Skip to content

הילארי קלינטון: אין לי תוכניות להתמודד על הנשיאות

המועמדים הדמוקרטים יכולים להירגע, לפחות בינתיים. מזכירת המדינה הפופולארית מעדיפה, בשלב זה, למקד את האנרגיות שלה בפעילות פילנטרופית במסגרת ארגון שהקים בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לקום מחר בבוקר. הילארי קלינטון (מקור: ויקימדיה).
לקום מחר בבוקר. הילארי קלינטון (מקור: ויקימדיה)

הילארי קלינטון היא דמות מוערכת. היא השפיעה על מדיניות הפנים של בעלה במהלך נשיאותו, נחשבה לסנטורית מצטיינת מטעם מדינת ניו יורק ולפני ימים אחדים קיבלה מטר של שבחים מהנשיא אובמה על האופן בו מילאה את תפקידה כמזכירת המדינה. על רקע כל אלה, ברור היה בארצות הברית שקלינטון מתכוונת להתמודד בפריימריז הדמוקרטיים על המועמדות לנשיאות בעוד ארבע שנים. מבחינת הניסיון והיכולת, אין מועמד טבעי ממנה, וגם רמת הפופולאריות שלה גבוהה למדי.

אבל אתמול הודיעה הילארי בת ה-65 כי אין לה כל כוונה לקדם מועמדות שכזו. "אין לי בשום אופן תוכניות להתמודד", אמרה בראיון לרשת הטלוויזיה CNN, והוסיפה: "נכון לעכשיו, אני מחוץ לפוליטיקה". לדבריה, היא אינה פורשת מפעילות ציבורית ובכוונתה למקד כרגע את עיקר עבודתה בסיוע לנשים ובייצוגן. יחד עם זאת, מדגישים בתקשורת האמריקנית כי קלינטון לא סגרה את הדלת בפני האפשרות שתתמודד.

הילארי אמרה כי עיקר עבודתה תתבצע במסגרת ארגון "יוזמת קלינטון הגלובאלית" (CGI), שבראשו עומד בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון. "אני גאה מאוד במה שבעלי עשה בעשר השנים האחרונות", אמרה, "ועכשיו אנו עומדים בדוק כיצד ביכולתנו לפעול במאמץ משותף". היא סיפרה כי גם בתם המשותפת, צ'לסי, מעורבת בפעילות ציבורית ובין השאר סייעה לנפגע הסופה הטרופית סאנדי. "השירות הציבורי פשוט נמצא ב-DNA שלנו", אמרה.

בנוגע לכהונתה כמזכירת המדינה אמרה, כי היא משאירה אחריה בעיות בלתי פתורות בכמה מחלקי העולם, אבל הדגישה כי נטלה על עצמה את התפקיד בתקופה בה שררה אי-ודאות גדולה. "צריך לשוב לינואר 2009 ולהיזכר באיזו צורה עלובה צטיירה אז ארצות הברית, כמה גרוע היה המוניטין שלנו, איזה סימן שאלה ריחף מעל המנהיגות שלנו, עד כמה המשבר הכלכלי ערער את אמונו של העם במימשל שלנו, במערכת הכלכלית שלנו, במדינה שלנו", אמרה.

לדבריה, במהלך כהונתה ביקשה להשיב על כנו את האמון הבינלאומי במנהיגותה של אמריקה, "לעתים כנגד סיכויים גרועים מאוד", לרבות נסיבות שכללו משבר כלכלי בינלאומי חריף ומלחמות בעיראק ובאפגניסטן. אתגרים נוספים היו התגובה לאביב הערבי, הקמת קואליציות בינלאומיות לצורך הטלת סנקציות על איראן ועל צפון קוריאה והתמודדות עם שינויים במאינמר, באירופה, באמריקה הלטינית ובאפריקה. "אני גאה מאוד במה שעשינו", הוסיפה קלינטון, "התחלנו לנהל את הדיפלומטיה בדרך שונה – לא שזנחנו את כל מה שעשינו בעבר, אלא שהוספנו כלים חדשים לארגז הכלים שלנו". 

קלינטון נשאלה בראיון על כך שבארבעת התפקידים הבכירים ביותר במימשל אובמה לא מכהנת אפילו אישה אחת. היא הגיבה על כך באומרה: "עלינו להסתכל על התמונה הרחבה. על אף שיש הזדמנויות עבור נשים צעירות להיכנס למערכת, אני סבורה שעדיין עלינו ללכת כברת דרך עד שנגיע למצב של מאסה קריטית שלהן כפי שאני רוצה".

קלינטון, המתגוררת כיום עם בעלה ביל בכפר צ'פאקוואה שבמחז ווסטצ'סטר במדינת ניו יורק, אמרה כי היא רוצה להתעורר בבוקר של תחילת שבוע בלא שיהיה לפניה סדר יום הדוק ומתוכנן. "אני עובדת מאז הייתי בת 13", סיפרה, "כשלא למדתי בבית הספר, עבדתי. אצטרך לעשות כמה התאמות". לדבריה, גם קריש הדם שגרם לאישפוזה איננו עוד והיא מרגישה מצוין. "יש בי כמויות עצומות של אנרגיה שאני צריכה לרסן ולמקד", סיכמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן