Skip to content

נא להכיר: וילם אלכסנדר, מלך הולנד

ביאטריקס מלכת הולנד הודיעה כי ב-30 באפריל תעביר את כתרה לידי בנה הבכור. נסיך אורנג' והיורש, וילם אלכסנדר, יהיה המלך הראשון של הולנד זה 123 שנה. בין שיקולי הפרישה: יורש העצר מוכן לתפקידו, ילדיו כבר בוגרים דיים ומעמדו של חירט וילדרס, פוליטיקאי שהיא מתעבת, נחלש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

שלום למלוכה. ביאטריקס, המלכה הפורשת (מקור: ויקימדיה).
שלום למלוכה. ביאטריקס, המלכה הפורשת (מקור: ויקימדיה).

מלכת הולנד, ביאטריקס, הודיעה ביום שני כי בכוונתה להעביר בעוד שלושה חודשים את כתר המלוכה לידי בנה הבכור, נסיך אורנג' וילם אלכסנדר. בכך תסיים ביאטריקס תקופת מלכות של כשליש מאה על המדינה, בה מתגוררים כיום כ-16 מיליון נפש. 

ביאטריקס, שתחגוג ביום חמישי את יום הולדה ה-75, ממשיכה בכך מסורת ארוכה של מלכים ומלכות בהולנד המוותרות על כתרן. סבתה של ביאטריקס, וילהלמינה, סיימה בשנת 1948 תקופה של 58 שנה בראשות מדינתה כשוויתרה על הכתר לטובת בתה הבכורה, יוליאנה. יוליאנה עצמה עשתה צעד דומה ב-1980 כשהעבירה את השרביט לידי ביתה הבכורה, הלא היא המלכה הנוכחית. וילם אלכסנדר יהיה, אפוא, המלך הראשון השולט בהולנד מאז 1890.

ביאטריקס בישרה על החלטתה בנאום מיוחד שהוקלט מראש ושודר בטלוויזיה ההולנדית. בנאומה מסרה כי היא חשה שבנה הבכור, וילם אלכסנדר (45) בשל ומוכן לרשת את מקומה כמלך. "אינני פורשת משום שהמשימות שמטיל עלי תפקידי כבדות מדי, אלא משום שאני משוכנעת שיש להעביר את תחומי האחריות של ארצנו לידי הדור הבא", הצהירה.

סוכנות רויטרס מצטטת מקורבים לבית המלוכה ההולנדי הטוענים כי לא רק מוכנותו של בנה היוותה שיקול בעיניה, אלא גם העובדה שצאצאיו של וילם אלכסנדר הגיעו לבגרות. גם שיקול פוליטי תפס משקל בהחלטתה: היא רצתה להיות בטוחה לחלוטין שחירט וילדרס, הפוליטיקאי ההולנדי הפועל להגבלת ההגירה להולנד ולהתבדלותה מהאיחוד האירופי, לא יהיה עוד בעמדת השפעה כשתפרוש. וילדרס עצמו נכשל בבחירות האחרונות והתמיכה בו ובמפלגתו פחתה משמעותית.

בנאומה הדגישה ביאטריקס את הצורך לנהוג בסובלנות ואת תמיכתה ברב-תחרותיות – הערות שהצטיירו בעיני רבים כמתיחת ביקורת על עמדותיו האנטי-אסלאמיות של וילדרס. זה האחרון מתח בעצמו ביקורת על המלכה, הנודעת בחיבתה לכובעים רחבים, על שבמסעה האחרון למזרח התיכון חבשה כיסוי ראש מוסלמי.

הנסיך וילם אלכסנדר, שיושבע כמלך הבא של הולנד בסוף אפריל, נשוי למקסימה זורגואייטה סרוטי, ארגנטינאית במוצאה, ואב לשלוש בנות. נישואיהם עוררו בשעתם סערה בהולנד, לאחר שהתברר כי אביה של מקסימה מילא תפקידים בכירים בדיקטטורה הצבאית בארגנטינה. ואולם, לאחר שהוברר כי האב לא נטל חלק ב"מלחמה המלוכלכת" נגד מתנגדי המשטר ופעילי השמאל בארגנטינה, אישר הפרלמנט ההולנדי את הנישואין. הנסיכה היא פעילה נמרצת למען זכויות האדם ולטובת השתלבותם של זרים בחברה ההולנדית ומשמשת כחברה בארגונים פיננסיים שונים ברחבי העולם. 

מוכן למלוכה. נסיך אורנג', וילם אלכסנדר (מקור: ויקימדיה).

המלכה הפורשת ביאטריקס התארסה בשנת 1965 לאריסטוקרט גרמני בשם קלאוס פון אמסברג, דיפלומט בשירות החוץ הגרמני. ה-10 במרץ 1966, יום נישואיה, צוין במפגן מחאה המוני. הנסיך קלאוס היה בנעוריו חבר בתנועת הנוער ההיטלראי וכן שירת בוורמאכט, ולכן הוא זוהה על ידי העם ההולנדי כחלק מן העבר הגרמני הנאצי. בעת שחלפה כרכרת הזוג המלכותי ברחוב נזרקה לעברה פצצת עשן על ידי פעילים בתנועת פרובו, תנועה אנרכיסטית הולנדית. תקרית זו התפתחה לקרבות רחוב בין המשטרה למפגינים. ואולם, במהלך השנים שנים למד העם ההולנדי להכיר ולאהוב את הנסיך קלאוס והוא הפך לאחד מבני משפחת המלכות האהודים בהולנד. רבים בעם ההולנדי ביכו את מותו, בשנת 2002.

מהומות אלימות עוד יותר פרצו ב-30 באפריל 1980, בעת שביאטריקס זכתה בכתר השלטון (הריבון ההולנדי איננו מקבל את תפקידו בטקס הכתרה). המונים ניצלו את האירוע, ביניהם פולשי דירות אנרכיסטים, כדי למחות על תנאי דיור גרועים וכן כדי לצאת נגד מוסד המלוכה. ההתנגשויות בין ההמון לכוחות המשטרה היו אלימות במיוחד. מעורבותה של ביאטריקס בשלטון החלה עוד בטרם קיבלה את תפקיד המלכה. בשנת 1977, כאשר לאחר הבחירות התעוררו קשיים ביצירת קואליציה יציבה, המלכה לעתיד כינסה את שלושת מנהיגי המפלגות הבולטות ולאחר מספר שעות נפתר המשבר.

ב-30 באפריל 1980 הפכה ביאטריקס למלכת הולנד, לאחר שאמה ויתרה על כתר השלטון. גישתה של ביאטריקס למלוכה הייתה רשמית יותר מזו של אמה, יוליאנה, מלכת הולנד, ורבים מעריכים את מקצועיותה בתפקידה. בעוד שבקרב העם ההולנדי בית המלוכה זוכה לאהדה רבה, העיתונות ההולנדית לא חסכה את שבטה מן המשפחה המלכותית. העיתונות פרסמה לא פעם שערוריות על בית המלוכה, בדומה למה שמבצעת העיתונות בבריטניה.

כמלכה, ביאטריקס היא בעלת סמכויות רבות יותר מרוב המלכים המולכים כיום באירופה. השפעתה בענייני פנים מעטה יחסית, אולם ביחסים בינלאומיים יש למלכה משקל רב. דווח בעבר כי המלכה איימה לפטר שר בממשלת הולנד אם יסרב לדרישתה לפתוח שגרירות בירדן.

בשנים האחרונות ידעה ביאטריקס שרשרת של אסונות אישיים. ב-6 באוקטובר 2002 מת בעלה לאחר מחלה ממושכת. שנה וחצי אחר כך מתה אף אמה לאחר תקופה ארוכה שבה סבלה משיטיון. אביה של ביאטריקס, הנסיך ברנרד, מת ממחלת הסרטן בדצמבר 2004. בפברואר 2012 נקבר בנה הנסיך יוהאן-פריסו תחת מפולת שלגים במהלך נופש באוסטריה, נגרם לו נזק מוחי חמור וספק אם ישוב להכרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן