Skip to content

ברק אובמה "יורה כל הזמן", השאלה היא במה?

הנשיא שהכריז מלחמת חורמה על החזקת נשק אוטומטי ומחסניות גדולות בידי אזרחים, שמעדיף תה צמחים על פני כוס בירה, האם הוא יורה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אז במה הוא באמת יורה?
אז במה הוא באמת יורה?

פתאום מתברר שהנשיא אובמה ואורחיו בבית הלבן "יורים כל הזמן". כן, הנשיא שהכריז מלחמת חרמה על החזקת נשק אוטומטי ומחסניות גדולות בידי אזרחים, שמעדיף תה צמחים על פני כוס בירה, יורה כל הזמן. במה הוא יורה, הנשיא אובמה?

את ההכרזה המפתיעה הזאת שחרר אובמה בראיון שהעניק למגזין ניו-ריפבליק. ממתי נשיא ארה"ב מעניק ראיונות לכלי תקשורת מהמעלה השלישית? אמנם המגזין חי ונושם מ-1914, וכל הכבוד על ההתמדה, אבל בכל זאת אנחנו מדברים על 50,000 עותקים פעם בשבועיים. לשם השוואה, מגזין GQ  מוכר 980,000 עותקים בשבוע, ניוזוויק מיליון וחצי, ואפילו הניו-יורקר האליטיסטי והבלתי מתפשר מוכר מעל מיליון עותקים כל שבוע. אז 50,000 עותקים בארה"ב זה קיים בקושי.

ובכן, מתברר שכריס האג'ס, אחד מארבעת מייסדי פייסבוק, קנה את המגזין בשנה שעברה. זאת ועוד, האג'ס ניהל את הפעילות המקוונת של הקמפיין הנשיאותי של אובמה ב-2008 ותרם רבות לקמפיין של אובמה בשנה שעברה. ואם לא די בכך, האג'ס משמש כעורך האחראי של המגזין וניהל בעצמו את הראיון עם הנשיא. לא פחות ממביך.

אבל חזרה לאותה אמרה מפתיעה, שצוטטה פחות או יותר, בכל כלי תקשורת אמריקני: מודפס, מקוון, משודר וכל מה שביניהם. "בקמפ-דייויד אנחנו עורכים מטווחי ירי כל הזמן. לא עם הבנות, אבל לעיתים קרובות אורחים שלי מגיעים לשם". זו הייתה תשובתו של אובמה לשאלה, האם אי פעם ירית בכלי נשק? מדובר ב-skeet shooting, ירי בצלחות חרס המוטלות לאוויר ממטולים. את מיט רומני אפשר לדמיין בסיטואציה שכזאת, יורה בצלחות חרס מעל מדשאות מטופחות עם חבריו המיליונרים לאחר שסיים להבריש את רפאלקה, סוסת הדרסאג' האולימפית שלו, אבל אובמה? המארגן הקהילתי משיקגו?

נכון או לא נכון, אובמה אמר את מה שאמר בכוונת תחילה. הוא ידע שמשפט כזה יצוטט בהרחבה, ואיך אפשר לא? זה כמו שג'ורג' בוש הבן היה מכריז שכל מזונו מורכב מירקות אורגניים. זה לא מה שהיית מצפה לשמוע מחובב בשר טקסני. ובמקרה של אובמה, התמונה המנטאלית הזאת שלו צועק "pull" ומניף רובה באוויר… אובמה? שוחר השלום מקניה?

אובמה מציג את עצמו כמפלצת קטנה וחמודה בין מפלצות גדולות

אובמה משתמש פה בטקטיקת "הגם אני ברוטוס?" במקום להציג את מתנגדיו כמפלצות שוחרות דם שרק רוצות לירות בכל דבר שזז, ובאוטומט, אובמה מציג את עצמו כמפלצת בין מפלצות. אבל מפלצת קטנה, מפלצונת מצוירת בסגול, כמו לקוחה מסרט של פיקסאר. הנה, הוא אומר לעמו, גם אני יורה! גם אני אוהב ללחוץ על ההדק ולראות דברים מתנפצים. אנחנו אותו הדבר, אתם ואני, ועכשיו שאנחנו ככה קרוב קרוב, בואו תקשיבו שנייה: לירות זה טוב, רובים זה נהדר, אפילו הבנות שלי מתות שאני אתן להן להשתתף במטווח – אבל!

ה"אבל" כבר נאמר, והנשיא יחזור עליו עוד עשרות פעמים רבות לפני שיצליח או לא לשנות את חוקי אחזקת הנשק המתירנים עד כדי פורענות של ארה"ב. ה"אבל" של אובמה אומר שאזרחים פשוטים בבית לא אמורים לירות בצרורות, ושמי שמבקש לקנות כלי נשק יתכבד לעבור בדיקת רקע כלשהי כדי לקבל את אישור המדינה לכך. בסך הכול לא בקשות מרחיקות לכת. אבל הנשיא יודע שלא כך רואה הציבור האמריקני את הדברים, ומה שלא הולך ברע ייתכן שבמקרה יילך בטוב. שווה לנסות.

הבעיה היא שאין שום הוכחה, בוודאי שום תיעוד מצולם, לכך שאובמה "יורה כל הזמן", אם כבר "שוטינג" אז "שוטינג פול" ועיתונאים ופוליטיקאים מיהרו להטיל בהצהרה ספק משועשע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן