Skip to content

צעיר חסר מנוח

אורן פסטרנק, מי שהיה ממובילי המחאה החברתית בקיץ 2011, מצא את עצמו במקום ה-53 במפלגת העבודה לכנסת, בעוד חבריו למאבק כבשו את הצמרת. הוא מסביר כעת מדוע לדעתו זכה לפיד לכמות המנדטים המכובדת וכיצד הוא מתכוון להציל את "השמאל" מעצמו עד הבחירות הבאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אורן פסטרנק, עדיין לא חגג את יום הולדתו ה-28  וכבר היה מצעירי המתמודדים לכנסת ישראל השנה. כמי שרץ בין אוהלי המחאה בקיץ 2011 ודרש את מה שכולם מסביבו דרשו, הוא מבין שרק קריירה פוליטית היא דרכו ליצור שינוי בעם. או ליתר דיוק, להחזיר עטרה ליושנה בשמאל. "אנחנו צריכים לחזור ולדבר על שלום מבלי להתבייש. ולחזור ולדבר על ערכים אותם השתקנו הרבה זמן", אומר אורן ומסביר כי לדעתו ראש הממשלה בנימין נתניהו אחראי על דה לגיטימציה שנעשתה לשמאל לאורך השנים. "אחת הבעיות של השמאל זה התבוסתנות, וזו תוצאה של קמפיין של שנים שהוביל מי שעמד על המרפסת בכיכר ציון לפני רצח רבין, ראש הממשלה שלנו".

"מי שהיה מעורב בשחיתות בזמן המחאה החברתית ישלם את המחיר בשנה הקרובה"
"מי שהיה מעורב בשחיתות בזמן המחאה החברתית ישלם את המחיר בשנה הקרובה". פסטרנק בימי המחאה (צילום: פייסבוק)

בגיל תיכון הוא הצטרף להנהגה הצעירה של מפלגת העבודה, בצבא הוא שירת כקצין שריון והשתחרר משירות קבע כדי להיכנס לפוליטיקה. המחאה החברתית דיברה בשפה שלו והוא השתלב בה כבר מהימים הראשונים. לכנסת ה-19 הוא התמודד רק במקום ה-53 במפלגתו, בעוד שותפיו למחאה כבשו את הצמרת. עכשיו אורן פסטרנק שם לו למטרה להחיות את השמאל מגסיסתו האיטית והקבועה דרך תנועה חדשה, להצטרף למועצת העיר תל אביב וכל זה, תוך כדי שהוא קורא לצעירים מכל הארץ לקום ולקחת אחריות על חייהם, להאמין ביכולתם לשנות ולהיות, לשם שינוי, אלו שמובילים.

"היו מי שרצו לעשות והיו מי שרצו למצלמות"

"בימים הראשונים של מחאת הקיץ התהלכתי בשדרות רוטשילד בתחושה שמשהו מאוד גדול מתרחש בישראל, מהפכה אמיתית. מיד התחלתי לסייע ולעזור. הדבר הראשון שעשיתי היה להביא מים לאנשים, אח"כ עזרתי לארגן הפגנות ובהמשך דפני ליף וברק סגל קראו לי להצטרף ל"שמינייה", הגרעין של המחאה. בפועל היינו שנים עשר אנשים, שחשבו כל הזמן רק איך אפשר לשנות ולעשות מהפכה. שמולי אגב, לא היה שם".

אז איך קרה שכולם בציבור כיום מכירים את סתיו שפיר ואיציק שמולי אבל לא מכירים את אורן ופעילים אחרים? הסיבה לכך שהציבור למד להכיר חלק קטן ממובילי המחאה נעוצה, לדברי פסטרנק, לא רק אך גם בהחלטות של התקשורת שסיקרה את המחאה. "התקשורת סימנה מספר אנשים כמנהיגי המחאה, בעיקר כדי שיהיה לה יותר נוח, לכן יש הרבה אנשים שהאזרחים בכלל לא מכירים. היו מי שרצו לעשות והיו מי שרצו למצלמות", הוא טוען.

"אולי עשיתי טעות שבזמן המחאה לא דחפתי את עצמי למצלמות, אבל הלכתי עם הערכים שלי ולא נכנעתי לשום דיל. אם בחרו בשמולי (בפריימריז) או שהיה דיל, שיהיה לו בהצלחה. אני התמודדתי כי חשבתי שאני ראוי, התחלתי את הקמפיין שלי מאוחר וזכיתי באלף קולות, בהם אני מאוד גאה".

מי שעמד על הבמות וייצג את הסטודנטים במחאה ומשם עבר למפלגת העבודה, לא זוכה להרבה מחמאות מפסטרנק. "שמולי בחור טוב, אבל אנחנו צריכים יותר מזה בפוליטיקה. בזמן המחאה הוא בכלל לא הבין איפה הוא נמצא. הוא אמר בהתחלה שהמחאה היא על נושא הדיור בלבד, ואם היא תגלוש למשהו מעבר לזה, הוא בחוץ. הוא בכלל לא הבין במה מדובר. אני לא מאמין שאיציק שמולי הוא מהפכן אמיתי, הוא ראוי כיו"ר אגודת סטודנטים אבל לא כחבר כנסת. הוא אמנם צעיר בגיל אבל הוא פוליטיקאי מהדור הישן. בנוסף", אומר פסטרנק, " יש לי בעיה עם הכסף שהוא קיבל לפרויקט בלוד. אין ספק שהפרויקט מבורך אבל לא מקדמים פרויקט בכל מחיר".

על שפיר אומר אורן: "סתיו שפיר היא ראויה בעיני בכנסת, למרות שהרבה אנשים טוענים שהיא ניצלה את המחאה החברתית לטובתה האישית. אני חושב שההליכה שלה לפוליטיקה היא החלטה נכונה, עם זאת, היא לא מספיק שקופה בעיני".

שפיר ראויה אבל לא מספיק שקופה. שפיר ויחימוביץ' בפריימריס (צילום: ציפי מנשה)
שפיר ראויה אבל לא מספיק שקופה. שפיר ויחימוביץ' בפריימריס (צילום: ציפי מנשה)

על הטענות שנשמעו לאחרונה, גם מעל דפי הפייסבוק וגם בקמפיין של "ארץחדשה", נגד אמינותם וטוהר מידתם של שמולי ושפיר, אמר, "מי שהיה מעורב בשחיתות בזמן המחאה החברתית ישלם את המחיר בשנה הקרובה. אני מקווה שמה ששמעתי אינו נכון, אני חושב שהפוליטיקה צריכה להיות נקייה, במיוחד אצלנו הצעירים. אסור שבנו ידבק רבב כי אנחנו חייבים להביא לפוליטיקה משהו חדש, נקי".

"הפרצופים של המחאה הלכו למפלגת העבודה, אבל המצביעים של המחאה הלכו ליאיר לפיד"

פסטרנק גורס כי השמאל ניצח בחירות, ומסביר כי רוב מצביעי "יש עתיד" היו אלו שחשבו שיאיר לפיד יביא לשינויים חברתיים ולתוצאות שהמחאה החברתית דיברה עליהם. אולם הוא גם לא מסתיר את החשש מקשריו של לפיד לבעלי ההון. "היום לנוני מוזס יש שר אוצר או שר חוץ, כמו שלשלדון אדלסון יש ראש ממשלה".

"יש פה מפלגה, שמעבר לזה שהיא מתחרזת עם שמו של היו"ר, יש לה סלוגן כללי ומעורפל", אומר פסטרנק ומסביר מדוע לדעתו הצליח לפיד לגרוף את כמות המנדטים המרשימה. "אנשים חושבים שיאיר לפיד יהיה השינוי, אבל הוא מדבר בעצם על המשך הקיים ולא להפך. בעיית גיוס החרדים לא תפתור את בעיית הכסף בישראל, אך אנשים קונים את זה. יום אחרי הבחירות יאיר לפיד המשיך את שיח השנאה נגד הערבים, זה המשך של הקמפיין של נתניהו. הוא ממשיך את האידאולוגיה שאומרת: 'אני נגד החרדים ויש לנו בעיה עם הערבים'. אין שום מילה על הטייקונים או על המערב הפרוע בהפרטת המדינה שביבי הוביל. יאיר לפיד הוא תאום של ביבי, לא סתם הוא התלבש בדיוק כמוהו והחזיק את אותו העט בקמפיין שלו, בזמן שחיקה את ביבי,  וזה לא סימבולי שבזמן נאום הניצחון היה מסך מפוצל. את ההתאמה הזאת נראה בשנתיים הקרובות".

 סיבה נוספת לזכייתו של מגיש החדשות לשעבר בכמות המנדטים המכובדת הינה, בעיני פסטרנק, הוכחה לכך ש"עם ישראל הלך אחרי ססמאות מפלגת ריאליטי. התוצאות מוכיחות שהעם רואה הרבה ערוץ 2".

עם זאת ובכל זאת, קשה להתעלם מכשלונה של מפלגתו למנף את המחאה ונציגיה, שמולי ושפיר, לטובתה. על כך טוען פסטרנק, כי "אנשים שהיו במצלמות הרבה", ורומז לשניי חבריו הצעירים למפלגה, "לא הצליחו להביא את המנדטים לעבודה, וזה לקח להבא. מה שהמפלגה צריכה זה אנשים מהשטח, שמכירים את הבעיות והשטח והם אלו שצריכים לעשות ולהוביל".

"אם הייתי במקום יותר גבוה ברשימה לא הייתי נותן למחאה לעבור ככה בלי להתייחס אליה", אמר, "הנושאים הללו הושתקו, ומי שדיבר עליהם, כמו איתן כבל ואנשים אחרים, הושתקו גם כן. עם זאת, זה שאני מפנה ביקורת נגד המפלגה זה לא אומר שאני נגדה, אלא להפך. אני חושב ששלי צריכה להמשיך להנהיג את המפלגה מהאופוזיציה, והיא צריכה לקבל את הזמן שלה. כמובן שגם צריך לעשות חושבים ולקבל ביקורת. לא יכול להיות שסיימנו את הבחירות עם 15 מנדטים".

"לדבר על שלום בלי להתבייש"

יום אחרי הבחירות אורן פסטרנק מבין, כמו יום לפני הבחירות, כי השמאל בישראל הפך למוקצה ולמושג שאפילו שמאלנים רבים בעם מתנערים ממנו. כעת הוא רוקם תוכנית "להרים את השמאל מהקרשים ולהוביל אותו למהפכה ולגדולה". השמאל בקרשים והסיבות נעוצות לדברי פסטרנק במדיניות של ראש הממשלה והמפלגה שברשותו. "יש פה תוצאה של קמפיין של שנים שהוביל ביבי נתניהו, זה שעמד על המרפסת בכיכר ציון בהפגנה לפני רצח רבין".

עוד הוא טוען כנגד ראש הממשלה שהוא עשה דה לגיטימציה לשמאל. "הליכוד אחראי על חוסר הדמוקרטיה של המחאה, הם אלו שאמרו 'אל תהפכו את המחאה למשהו פוליטי', אבל הכל פוליטי וגם זה היה פוליטי". אורן מסביר כי לדעתו אמירה שכזו היא בבסיסה אנטי דמוקרטית: "השלטון רעד ממחאה של נשים וגברים צעירים שיוצאים לרחוב עם עגלות ילדים וצועקים נגד יוקר המחיה. המחאה הייתה עם אג'נדה של שמאל-מרכז ואת זה ניסו להשתיק".

"כיום אנחנו  מתחילים לחשוב על דרך חדשה לשמאל. להתחיל לדבר על הערכים שאותם השתקנו הרבה זמן. המטרה היא לקחת אנשים מכל מגוון השמאל בישראל, גם חובשי כיפה, ולהוביל עם הציבור סדר יום חברתי וכלכלי. בנוסף, עלינו לדבר על שלום בלי להתבייש, לדבר על מוסריות בלי שיקראו לנו אנרכיסטים".

כשאורן מדבר על דרך חדשה לשמאל הוא לא מתכוון לעוד מפלגה, אלא לתנועה חוץ מפלגתית. "כמו שלימין היה את 'אם תרצו' או 'ישראל שלי', אבל משהו הרבה יותר ערכי עם אג'נדה חברתית ותפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית וציונות. מטרה נוספת היא להחזיר את מדינת הרווחה ומדיניות שחותרת לשלום ולא תפחד מהמילה הזאת. בבחירות הבאות אני רוצה שהמילה שמאל לא תהיה מילת גנאי, זה אפשרי וזה הוכח בבחירות האחרונות". עוד מתכנן פסטרנק בעזרת התנועה החדשה, "להיקשר לארגוני עובדים, לעודד יוזמות חברתיות, לעבור בית בית ומכינות צבאיות על מנת לקחת את הדבר הזה ולהוביל עד למהפך האמיתי".

העבודה לבחירות הבאות מתחילה עכשיו

בפועל, מתחת להצהרות הרחבות יהיה מי שיצטרך לכתת רגליו ולעבוד קשה, אך אורן מבין שאם הוא רוצה לראות מפלגות עם אג'נדת שמאל, שהולכות בראש מורם, העבודה לבחירות הבאות מתחילה כעת. "אנחנו צריכים לדבר עם אנשים ולעשות קמפיין מעכשיו ועד הבחירות הבאות. לבנות תשתית כמו כל דבר מוצלח. שבסוף הם יחליטו לאן הם הולכים בשמאל. לא צריך עוד מפלגות במדינת ישראל כרגע. מה שצריך בשמאל זה למצוא את  את ה'אקוניסים' וה'מירי רגבים' משלנו. כלומר שמאל עם ביצים שעומד מול הקיצוניים בימין הלא דמוקרטי".

בניגוד לימים עברו, הפעם הוא לא מתכוון לנווט מהמושב האחורי. "אני מתכוון להיות בפרונט יחד עם עוד אנשים ואני חושב שהמסר צריך להיות מאוד ברור. חצי מליון אזרחים יצאו במחאה ובסוף הצביעו יאיר לפיד. רובם לא ידעו למה הם יצאו לרחובות, והם לא הבינו שהבעיה זה ההפרטה. אני רוצה שרוב האזרחים יבינו כיצד תהליכי ההפרטה והקפיטליזם החזירי משפיעים על חיינו, ופוגעים בסיכויים שלנו ליצור ישראל טובה יותר". לטובת העניין מוותר פסטרנק על הצעות שמגיעות לאחרונה, גם מתוך מפלגתו. "יש לי אפשרות להתמודד לתפקיד מזכ"ל מפלגת העבודה. אך כרגע יותר חשוב לי לעשות את השינוי התודעתי".

"יש הצעות מפתות כמו להיות מזכ"ל מפלגת העבודה. אך כרגע יותר חשוב לי לעשות את השינוי התודעתי"
"יש הצעות מפתות כמו להיות מזכ"ל מפלגת העבודה. אך כרגע יותר חשוב לי לעשות את השינוי התודעתי" (צילום: פייסבוק)

"עד הבחירות הבאות אני רוצה שבאופקים, בסביון, בשדרות וגם בצפון ת"א, יבינו שהימין והתהליכים שלו פוגעים במדינה. צריך להצביע למישהו שמוביל לחשיבה אחרת וכוללת במדינת ישראל. אני רוצה למשל שהאזרח לא יתעצבן שעוצרים לו את הרכבת לשעה, אלא יבין שיש כאן עובדים ששובתים בגלל שכר רעב".

פסטרנק טוען שכבר יש מי שמוצאים עניין ברעיון ואף שוקלים להצטרף לתנועה החדשה שתרפא את השמאל מחוליו. "יהיו מעורבים בזה עיתונאים, אנשי רוח, פעילי מפלגות שונות, ואפילו ח"כים שמכהנים בכנסת", הוא טוען, אך מסרב לחשוף את שמותיהם.

כעת, לאחר שקרא לצעירים רבים להשפיע בעירם ולהצטרף גם הם למועצות המקומיות, מתכנן פסטרנק להיכנס בבחירות הקרובות לעיריית תל אביב, למועצת העיר, ולהשפיע על הנעשה מבפנים. "אני מתכוון להיות שותף בדרך זו או אחרת ולהוביל נבחרת עם רוח צעירה שתבוא ותשנה ותדבר על האתגרים של עיריית ת"א בשנים הקרובות. אני חושב ששינוי שיגיע מצעירים בת"א וכניסה למועצת העיר יהיו בבחינת 'ת"א תחילה' וזה יקרין לכל הארץ. הנושאים הבוערים הם דיור בר השגה לצעירים, פיקוח על שכר דירה, חיבור בין הדרום לצפון והשקעה בשכונות הדרום".

אורן פסטרנק מייצג בעצמו את אחת מתופעות הלוואי של המחאה החברתית, תופעה מבורכת שמשפיעה לא רק על הצד השמאלי של המפה הפוליטית, כפי שגם ראינו בבחירות האחרונות. הכוונה לצעירים וצעירות שמאמינים שלהיכנס לפוליטיקה זה כבר לא ללכלך את הידיים, כפי שרבים טענו עד לא מזמן, אלא עוד פלטפורמה לעשות שינוי בתהליכים שמשפיעים על חייהם. בנוסף לכך, הרוח הצעירה והרגלים של שיתוף ושקיפות, שרבים מהם רגילים אליהם ומאמינים בהם, יכולים להיות אחד הפתרונות ההתחלתיים למרחק בין הבוחר לנבחר. האם צעירים אלו יצליחו לשנות את פני הפוליטיקה בישראל, גם  בכנסת וגם במועצות המקומיות, או האם הם ייכנעו להרגליה של מערכת מסועפת, קומבינות מתוחכמות ותרגילים ישנים – זאת נדע רק בפרק הבא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן