והיא מצביעה על קיומו של צורך אמיתי.

יאיר לפיד (צילם: דן בר-דוב)
הכמיהה לשינוי קיימת. יאיר לפיד (צילם: דן בר-דוב)

מפלגות המרכז שקמו במהלך השנים, ובמהרה נעלמו מחיינו, סיפורן הרבה יותר עמוק ומורכב משנדמה מלכתחילה. בעיקרו הוא מייצג הלך רוח של אי נחת הולכת וגוברת באשר לתוצאות הרעות שמייצרת לנו הפוליטיקה שלנו. אי נחת שלא הצלחנו להבין את פשרה לעומק, את המקורות המזינים אותה ואת נתוני הרקע הנדרשים כדי לקום בבוקר ולייצר פתרונות ראויים ומושכלים.

הסמיכות הזו, בין קריסתה הגדולה של מפלגת קדימה לעלייתו המפתיעה של יאיר לפיד, מאשרת לנו את התזה הזו ומחזקת אותה: קיים צורך אמיתי בשינוי, אך מנגד מתקיים בנו איזה שיבוש דורי המונע מאיתנו לראות את הדברים בפרספקטיבה הרחבה שלהם. וסמיכות זו היא גם דגל אדום שבא להזהירנו מפני סיפור דומה שיקרה עם יש עתיד, והוא יחזור ויקרה הרבה יותר מוקדם ממה שאנחנו יכולים לשער, אם לא נתמודד כיאות עם השיבוש הדורי הזה הפוקד את חיינו.

ללא שאלת השאלות הגדולות באמת על חיינו הציבוריים, וללא שניתן את דעתנו לעומק ונלך רחוק בחשיבה ובהגות באשר לאורחות חיינו הציבוריים, ובראשם המערכת הפוליטית והשלטונית, דבר לא ישתנה בחיינו, ומה שהיה הוא שיהיה. לכל היותר המצטרפים החדשים יעשו בחריצות רבה יותר,ובמסירות והתכוונות גדולות יותר, את אותו העוד מאותו הדבר שעשו קודמיהם, ובמהרה יקמלו התקוות שפרחו ונשוב כולנו אל קרקע המציאות הקשה ואל מקורות הדברים.

רב החשש שגם הפעם לא נצליח להגשים את חלומותינו

המראות שנגלו לעיני כל במסעי הבחירות של המפלגות, והקולות שבקעו מהם, הם לא יותר מאשר חזרה מדויקת על דפוסי הפוליטיקה הישנה. ככך, רב החשש שגם הפעם לא נצליח להגשים את חלומותינו. כניסת אנשים חדשים ואיכותיים לפוליטיקה היא דבר מבורך, אך אין בכך בהכרח כל הבטחה להצלחה. עלינו לחולל תמורות גדולות במערכת הפוליטית, וזה, כאמור, מצריך לימוד והפנמה רחבת היקף של בעיות האמת והיסוד שלנו בכל האמור לפוליטיקה.

מספר המנדטים שקיבלה מפלגת העבודה – שלא המריא לגבהים ומיקם אותה כמה מנדטים מאחורי יש עתיד – סתם באחת את הגולל על ציפיות השווא הבלתי מבוססות להחזיר עטרה ליושנה למפלגה הזו. מסע הבחירות שלה דמה במאוד לתנועת נוער ולא לחברה של בוגרים. היא אספה אל תחת כנפיה את נוודי הרוח הגאולית מן השמאל בקרבנו, וסברה שזה מספיק כדי להתניע מהלכים היסטוריים חשובים, הדורשים יסודות חזקים של תעוזת הרוח, של המחשבה מושכלת המקצועית עד מאוד, של פריצות דרך דוריות ושל חדשנות ויצירתיות שנעלמו מעמנו.

נסיגתו הדרמתית של הליכוד בבחירות האלה היא תחילת הקץ של תקופת בנימין נתניהו כראש ממשלה בישראל. הכשל הגדול ביותר שלו הסתכם בכך שכראש ממשלה הוא מעולם לא הבין שהוא ראש ממשלה של כולם ולא של מחנה אחד בציבור. הניסיון הרדוף שלו לשנות בישראל סדרי בראשית ולהפוך מסדים שנוצקו כאן על ידי האבות המייסדים ונצרבו בציבור והתגבשו על ידו במשך עשרות שנים, ויצרו אורחות חיים ותרבות ישראלית מאוד ייחודית, דברים שנחרתו במלים של זהב במגילת העצמאות של המדינה הזו, הניסיון להכתיב לציבור גדול ורחב בעם אורחות חיים שאינם מקובלים עליו – זהו חטא מטאפיזי שחייב להביא לידי סיום אפיזודת הבנימין-נתניהו הזאת.

_____________________________________________________________________________

נמרוד נוי
נמרוד נוי
  • נמרוד נוי עוסק בפיתוח עסקי ובייעוץ ארגוני ואסטרטגי, הוא בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול ובוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב. נמרוד עבד בתעשייה המתקדמת בארץ, היה פעיל במועצה הציונית בישראל והשתתף במשך מספר שנים בפורום האסטרטגי שלה בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור. הספר שכתב, "לקראת פרדיגמה חדשה" (הקליקו לקריאת הספר בפורמט דיגיטלי), מציג תפישה חדשה לחיים פוליטיים במדינה. הספר הוא ניסיון לפענח את צופן חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל, המניח תשתית למחשבה סדורה ומושכלת באשר לחיינו הפוליטיים ומתווה עקרונות, עיקרים וקווים מנחים מעצבי מדיניות לפרדיגמה חדשה של חיים פוליטיים במדינת ישראל.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן