Skip to content

תוקם קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר

כך סיכמו משרד האוצר ובנק ישראל . הקרן להחזר מע"מ תגדיל היצע אשראי בשישה מיליארד שקל לבניית נדל"ן ותשתיות. בכך תגדל כמות התחלות הבנייה, שתוריד את מחירי הדיור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד האוצר והפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הגיעו להסכמה לגבי מנגנון פעולת קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר. בכך, יוצא לדרך מהלך אשר לפי אומדנים יאפשר הקצאת היצע אשראי נוסף בסך 6 מיליארד שקל במשך שלוש השנים הבאות לבניית נדל"ן ותשתיות. שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, יזם את הקמת הקרן, כדי להקל על מצוקת האשראי שקיימת בענף הנדל"ן והתשתיות. הקרן הוקמה מכוח החלטת ממשלה והפעלתה חייבה את משרד האוצר ואת בנק ישראל לגבש יחד מנגנון תפעולי ומשפטי שיאפשר את פעולת הקרן.

מגבלות ריכוזיות

במסגרת הוראות המפקח על הבנקים אשר עוסקות בשמירת יציבות המערכת הבנקאית קיימות מגבלות על ריכוזיות החשיפה של הבנקים לענפי המשק השונים. מטרת המגבלות להגביל את גודל החשיפה לענף משק מסוים. בתקופה האחרונה חל גידול בדרישה לאשראי בנקאי לענף הבינוי והנדל"ן וכתוצאה מכך התקרבו חלק מהבנקים למגבלות החשיפה. הקמת הקרן נועדה לפנות מקום תחת מגבלת האשראי של הבנקים, לשם הגדלת היצע האשראי אותו יכולים הבנקים להקצות לענפי הבינוי והנדל"ן. בכך לאפשר לבנקים אשר המגבלה אפקטיבית לגביהם, להמשיך ולספק אשראי נוסף לענף. המהלך צפוי להוביל לעלייה בכמות התחלות הבנייה וירידה בעלויות גיוס האשראי לקבלנים ויזמים, דבר הצפוי להשפיע על רמת מחירי הדירות.

הסיכון לא יכלול את רכיב המע"מ

ערבויות חוק המכר וכן מסגרות למתן ערבויות חוק מכר, המונפקות על ידי הבנק לרוכש הדירה כנגד תשלומים לרכישת הדירה, נלקחו עד כה בחשבון לצורך המגבלה הענפית במלוא גובה התשלומים. סכום זה כולל את רכיב המע"מ. המנגנון שנוצר עם הקמת הקרן מבטיח שחשיפת הבנקים לסיכון במקרה של ביטול ההתקשרות וחילוט הערבות, לא תכלול את רכיב המע"מ, אשר יעבור אל הקרן, באופן אשר יאפשר הקטנת סכום החשיפה הנכלל במגבלות הנזכרות לעיל.

"אני מברך על השלמתו של ההליך המקצועי המורכב, עמדנו על כך שהמהלך יתואם עם הקבלנים, עם המפקח על הבנקים, ועם הבנקים עצמם בכדי לוודא שיהיה אפקטיבי. הצעד יביא להגדלה משמעותית בהיצע האשראי לבנייה למגורים ולתשתיות, וכתוצאה מכך להגדלה משמעותית בכמות התחלות הבנייה ולירידה במחיר הדיור. עלינו להמשיך ולפעול באופן יצירתי בכדי להגדיל את כמות התחלות הבנייה, ולהוריד את מחירי הדיור בישראל", אמר שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן