Skip to content

לפיד והזועבי'ז – קריאת השכמה לערבים בישראל

יאיר לפיד הכניס לכנסת 19 חברי כנסת על גב הבטחות לפוליטיקה חדשה. בפועל, בהתבטאותו נגד חנין זועבי, התגלה לפיד כמחרחר של אותן חשיבות גזעניות ישנות המדירות חמישית מאזרחי ישראל אל מחוץ לתחומי הלגיטימיות הפוליטית. ובעצם, ייתכן שדברים אלה הם קריאת השכמה לאזרחי ישראל הערבים לקחת את גורלם בידם?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז שיאיר לפיד נכנס לפוליטיקה, ומאז שהתחלתי לעקוב אחריו כפוליטיקאי, כתבתי את דעתי עליו בכמה מאמרים שפירסמתי במגפון: מדובר באדם שחושב שהוא שחקן בדרמה פוליטית הוליוודית. לפיד נראה כאילו הוא משחק בכל אירוע מול מצלמות. סגנון הדיבור שלו, תנועות הידיים, תנועות הראש ובעצם כל תנועות גופו מעידות כי הוא אדם לא אמיתי. זו כמובן אך ורק דעתי המבוססת על תחושותיי האובייקטיביות בלבד.

בעבר, טענתי שארקדי גאידמק הוא תופעה חולפת. גם גאידמק היה איש של פוזה ולא אדם שפועל באופן טבעי. ההבדל בין לפיד וגאידמק, שהאחרון הפך עצמו לא רלוונטי כאשר חצה קו אדום בהתבטאויות רבות על המדינה. אשר ללפיד, הוא עתיד ליפול (לי אישית אין ספק בכך) כי הוא ריק מתוכן ולא אמיתי. לפיד הוא דמגוג ממש כמו שלי יחימוביץ'. עד כה האיש ניסה לרצות את כולם מבלי לנקוט ולו פעם אחת עמדה מוצקה בנושא כלשהו. שיוויון בנטל, תאמרו. ובכן, עוד נראה איזה עכבר יוליד הר השוויון בנטל שלפיד סוחב בגאון על גבו.

יאיר לפיד. (צילום: תנועת "יש עתיד")
פוליטיקה חדשה? מחשבה ישנה! יאיר לפיד. (צילום: תנועת "יש עתיד")

ואז, הגיעה ההתבטאות של לפיד נגד חברת הכנסת חנין זועבי, כשאמר "אני לא אעשה גוש חוסם עם חנין זועבי'ז". אני דווקא אינני סבור שההתבטאות הזו גזענית. אחרים חושבים אחרת כמובן, וזו זכותם. אני חושב שההתבטאות הזו מלמדת על ריקנותו של לפיד ושל רבים אחרים כמותו בפוליטיקה הישראלית. אני לא אוהב את חנין זועבי ואיני נמנה על תומכיה. בעיני היא מסבה נזק למגזר הערבי. אולם דברי לפיד ממחישים את הלך הרוח בחוגים נרחבים בציבור היהודי במדינה, שאינו רואה בהושטת יד מכל סוג למגזר הערבי כדבר לגיטימי ומקובל. כמו חלק הארי של המפלגות שהתמודדו לכנסת, גם לפיד לא התייחס במאום למגזר הערבי ועל כן ההתבטאות שלו גם לא מעליבה אותי, ואיני חושב שהיא צריכה להעליב ערבי כלשהו. ההתבטאות שלו היא תזכורת חשובה לנו, הערבים, שאין לנו על מי לסמוך לשיפור חיינו אלא רק על עצמנו. אל לנו להיעלב מאדם שמאז שהשיג 19 מנדטים, מתנהג באופן ילדותי ומגוחך. זהו אותו יאיר לפיד שמדבר על "פוליטיקה חדשה", כן? דמגוג, כבר אמרנו?

לפיד, לא יודע מה מצב הנוער הערבי כיום בארץ ואינו מכיר את הדור הערבי הצעיר. לא, אני לא בא להתלונן בפניו שמצבנו רע. להיפך, במגזר הערבי יש כיום דור חדש ויוצא מן הכלל – לא פראייר של אף אחד, אלא דור חכם, פיקח, חריף, מפוכח ובקיא מאוד במפה הפוליטית בארץ. אנו דור שרואה איך הדור הערבי המבוגר מתמסר למנהיגים הפוליטים של המפלגות היהודיות – כולל אנשים כמו נפתלי בנט – ומארח אותם בכפרים ובערים וכל זאת למען אינטרסים אישיים. בסופו של יום, כולם מתעלמים מן הערבים ולא מתעניינים בהם, אך נזכרים בהם רק בביקורים אצל אותם ערבים מהדור הישן ששכחו כל קשר למציאות ולדבר הזה שנקרא "כבוד האדם". מה שלפיד עשה, אינו מפתיע. הוא מתבשם מן האופוריה של הצלחתו בבחירות ואמר מה שאמר כי הוא בטוח שהוא "מלך", כפי שתיארו אותו בתוכנית "מצב האומה".

חנין זועבי, על כל מגרעותיה, מעולם לא שללה את זכויותיהם של היהודים בארץ ומעולם לא לעגה לאף יהודי. נהפוך הוא – היא מושיטה יד לציבור היהודי ואומרת באופן ברור: "רוצים לחיות ביחד בשלום. אבל סיימו את הכיבוש של העם הפלסטיני". זו אמירה שונה מאוד מדבריו של לפיד, שלעג לה ולציבור שלם. הוא הרשה לעצמו ללעוג לנו כי אנו לא מעניינים אותו, כשם שאנו לא מעניינים איש בפוליטיקה בארץ. לפיד לעג לנו רק כי הוא יכול משום שאינו רואה מולו ציבור ערבי ראוי. הוא חושב כך כי אינו יודע, והסיבה לכך שאינו יודע היא כי הוא חי באותו עולם קלישאות וסיסמאות הלקוח מאותו סרט הוליוודי שבו הוא משחק. גישתו הזאת כבר תחזור אליו כבומרנג בעתיד, כשם שחזרה גם לאביו, שנודע בשנאה ובוז דומים לאנשים ומגזרים אחרים.

החיים במדינה וההתחככות עם החברה היהודית לימדו אותי רבות. אחד הדברים שלמדתי הוא שתמיד יש לסגור חשבון עם יריבך. כשהחברה היהודית לועגת לחברה הערבית על מושג "הנקמה", כדאי לה לחשוב פעמיים לפני שהיא עושה כן, היות וגם בשורותיה – בחלקים מהציבור ובוודאי בממשלה – נהוגה סגירת החשבון עם היריב. לכן – בשם המגזר הערבי, שלפיד הפך עצמו ליריבו, ארשה לעצמי לסגור עם לפיד חשבון קטן. מי שמכנה את חנין זועבי, "חנין זועבי'ז" ועושה בכך דה-לגיטימציה לציבור שלם, הוא איש קטן. אני מרשה לעצמי לקרוא לו מעתה והלאה "לפידון". כי הלפיד שלו מתגלה כבר כעת כקטן, קטן מאוד, קטן מדי מכדי להיות כאן כדי להישאר, כדבריו. לפידו הקטן של לפידון הקטן יכבה מהר מן הצפוי.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת הילאל עאדל"]

7 Comments

  1. eli
    13 בינואר 2014 @ 23:13

    מסכים עם שרה.
    חנין זועבי היא בעיקר בחורה שדורשת תשומת לב ולא יותר מכך. היא קיצונית, ואינה מייצגת אף אחד מלבד עצמה ואת בוחריה. יאיר לפיד אינו שונא ערבים. כפי ששרה אמרה, חברי הכנסת הנ"ל דואגים אך ורק לכיסא הנוח שלהם והמשכורת היפה, וכל הזמן מתעסקים בלאומיות מאשר בבעיות האמיתיות של ערביי ישראל.

  2. אורלי נתנאל
    4 בפברואר 2013 @ 21:17

    להילאל עאדל קל מאוד להיפגע מהפוליטיקאים ובכלל מהרוחות של המתלהמים. הכיבוש הינו סרטן והמודעות להשלכות הסרטן הזה אינו נתפס אצל רבים שמעדיפים להיות אדישים או ללא דעה ולהשאיר לסחרחורת הזאת להמשיך לנוע ברוח.

    זה לא נכון שלאף אחד לא אכפת מכם. (ישנם כל כך הרבה גופים שמנסים לשבור חומות וליצר חיבורים) יש הרבה גופים שמכילים ערבים ומתייחסים אליהם כאל שווים בתקווה להפוך את החברה שלנו ושלכם לחזקה ולמשפיעה.

    נכון שלפעמים האמירות של הרבה מאוד אוהדי ליכוד ודומיהם מתסכלים, אבל הרבה ישראלים דווקא היו רוצים שגם לכם יהיה טוב ושהסאגה של הכיבוש תהיה מאחורינו וגם הבושה שהעניינים מתנהלים באופן עמום ולא אופטימאלי.

    אל לך בשנאה ואל לך בכעס עלבון ותיסכול. יש הרבה ישראלים שהם בעדכם. הרבה מאוד. לא שומעים אותם מספיק ואולי חבל שכך אבל גם הם היו רוצים באיזה שהוא שינוי לטובה ואולי זה יבוא אם נאמין כולנו ולא נעלב מאלה שהם לא מספיק חזקים באופים ובאנושיותם לחולל את השינוי המיוחל.

    אז כל מה שאני מבקשת שרק תאמין שעוד יבואו ימים טובים יותר לכולם. (ואולי שתנסה לא לעשות הכללות).

  3. עודד מ
    31 בינואר 2013 @ 8:47

    התשובה הנכונה שלו היתה צריכה להיות: לפי חוקי האריתמטיקה כדי "לחסום" את נתניהו אני צריך להצטרף למפלגות לאומניות ערביות שאני רחוק מהן יותר מאשר מנתניהו.

  4. ירון
    30 בינואר 2013 @ 20:57

    הילאל עאדל אתה זה שהופך את זה לגזענות , יאיר לפיד לא אמר שום דבר רע על אזרחי ישראל הערבים, אלא על חנין זועבי. הוא לא היה עושה גם גוש חוסם גם עם מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, וזה לא אומר שהוא שונא יהודים.

  5. דין מיכאלי
    30 בינואר 2013 @ 15:23

    למה לחרחר שנאת חינם מיותרת?
    בדיוק כמו שאין לשבת עם אריה אלדד, אין לשבת עם חנין זועבי.
    שני הצדדים נקראים להיות רגועים בשל הסיטואציה ולא לחרחר מלחמה, חנין זועבי, איננה נטרלית ומייצגת הרס, פרובוקטיביות וגזענות. בדיוק כמו אריה אלדד מהצד שלנו.
    ימין קיצוני חל גם אצל הערבים, לא רק אצל היהודים חביבי.

  6. אורי
    30 בינואר 2013 @ 14:40

    אם לקחתם את האמירה הזאת למקום גזעני – אתם הגזענים. לא עולה בדעתכם שהוא לא מוכן להקים עם חנין גוש חוסם בגלל דעותיה ומעשיה ולא בגלל שהיא ערביה?

  7. שרה
    30 בינואר 2013 @ 14:34

    כשלפיד אמר שלא יתחבר לזועבי׳ז הוא התכוון בדיוק לכך שלא ישב עם חברי כנסת דמגוגיים, שלא דואגים לאינטרסים של בוחריהם ויוצרים פרבוקציות למען מטרות זרות. הנזקים שחברי הכנסת מהמפלגות הערביות גורמים לאוכלוסיה הערבית הם הרבה יותר גדולים מכל מפלגה ישראלית, ימין או שמאל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן