Skip to content

שר הגנה המצרי: חשש כבד מקריסת השלטון

50 הרוגים נמנו מאז פרוץ המהומות לפני ארבעה ימים במצרים. אלפים יצאו לרחובות בשלוש הערים הנתונות בעוצר לילי עקב מצב החירום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"המשך המאבק של הכוחות הפוליטיים השונים על ניהול המדינה עלול להביא לקריסתה", כתב היום הגנרל עבד אל-פתחי, שר ההגנה המצרי בחשבון הפייסבוק של הצבא המצרי. יותר מחמישים איש נהרגו במצרים מאז פרוץ המהומות בימים האחרונים, מתוכם 38 בפורט סעיד שבסואץ. 

בשלוש הערים הסמוכות לתעלת סואץ במצרים, סואץ, איסמעיליה ופורט סעיד, יש הפגנות המונים והתנגשויות עם כוחות הביטחון והן מצויות במצב חירום שעליו הכריז נשיא מצרים מוחמד מורסי ביום ראשון השבוע. אתמול (ב'), בערב יצאו המונים לרחובות כל אחת משלוש הערים, בקריאות מחאה נגד הנשיא המצרי ונגד תנועת האחים המוסלמים. ההמונים יצאו בערב בניגוד להוראת חוק החירום, הקובע כי העיר נתונה בעוצר החל מתשע בערב ועד שש בבוקר עקב מצב החירום.

מפגינים בפורט סעיד נושאים כרזה הלועגת לנשיא מורסי על ההחלטה להטיל עוצר (צילום: גטי אימג'ס)

הלילה נורה צעיר למוות במהלך העימותים בפורט סעיד. קודם למותו אישרה מועצת השורא הצעת חוק שהוגשה לאישורה מטעם הממשלה, המאפשרת לצבא לסייע למשטרה לשמור על הביטחון ברחובות המדינה וכן לבצע מעצרים. שר ההגנה המצרי הסביר בפייסבוק, כי פריסת הצבא בערים המועדות לפורענות נועדה להגן על תעלת סואץ ולהבטיח את שלום הציבור.

עיתון אל אהראם המצרי דיווח היום כי מלון "אינטרקונטיננטל סמרמיס" שבקהיר הותקף על ידי המון זועם. ואכן, לאחר שלא הגיע סיוע מכוחות הביטחון, פירסם המלון "ציוצים" בחשבון הטוויטר שלו שבהם נכתב: "אנחנו מותקפים, בריונים חדרו למלון, צריכים עזרה". עוד נודע כי למרות המהומות, נכון לעכשיו בתי הקפה והחנויות בערי סואץ פתוחים באין מפריע.

אתמול הציבו כוחות הביטחון מאה שריוניות באזור הבירה מחשש להתלקחויות בכיכר תחריר. קריאתו של מורסי לראשי האופוזיציה להיכנס למשא ומתן נדחתה בדרישה לביטול השליטה של האחים המוסלמיים בפרלמנט ובממשל המצרי, שליטה שהשיגו לאחר הבחירות ובמשאל העם על החוקה שהביא הנשיא המצרי לאישור במשאל.

מנהיגי האופוזיציה תובעים הקמת ממשלת הצלה לאומית שבה יינתן להם שוויון בהנהגה ובממשל, זאת בניגוד למצב הקיים. העם המצרי חש מרומה לנוכח המצב הכלכלי הקשה שבו שרויה מצרים, והתחושה היא שלמרות הבטחותיו של מורסי מאז היבחרו לתפקיד, לא הצליח לשנות דבר במצרים ורק קיבע את שלטונו כשלטון יחיד. בתקשורת המצרית כבר נקבע שם למהומות הנוכחיות – "מהפכת 25 בינואר".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן