Skip to content

אושרו המלצות השר בגין להסדרת התיישבות הבדואים בנגב

ההמלצה המרכזית: יוכרו רוב היישובים הבדואים בנגב. "התכנית היא ביטוי של רצון טוב ונכונות של הממשלה להגיע לפתרון", אומר בני בגין. "מבחינת הממשלה חשוב שהתכנית תקובע בחקיקה. הבדואים אינם שקופים; הם אזרחים שווי זכויות המהווים חלק בלתי נפרד מהנגב"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה היום את המלצות השר בני בגין להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, ברוב של 16 בעד, שלושה נגד ונמנע אחד.

המלצות השר בגין גובשו בעקבות מהלך הקשבה חסר תקדים שערך השר בני בגין בקרב הבדואים בנגב, במהלכו פגשו השר וצוותי הרשות להסדרת התיישבות הבדואים יותר מאלף בדואים וכן קבוצות וארגונים שלהן עניין בנושא.

בני בגין: "הבדואים אינם 'שקופים'" (צילום: אתר הכנסת)
בני בגין: "הבדואים אינם 'שקופים'" (צילום: אתר הכנסת)

בהחלטתה אימצה הממשלה את המלצת ועדת שופט ביהמ"ש העליון בדימוס, אליעזר גולדברג, שלפיה הוצע "להכיר ככל הניתן בכל אחד מן הכפרים הבלתי מוכרים אשר קיימת בו מסה מינימלית של תושבים, כפי שתיקבע, ויהיה לו כושר נשיאה מוניציפלי, ובתנאי בל יעבור שהכרה זו לא תעמוד בסתירה לתכנית המתאר המחוזית". ההערכה היא שלאחר יישום המתווה, מרבית הבדואים המתגוררים ביישובים שתכנונם לא מוסדר, יוכלו להמשיך להתגורר במקומם לאחר הסדרת התכנון.

בעניין תביעות הבעלות הוחלט בין היתר, כי התמורה, בקרקע או בכסף, תינתן על כל שטח התביעה, ולא רק על מחציתה, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה הקודמת.

הממשלה אישרה את הצעת החוק הקובעת מסגרת מחייבת וקצובה בזמן, שלפיה אם בתוך חמש שנים תובע הבעלות לא יסכים לפשרה המוצעת, לתביעת הבעלות שלו לא יהיה עוד כל תוקף והקרקע תירשם על שם המדינה. התכנית גם מחזקת משמעותית את גורמי האכיפה בשטח.

התכנית אותה קיבלה הממשלה תועבר להליכי חקיקה בכנסת החדשה, מיד עם כינונה של הממשלה הבאה.

במקביל משקיעה הממשלה בתכנית חומש בהיקף חסר תקדים של כ-1.2 מיליארד שקל לקידום הצמיחה והפיתוח הכלכלי של  הבדואים בנגב ומאות מיליוני שקלים נוספים בפיתוח תשתיות בישובים הבדואים.

מרוץ גמלים בדואי מסורתי שנערך בפסטיבל בדואי בצפון הנגב, סמוך לערד. נובמבר 2005 (צילום: ויקיפדיה)
מרוץ גמלים בדואי מסורתי שנערך בפסטיבל בדואי בצפון הנגב, סמוך לערד. נובמבר 2005 (צילום: ויקיפדיה)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בישיבה: "מטרת ההחלטה ההיסטורית הזאת – לשים קץ להתפשטות הבנייה הבלתי חוקית של הבדואים בנגב ולהביא לשילוב טוב יותר של הבדואים בחברה הישראלית. כל ממשלות ישראל נמנעו מטיפול בנושא הזה, אבל ההחלטה האמיצה הזאת תאפשר להמשיך בפיתוח המשגשג של הנגב לטובת כלל תושביו".

השר בני בגין אמר: "זהו ההסדר הרחב ביותר שהמדינה יכולה להציע. התכנית היא ביטוי של רצון טוב ונכונות של הממשלה להגיע לפתרון, מבחינת הממשלה חשוב שהתוכנית תקובע בחקיקה. הבדואים אינם 'שקופים'; הבדואים הם אזרחים שווי זכויות המהווים חלק בלתי נפרד מהנגב. ולממשלה יש אחריות לסייע לבדואים להיחלץ ממצוקותיהם ולהבטיח עתיד חיובי לילדיהם. ועתה אנו מצפים להיענות הבדואים להצעה זו".

השר משה (בוגי) יעלון אמר: "זו החלטה היסטורית, שממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות נמנעו מלהכריע בה. ככל שחלף הזמן המצב בשטח רק הפך קשה יותר. המצב הנוכחי נוח לפורעי חוק, נוח לתנועות כמו התנועה האסלאמית ונוח לעמותות שפועלות כדי לנגח את מדינת ישראל. המצב הזה יוצר בעיות משילות ושליטה קשות בנגב, 'הדרום הפרוע', ומקשה על השתלבות הבדואים במדינת ישראל. כל זה בא לידי ביטוי, למשל, בנכונות לגיוס לצה"ל. כך גבוה יותר הגיוס בקרב הבדואים בגליל לנפש, לעומת גיוס הבדואים בנגב.

"התוכנית מטפלת בחמישה מרכיבים חשובים: הסדרת הבעלות על הקרקע בנגב, דיור מוסדר, תעסוקה, חינוך ואכיפה. המבחן הוא כמובן במימוש התכנית, כשלאחר מכן ניתן יהיה להעתיק מרכיבים ממנה גם למגזר הערבי בצפון ובמרכז".

השר יצחק אהרונוביץ: "כל יום שעובר בלי החלטה – המצב מתקרב להיות בלתי הפיך. אישור החוק חשוב מאוד גם למימוש האכיפה בשטח".

השר אבי דיכטר: "זו ההצעה הכי נכונה, הוגנת, נדיבה וחזקה שניתן להציע כיום. אם נחכה המצב יחריף והמחיר יהיה גבוה יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן