Skip to content

אל על תוריד את עמלות הבסיס לסוכנים ל-5%

היום משלמת אל על עמלת בסיס של 7%. ההורדה ל-5% תתבצע החל מ-1 במאי, עבור הכרטיסים שיונפקו לאחר 30 באפריל. אל על תמשיך לשלם עמלות תמריץ. קובי קרני יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות: " ההתאחדות שוקלת את ההשלכות המשפטיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת אל על החליטה להוריד את עמלת הבסיס שהיא משלמת לסוכני הנסיעות מ-7% ל-5%, החל מ-1 במאי השנה, לכרטיסים אשר יונפקו לאחר 30 באפריל השנה. כך מסרה איה מגן, מנהלת סניף ישראל של  אל על, בהודעה שהעבירה היום לסוכנים.

מטוס בואינג של אל על. קיטון העמלה לסוכנים מחודש מאי
מטוס בואינג של אל על. קיטון העמלה לסוכנים מחודש מאי

יחד עם זאת הדגישה מגן בהודעתה לסוכנים, כי "אל על תמשיך לפעול באמצעות עמלות תמריץ נפרדות ורואה בכם כשותפים המרכזיים להפצה ושיווק טיסות אל על. אנו נמשיך ונקפיד לפעול בשקיפות תוך שמירה על העקרונות של תחרות הוגנת".

בכך מקדמת עצמה אל על צעד אחד נוסף לחברות התעופה הגדולות שנטשו את תשלומי עמלות הבסיס ועברו לשלם רק עמלות תמריץ.

בתעשיית התעופה בארץ קיימות שתי עמלות עקרוניות המשולמות לסוכני הנסיעות:

עמלת בסיס – שבה נקבע, כי חברות התעופה ישלמו לסוכנים 7% מערך כרטיס הטיסה, כשהתשלום משולם עבור כל כרטיס שנמכר.
עמלת תמריץ – המשולמת בהתאם לרמות הכספיות הכמותיות הנצברות בשל מכירת כרטיסי הטיסה. בשיטה זו קובעת חברת התעופה לכל סוכן את הרמות הדרושות, כדי לשלם לו עמלות תמריץ.

חברות התעופה המשלמות עמלת בסיס משלמות גם עמלות תמריץ וחברות תעופה שלא משלמות עמלות בסיס, משלמות רק עמלות תמריץ.

מבין חברות התעופה הבולטות הפועלות בישראל, המשלמות את עמלות הבסיס ועמלות התמריץ נמנות: אל על, טורקיש, יונייטד, דלתא, טראנסארו, אירופלוט, יו.אס. איירווייס וטארום. מבין חברות התעופה הבולטות שאינן משלמות עמלות בסיס: לופטהנזה, אליטליה, סוויס, אייר פראנס, בריטיש, אוסטריאן, איבריה, אייר קנדה, אייר ברלין, איזיג'ט וקלמ.

סוכני הנסיעות הופתעו

"סוכני הנסיעות קיבלו בהפתעה ובאכזבה את הודעת חברת אל על בדבר הכוונה להוריד את התמורה המגיעה להם על פי ההסכם הקבוע בין החברה לסוכנים", מגיב קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות ומציין, כי "ההתאחדות שוקלת את ההשלכות המשפטיות של הודעת אל על בדבר הורדת העמלה לסוכנים".

שינוי מבנה השוק

התאחדות סוכני הנסיעות טוענת, כי חברת אל על פועלת במסגרת קרטל חברות התעופה בישראל ובמסגרת ארגון יאט"א, המעגן את כללי השוק והמחויבויות הכספיות ההדדיות בין הסוכנים לחברות התעופה, ובכללן חברת אל על. ולדברי קרני, הודעתה של החברה, ובמיוחד לאור מעמדה הדומיננטי בשוק הישראלי, בהכרח תגרום לשינוי מבנה השוק ואיתנותם של סוכני הנסיעות.

לדברי ההתאחדות, בית המשפט קבע, כי במסגרת ההסכם המשותף של חברות התעופה עם סוכני הנסיעות חייבות חברות התעופה בתמורה לסוכנים עבור עבודתם. סוכני הנסיעות הביעו את עמדתם הנחרצת גם בעבר, כי יפעלו בכלים הנתונים בדין כדי למנוע גלגול חובתן של חברות התעופה כלפי סוכן הנסיעות לפתחו של ציבור הנוסעים.

התראה קצרה

 קרני ציין, כי "בחינה ראשונית של הודעת חברת אל על מעלה שאלות משפטיות באשר לתקופת ההודעה מראש על הורדת התמורה. להערכת ההתאחדות בלתי סביר ואף בלתי חוקי לתת הודעה מסוג זה בהתראה קצרה כל כך, שלא תותיר בידי הסוכנים זמן להתארגן".

בשלב זה העבירה התאחדות סוכני הנסיעות את הנושא לבחינת היועצים המשפטיים והוא יידון בישיבת הוועד הקרובה של ההתאחדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן