Skip to content

התנועה לאיכות השלטון דורשת חקירה נרחבת בפרשת הרפז

לטענת התנועה, "חקירה פלילית מצומצמת על ידי מצ"ח אינה מספקת ואינה מסוגלת להשיג את תכליתה של החקירה הפלילית הנדרשת להגיע לחקר האמת". זו תהיה "חקירה מוגבלת, צרה וחסרת עתיד שתוכל רק להוסיף עוד תהיות וקשיים לזירה הכול כך טעונה ממילא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 יום לאחר פרסום הוראתו של  היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה נגד הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי ונגד עוזרו לשעבר, אל"מ ארז וינר, בהקשר להתנהלותם בפרשת הרפז, פנתה היום (רביעי) התנועה לאיכות השלטון אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לפתוח בחקירה רחבה וכוללת של הממצאים העולים מדו"ח הרפז. לטענת התנועה, "חקירה פלילית מצומצמת על ידי מצ"ח אינה מספקת ואינה מסוגלת להשיג את תכליתה של החקירה הפלילית הנדרשת להגיע לחקר האמת".

היום נודעו פרטים נוספים מהם אפשר ללמוד כי לפני מספר חודשים פנה הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, ליועץ המשפטי בבקשה לפתוח בחקירה פלילית. פנייה זו באה על בסיס הממצאים שעלו מהחומרים שהצטברו במשטרת ישראל. וינשטיין השהה את ההחלטה בנושא עד לפרסום דו"ח מבקר המדינה. עם פרסום הדו"ח קיים היועץ מספר דיונים, שבסופם החליט להיענות לבקשה לפתוח בחקירה פלילית מצומצמת נגד וינר ואשכנזי, בגבולות צה"ל, בסעיף "התנהגות שאינה הולמת קצין".

אשכנזי (צילום: ציפי מנשה)
חקירה מוגבלת, צרה וחסרת עתיד. אשכנזי (צילום: ציפי מנשה)

החלטה זו מעידה כי החקירה הפלילית תתמקד בסעיף שאינו קיים בחוק האזרחי, אלא רק בחוק השיפוט הצבאי. לפיכך, מעריכים גורמים בצבא, כי אם אכן ייצא המהלך לפועל ללא הסתייגות משפטיות שעשויות להתפתח מצד עורכי הדין של וינר ואשכנזי, תוטל משימת החקירה על המשטרה הצבאית החוקרת, ככל הנראה בסיועה של משטרת ישראל.

התנועה לאיכות השלטון טענה ועודנה טוענת, כי ישנה חשיבות ציבורית ממדרגה עליונה לקיומה של חקירה פלילית מקיפה ביחס לכלל הנושאים שעלו בדוח מבקר המדינה, ולגבי כלל המעורבים בפרשת הרפז. זאת, לנוכח חומרת הממצאים והנזק האדיר באמון הציבור בהנהגה הבטחונית. החלטת היועמ"ש מאתמול נגועה במספר קשיים מהותיים, שבפועל עלולים לסכל את עצם תכליתה של החקירה הפלילית והיכולת שלה להגיע לחקר האמת ולמיצוי הדין עם הנאשמים  – ככל שימצאו כאלה.

קושי נוסף, לפי התנועה לאיכות השלטון, הוא המגבלה שמאפשרת להגיש כתב אישום בעבירה הזו למי שכבר אינו בשירות הצבאי רק במסגרת 180 ימים מאז עזב את השירות, על פי רוב.  כמו כן, אין יכולת לחקור מעורבים שאינם כפופים לחוק השיפוט הצבאי, טוענים בתנועה.

עו"ד דפנה קירו כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון אמרה היום כי "התנועה מביעה תמיהתה מדוע לבחור מראש בדרך חקירה מוגבלת, צרה וחסרת עתיד, שתוכל רק להוסיף עוד תהיות, שאלות וקשיים לזירה הכול כך טעונה ממילא, על פני חקירה כוללת, על ידי גורם בלתי מוגבל אשר יהיה בידיו להכריע את הפרשה על כלל המעורבים בה  – אחת ולתמיד".

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן