Skip to content

החלה הזרמת גז מאוניה מגזזת בנמל חדרה

השר לנדאו נפגש עם ראשי חברת אקסלרייט ממנה נחכרה האוניה המגזזת הימי. לנדאו: מרוצה מהליך ההקמה הזריז של הפרויקט ובוחנים אפשרויות חכירת אונייה נוספת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום חמישי שחלף היה בנמל חדרה טקס לציון סיום עבודות פרויקט המצוף הימי (BUOY) והתחברות האנייה המגזזת (להובלת גז), למצוף, ובסוף השבוע החלה הזרמת הגז הטבעי מן האונייה אל המצוף. בכך, הפכה ישראל לאחת מארבע מדינות יחידות בעולם אשר ברשותן מתקן שכזה.

האונייה המגזזת, להובלת גז טבעי (LNG – Liquefied Natural Gas) משמשת הן כמסוף LNG צף והן כמיכלית LNG ועל סיפונה משאבות המעלות את לחץ הנוזל, ומערכת מאיידים שהופכים את הגז הנוזלי לגז טבעי. במסגרת תהליך החיבור, שולה האונייה מהמים את המצוף הענק שנמצא בתוך הים, והוא מתחבר לתא מיוחד בבטן האונייה. בתחתית המצוף נמצא צינור גז מיוחד וגמיש המתחבר דרך קרקעית הים למערכת הולכת הגז הטבעי הארצית. אורך האוניה הינו 277 מטר, רוחבה 43.4 מטר והשוקע שלה 11.5 מטר. נפח מטען האוניה הינו 138,000 מטר מעוקב.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, נפגש אתמול עם רוב בריינגלסון (Rob Bryngelson), נשיא חברת אקסלרייט אנרגיה, ועם אדוארד סקוט (Edward Scott), סגן הנשיא לפיתוח עסקי של החברה, בלשכתו בירושלים. אקסלרייט הינה החברה ממנה נחכרה האוניה המגזזת לפרויקט המקשר הימי (BUOY). בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח, ראש רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים שוקי שטרן ויו"ר ועדת האנרגיה בלשכת המסחר ישראל-ארה"ב ונציג "אקסלרייט" בישראל, צבי רום.

בעקבות מחסור בגז

בעקבות המחסור בגז טבעי בישראל, עקב הפסקת אספקת הגז הטבעי ממצרים והידלדלות מאגר ים תטיס, הנחה השר לנדאו את רשות הגז הטבעי במשרדו לבחון את האפשרויות לייבוא גז טבעי נוזלי לישראל. מסקנותיה של הרשות היו כי הדרך האמינה, הקצרה והבטוחה ביותר להבאת גז טבעי נוזלי לישראל בתקופת המחסור, תהייה באמצעות הקמת מצוף מקשר ימי (בואי), אליו תתחבר אונייה מגזזת, שיאפשר שימוש בגז טבעי בתקופת הביניים, עד לקבלת הגז הטבעי ממאגר תמר. לאחר תחילת הפקת הגז מתמר במהלך 2013, ישמש המתקן כאמצעי לאחסון גז טבעי, כגיבוי לתקלות וכמענה לביקושים העולים על יכולת האספקה של המאגר. הקמת המקשר הוטלה על חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל) והזמנת האונייה המגזזת ותכולתה הוטלו על חברת החשמל.

עצמאות אנרגטית

"השלמנו מהלך של איתור בעיה, מציאת פתרון, קבלת החלטה ולבסוף – גם הוצאתו לפועל. שמחנו שהליך ההקמה של המקשר הימי היה זריז. המקצועיות של אקסלרייט סייעה לכך רבות. הפרויקט הזה הוא נדבך חשוב בעצמאותה האנרגטית של מדינת ישראל, בכוונתו לשקול את אפשרות הכפלת תפוקתו על מנת להגביר את הביטחון האנרגטי של המדינה", הסביר שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו והוסיף: "על מנת לתת מענה לצרכיה של מדינת ישראל עד להגעת הגז מתמר, נהיה מעוניינים לשמוע על אפשרות חכירתה של אונייה מגזזת נוספת, כבר בזמן הקרוב".

על פי נתוני החברה – ברשות חברת אקסלרייט שמונה אוניות מגזזות בגדלים שונים המסוגלות לספק כמויות גז גדולות. אוניות החברה פרושות במדינות שונות ברחבי העולם, כולל מדינות כגון כווית וארגנטינה. אקסלרייט היא בין החברות הראשונות בארה"ב להן ניתן רישיון ייצוא גז.

פרוייקט מתקדם ביותר

נשיא אקסלרייט אנרגיה, רוב בריינגלסון פרש בפני השר את פעילותה של חברת אקסלרייט בעולם ובין היתר סיפר על התקדמות החברה בפרויקט חדשני לייצוא גז טבעי נוזלי באמצעות אוניות הנזלה (FLNG) עליו עובדת החברה מזה כשנה וחצי, ואמר: "הניסיון הרחב שלנו בתכנון, בניה והפעלה של מתקני הנזלה באמצעות אוניות (LNG), שימש יסוד חשוב בקידום תכנונו של פרויקט הייצוא הראשון שלנו אשר תכנונו יסתיים החודש במפרץ 'לבקה' שבטקסס (ה-FLNG). מדובר בפרויקט המתקדם ביותר בשיטת ההנזלה הצפה על אוניות היכולות לשמש מרבצי גז רחוקים כגון לוויתן ומקומות אחרים בעולם. נשמח להמשיך ולהעניק לישראל שירותים על סמך יכולותינו המוכחות".

סגן נשיא "אקסלרייט אנרגיה", אדוארד סקוט אמר: "אמינות האוניות שלנו עומדת אצלנו בראש סדר העדיפויות. אנחנו מקפידים להיות מעורבים בפרויקטים גם לאחר הקמתם ונשמח תמיד לשמוע הצעות לשיפור, בדגש על תחום היכולות הטכנולוגיות. אנו נרגשים להיות חלק מהפרויקט הישראלי, וגאים כי הכל עובד כשורה וללא תקלות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן