Skip to content

רופרט מרדוק מתנצל על הקריקטורה ב"סאנדיי טיימס"

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, ליו"ר הפרלמנט הבריטי: "אילו הייתה מתפרסמת בישראל קריקטורה המציגה את בריטניה באור מפלצתי, ופוגעת ברגשות העם הבריטי באופן כה שפל ונפסד – לא היית מהסס למחות באוזניי, ובצדק, על חציית הגבולות הלגיטימיים של חופש הביטוי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר הסערה שהתעוררה – איל העיתונות האוסטרלי, רופרט מרדוק, מתנצל על הקריקטורה האנטישמית שפורסמה ביום ראשון השבוע ב"סאנדיי טיימס" הלונדוני ומכנה אותה "גרוטסקית ופוגעת".

רופרט כתב בחשבון הטוויטר שלו שג'ראלד סקארף, שצייר את הקריקטורה, אינו משקף את הקו המערכתי של העיתון. "עם זאת", מדגיש מרדוק, "אנחנו חייבים התנצלות גדולה על האיור הגרוטסקי והפוגע".

להתנצלותו של רופרט קדמה סערה רבתי. יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין שיגר מכתב מחאה חריף למקבילו הבריטי, ובו הוא אומר כי הקריקטורה שפורסמה אתמול ב"סאנדיי טיימס", "מזכירה עיתונות אפלה באחת התקופות האפלות בימיה של האנושות". גם שגריר ישראל בלונדון פרסם גינוי חריף ביותר.

הקריקטורה, שצויירה ע"י ג'רלד סקארף, מציגה את ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא מגואל בדם ובונה חומה על גופות נשים וילדים פלסטינים. הקריקטורה, שפורסמה דווקא ביום השואה הבינלאומי, מזכירה קריקטורות אנטישמיות מימים אפלים.

הקריקטורה ב"סאנדי טיימס" - מלט מדמם של הפלסטינים
הקריקטורה ב"סאנדי טיימס" - מלט מדמם של הפלסטינים

בעקבות פרסום הקריקטורה שיגר יו"ר הכנסת בצהרים מכתב למקבילו, יו"ר הפרלמנט הבריטי, ג'ון ברקוו (JOHN BERCOW) ובו כתב: "עבור העם בישראל, מדובר בקריקטורה אשר הזכירה עיתונות אפלה, באחת התקופות האפלות בימיה של האנושות. בישראל מאוכזבים מכך, שפרסומים מעין אלו יכולים להתפרסם בבריטניה של היום, ושמא הדבר מעיד על זרמים חולניים תת קרקעיים."

ריבלין הוסיף: "כדמוקרט, אני תומך בביקורת פוליטית, אך בפרסום הקריקטורה אמש בלונדון, נחצו גבולות חופש הביטוי כאשר דעות קדומות זלגו והשפיעו עמוקות על ביקורת עניינית. אילו הייתה מתפרסמת בישראל קריקטורה המציגה את בריטניה באור מפלצתי, ופוגעת ברגשות העם הבריטי באופן כה שפל ונפסד – לא היית מהסס למחות באוזניי, ובצדק, על חציית הגבולות הלגיטימיים של חופש הביטוי."

גם שגרירות ישראל בבריטניה מחתה על הפרסום והשגריר, דניאל טאוב, צפוי לפנות בימים הקרובים למערכת ה"סאנדי טיימס" ולדרוש הבהרות. השגרירות גם תדרוש לפרסם תגובה לאיור בגיליון הבא של העיתון, היוצא לאור מדי יום ראשון. במקביל, החלה מחאה ציבורית, בשיתוף פעולה עם השגרירות והקהילה היהודית בבריטניה, שמטרתה להפעיל לחץ על העיתון, שיתנצל על הקריקטורה האנטישמית.

מאוחר יותר, היום, פרסמה שגרירות ישראל תגובה רשמית לקריקטורה בסאנדיי טיימס. "השימוש במוטיבים מרושעים, המזכירים את אלה ששימשו ליצור דמוניזיציה ליהודים בעבר, מזעזע ומזיק במיוחד כאשר מציינים את יום השואה הבין לאומי", נאמר בתגובת השגריר דניאל טאוב. "אבל הגסות והרדידות של הקריקטורה הזו הנן בלתי מקובלות גם בכל יום אחר".

בתגובתו מדגיש השגריר טאוב: "לישראל יש מחויבות ארוכת שנים לחופש הביטוי וסף גבוה לסבול ביקורת קשה ואף פרובוקטיבית. אבל הקריקטורה הזו, רחוקה מאד ואין לה שום קשר לביקורת פוליטית לגיטימית", נכתב עוד בתגובת השגרירות הישראלית בבריטניה".

השגריר מוסיף ומדגיש כי גדר הגבול שהוקמה ע"י ישראל מצילה את חייהם של יהודים וערבים כאחד,מפיגועי תופת – והצגתה כגדר שהקמה בדמם וגופותיהם של פלסטינים היא חסרת בסיס ומקוממת מאד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן