Skip to content

אכזיב: החגיגה נגמרה

אחרי 49 שנים הוחזרה באחרונה לרשות הטבע והגנים (רט"ג) הקרקע שעליו פעל קלאב מד אכזיב והיא תהפוך לחלק מתוכנית אב כוללת לאזור. בקלאב מד מכחישים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופה של תקופה? הקרקע שעליו ניצב קלאב מד אכזיב הוחזרה לרשות הטבע והגנים אחרי 49 שנים. מנכ"ל קלאב מד ישראל, זאב דהן: "עדיין לא קיבלתי הודעה רשמית משום גוף. אנחנו עדיין שם"  

מאת: עירית רוזנבלום 

בלעדי למגפון

אחרי 49 שנים, הוחזרה הקרקע שעליו פעל קלאב מד אכזיב לרשות הטבע והגנים (רט"ג), ועתה תהפוך לחלק מתוכנית אב כוללת לאזור. דוברת רט"ג, אסנת איתן, אומרת ש"תוקף החכירה של קלאב מד פג ב-2010 ולא חודש על ידם". דוברת מינהל מקרקעי ישראל, אורטל צבר, מאשרת: "השטח הוחזר לרט"ג".

מנכ"ל קלאב מד ישראל, זאב דהן, טוען בתגובה שהדברים אינם נכונים. "קלאב מד לא ויתרה על הזכות להפעיל במקום את המועדון שלה ולא קיבלתי משום גוף רשמי הודעה על ההתפתחות הזו", הוא זועם, "אם היתה החלטה, מדוע לא קיבלתי אותה בכתב? אנחנו מפעילים חברות שמירה ותחזוקה במקום בעשרות אלפי שקלים בחודש, ומתקנים כל בעיה. זה חוסר כבוד להשאיר אותנו במצב כזה".

בתשובה לשאלה מודה שי וינר, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), שחכרה את הקרקע ממינהל מקרקעי ישראל, שהשבת השטח לרט"ג אכן מרחיקה את האפשרות שיפעל בו כפר נופש עם מותג בינלאומי, "מה שהיה יכול להועיל לגליל. עם זאת, יש קרקעות אחרות שמיועדות לתיירות ויכולות לשמש ככפרי נופש", הוא אומר. וינר מוסיף שהאישור המקורי להקמתו של קלאב מד באכזיב ניתן לפני שפורסמה תוכנית המיתאר לחופים ב-1983, שמטרתה למנוע פיתוח שאינו קשור בחוף ולכן אוסרת פיתוח במרחק של 100 מטרים מקו החוף.  "עם מגבלות תוכנית המיתאר והפעילות של הגופים הירוקים כיום, אין סיכוי לעשות שם שוב כפר נופש", הוא מציין.

באילת פועל מזה שבע שנים מועדון קלאב מד קורל ביץ' בניהולה של רשת פתאל, בזכיון של קלאב מד. תקופת הזכיון תסתיים בעוד כ-4 חודשים והצדדים בוחנים את המשכו לשנים הבאות.

מקום המפגש של הסלבס של שנות ה-60

קלאב מד אכזיב נפתח בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת והתאפיין בפשטות הלינה – בקתות קש שכונו "קאזות", לצד מזנונים שופעי אוכל לא כשר, שהיוו אטרקציה אז (כמו גם היום). המועדון, שרוב הנופשים בו היו צרפתים, הציע חוף ים ומוסיקה קלאסית לעת השקיעה והרבה אווירה משוחררת. זה היה מקום הנופש החביב על הסלבריטאים הישראלים בשנים הללו, שבילו בו במסיבות פרועות לתוך הלילה. שם נרקמו האהבות הגדולות של הבוהמה, עם צוות בידור דובר צרפתית.

.

קלאב מד
קלאב מד כיום: "במקום יש איש תחזוקה שלנו", אומר המנכ"ל זאב דהן

שרית ישי-לוי, עיתונאית ומחברת ספרי תיירות, בילתה את נעוריה בקלאב מד באכזיב וכך גם שנות הילדות של ילדיה. "זה היה מקום הנופש הטוב ביותר בעולם, כולל הקלאב מד באילת בתקופתו הטובה. בשום מקום לא נהנינו כל כך כמו שם, למרות הלינה בקאזות עם רצפת החול והשירותים והמקלחות המשותפים", היא נזכרת, "לא היה אוכל כזה בישראל, לא הכרנו גבינות צרפתיות. הכרנו לחם לבן ולחם שחור. היין זרם חופשי. המסיבות שם היו הטובות ביותר שהייתי בהן אי פעם, והתקיימו נשפים שכללו מרכבות עם סוסים וספקטקלים כמו בברודוויי".

קלאב מד אכזיב נסגר עם פרוץ האינתיפדה השנייה בשנת 2000, שבעקבותיה חלה ירידה דרמטית בתיירות הנכנסת לישראל. הוא נפתח לנסיון במאי 2001, אך נסגר לפני תום העונה ומאז לא הופעל על ידי קלאב מד. ה-11 בספטמבר 2001, הצונאמי בתאילנד וצרות נוספות הכניסו את רשת המועדונים להפסדים קשים. מנהלים התחלפו, 15 מועדונים נסגרו ונדרשו שינויים אסטרטגיים כדי להחזיר את החברה למסלול.  ב-2005 החלו דיבורים על פתיחה מחודשת של המועדון, שהופעל אז על ידי יזמים ישראלים. בקיץ 2006 נבחן שדרוג המועדון באכזיב בהשקעה של 35 מיליון אירו, כדי להתאים אותו לדרישות הגבוהות יותר של הצרכנים במאה ה-21, אך אז פרצה מלחמת לבנון השנייה והתוכניות הוקפאו.

מנכ"ל עמותת התיירות בגליל המערבי, גלי רז, מספר שרט"ג והמועצה האזורית מטה אשר, מכינים ביחד תוכנית אב לכל המשבצת הקרויה גן לאומי אכזיב, הכוללת – מחוף אכזיב 800 מטר דרומה לנהריה – את חוף אכזיב בננה ביץ', קלאב מד, גן לאומי אכזיב, אלי אביבי וכן 800 מטר צפונה משפך נחל כזיב, וקטע ממזרח לכביש 4. רז מוסיף: "אנחנו לפני סיום תוכנית רעיונית להפוך את כל האזור לשתי יחידות: השטחים של קלאב מד ובננה ביץ' יהיו לאזורים של חושות וקאזות עם מסעדות וגלריות; הגן לאומי אכזיב והכפר של אלי אביבי יהיו השטחים של המורשת העתיקה של הפיניקים; רצועת החוף בין נהריה לאכזיב תהיה חוף ים פתוח לרחצה ללא תשלום, בניגוד למה שקורה היום, כשאכזיב ובננה ביץ' הם חופים בתשלום. הרט"ג והמועצה שוקלים הפעלה משותפת של כל הקומפלקס הזה", אומר רז.


1 Comment

  1. שלמה קב
    6 בינואר 2012 @ 17:45

    מה לפני "רשות הטבע והגנים"
    א-זיב Az-Zib الزيب

    נ"צ : 1599.2725
    נפה (1945) : עכו
    מחוז (1945) : הגליל
    שטח (1945): 12,607 דונם
    מס' תושבים (1948) : 2,090
    תאריך נפילה : 14.5.1948
    תאריך נטישה/גירוש : 14.5.1948 התקפה צבאית על הכפר אשר במהלכה ברחו התושבים עם כוונת גירוש ידועה מצד הציונים;,
    ישובים על אדמות הכפר: גשר הזיו, סער, (חלק מ:) לימן, שכונות צפוניות של
    נהריה (גבעת טרומפלדור, רסקו חקלאית, נוה אלון)
    http://www.palestineremembered.com/Acre/al-Zeeb/index.html

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן