Skip to content

מדוע סוחרי וול-סטריט מתעללים בחברת אפל?

המייסד האגדי של החברה היה הלב הפועם והמוח הקודח, ובהיעדרו, בוול-סטריט כבר לא מרגישים כל כך בטוחים. האם התפוח כל כך רעיל?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול קרה דבר מוזר. אפל, חברת הטכנולוגיה המפורסמת והמצליחה בעולם, פרסמה את הנתונים המספריים לרבעון הראשון של שנת 2013 – מדובר ברבעון פיסקאלי, כלומר אוקטובר-דצמבר 2012.

אלו היו, כפי שהכריז בגאווה טים קוק, מנכ"ל אפל, הנתונים הרבעוניים הגבוהים ביותר שהיו לחברה אי פעם: הכנסות של 54.5 מיליארד דולר ורווח של 13.1 מיליארד דולר. אנשי וול-סטריט, בתגובה, כיסחו את המנייה של אפל והורידו את ערכה ב-10.22% לכדי 461.47 דולר במסחר של לאחר שעות השוק.

מוזר לא? כשחברה כמו אפל, שההצלחה חקוקה על מצחה כבר עשור שלם ומשמשת כ-Trend Setter הבלתי מעורער של עולם הטכנולוגיה, מכריזה על המכירות הגבוהות ביותר מעולם, היינו מצפים שהמנייה שלה תעוף לשמיים. הנה שוב הוכיחה חברת אפל, שהיא יכולה למכור כמויות דמיוניות של איי-פון ואיי-פד, להעלות משמעותית את המכירות בסין ולהמשיך להגדיל את מאגר כרטיסי האשראי הגדול בעולם דרך האיי-טיונז והאפ-סטור.
.

אז מה הקטע של וולסטריט?

סיבה אחת, שממש לא מספקת את כל התשובה, היא שסוחרי וול-סטריט עצמם צפו מכירות גבוהות אף יותר, וכשהתבדתה משאלת לבם, הם התעצבנו ודחפו את המנייה למטה. אנשי וול-סטריט ראו בעיניי רוחם את המספר 54.7 מיליארד דולר, ונראה שה-0.3 מיליארד הדולר החסרים (300 מיליון דולר), טיפה כמעט חסרת משמעות בים הכסף שאפל שוחה בו, ממש לא באו להם טוב. בנוסף לכך, לרבעון הבא על אפל לא-כל-כך-לטובה, בוול-סטריט הכריזו שהם מצפים למכירות של 45.6 מיליארד דולר, בעוד אפל עצמה הציבה את הרף שלה בין 41 ל-43 מיליארד דולר. שוב, אנשי החליפות עיקמו את אפם.

אבל כאמור, הסיפור קצת יותר מורכב. זה כבר כמה חודשים שהסוחרים בוול-סטריט נעים באי-נוחות בכיסאם בנוגע לאפל. בספטמבר, לאחר שאפל הכריזה על האיי-פון 5 והמכירות המוקדמות (קנייה מקוונת לפני שהמכשיר יוצא לשוק) חצו את השני מיליון, המנייה של אפל הגיעה לשיא חדש – 705.07 דולר, וסיכמה ארבע שנים מטורפות של צמיחה עבור החברה. מאז, המנייה נחלשת, סליחה – מתרסקת, למרות שאפל מוכרת יותר ויותר כל רבעון ו'מגירת המזומנים' המפורסמת שלה כבר עומדת להתפקע.

אפשר לייחס את זה ל'אפקט סטיב ג'ובס'

המייסד האגדי של החברה היה הלב הפועם והמוח הקודח, ובהיעדרו, בוול-סטריט כבר לא מרגישים כל כך בטוחים. אבל זה לא תופס אם מסתכלים על התנהגות המנייה: בשבעה באוקטובר, 2011, יומיים לאחר מותו של ג'ובס, המנייה הייתה ב-369.8 דולר. תוך 11 חודשים היא כמעט והכפילה את עצמה. (באותה התקופה היו אף דיבורים על כך שהמנייה תמשיך לעוף לשמיים ותגיע למספר החלומי של 1,000 דולר). אז מה כן? למה בארבעה חודשים פתאומיים, המנייה של אפל איבדה יותר משלושים אחוז?

התשובה כנראה נעוצה בפקיעת 'אפקט סטיב ג'ובס'. לאחר מותו הדיבור היה האם אפל תצליח לשמר את הברק והגאונות, בפשטות שג'ובס הטמיע בכל המוצרים של אפל, והיכולת המופלאה שלו ליצור חוויית משתמש נינוחה ללא עקומת לימוד. המשפט המפורסם של ג'ובס מהביוגרפיה שלו בזמנו, כי "פיצח את נושא הטלוויזיה", גרם לכולם לשבת ולחכות שאפל כבר תוציא את הטלוויזיה של ג'ובס. זה היה כמו ציפייה לאסופת שירים שמתפרסמת לאחר מותו של משורר מפורסם, פעם נוספת – ואחרונה! – לטעום מפרי יצירתו של מי שכבר לא ייצור שוב לעולם.

אבל הטלויזיה לא הגיעה. באוקטובר 2012, אפל הוציאה את האיי-פד-מיני, מוצר שג'ובס הכריז שאפל לעולם לא תייצר. זה היה המהלך המשמעותי הראשון של קוק בלקיחת אפל לדרך חדשה. לא עוד האליטיסטיות הבלתי מתפשרת של ג'ובס, של 'הציבור לא יודע מה הוא רוצה'. קוק הסתכל מסביב, ראה שטאבלטים של 7 אינץ' עפים מהמדפים, והחליט להוריד את אפל מהעץ, להוציא מוצר זול יותר ובכך להגדיל את פלח השוק של אפל. בימים אלו, מתרוצצות שמועות ברשת שהאיי-פון הבא יגיע בצבעים שונים ולא רק בשחור ולבן, ויש גם השערות שבגדלי מסך שונים, כך שאפל תוכל להציע איי-פונים זולים יותר לשווקים מתפתחים, כגון הודו, ברזיל ובעיקר סין.

אבל וול-סטריט מתעקשים לא לאהוב. השמועות שקדמו ליציאתו של האיי-פד-מיני, הן אלו שהובילו את תחילתה של ירידת המנייה שהמשיכה עד אתמול. נראה שקשה להם לשנות קונספטואלית את התפיסה שלהם לגבי אפל, מחברה עם ניצוץ גאונות פורצת דרכים, המגדירה בעצמה את שוק הטכנולוגיה, לחברה יצרנית של מוצרים מעולים שפונה לקהל הרחב ביותר. בוול-סטריט אוהבים דון-קישוטים ואוהבים לשחק אותה יותר מבינים מהקהל הצרכני, אחרת לא ברור למה הם מצביעים הפוך משאר העולם שקונה, יותר מתמיד, את המוצרים של אפל.

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, adamr, Tina Phillips

1 Comment

  1. דותן
    25 בינואר 2013 @ 7:34

    חשוב על זה, אסף: אפל היא מקרה המבחן הקלאסי של חברה שהייתה חדשנית ומאוד מוצלחת, עד שהפסיקה לחדש והתחילה ללכת אחרי "רחשי השוק".

    אם אין לאפל איזשהו סוד שאנחנו לא יודעים עליו, וכל מה שהם עושים זה לקחת מוצרים קיימים ולהתאים אותם, אז יש להם לכל היותר 3 שנים עד שהם ימצאו את עצמם בתוך כדור שלג שכבר יהיה קשה לעצור.

    אנשים מוכנים לשלם את המחירים המופקעים של אפל, כי האנשים האלה רוצים שירגשו אותם. עוד אייפון, רק יותר קטן, או עוד אייפד, רק בצבע ירוק חאקי – כל זה שטויות. זה ריגוש לרגע. זה לא גורם לאנשים להרגיש שהם מחזיקים אצלם משהו חדשני, פיסה מהעתיד.

    אולי, לשם שינוי, אנשי הפיננסים חושבים לטווח ארוך כשהם מחליטים על עתידה של מניה.

    שבת שלום!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן