Skip to content

מאחז שלישי הוקם ע"י הפלסטינים בכפר בורין בגדה

שני המאחזים הקודמים פונו. בין הפלסטינים למתנחלים פרצו עימותים שבמהלכם נפצע קל מתנחל. לטענת הפלסטינים, נער נורה בידי מתנחל בירכו ונפצע בינוני. צה"ל פעל לפיזור העימות ועצר חמישה פלסטינים. לא נעצר איש מהמתנחלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמאתיים פעילים פלסטינים הקימו בשבת מאחז נוסף בשטחי הגדה, דרומית לשכם. במקום הוצבו כמה אוהלים וחלקי בתים. זהו המאחז השלישי שמקימים הפלסטינים בשטחי הגדה מראשית השנה. הוא הוקם סמוך לכפר בורין ושמו: "אל מנאטיר". בהודעה שהוציאו המקימים נכתב: "המאחז הוקם על מנת לשמור על אדמות הכפר מפני המתנחלים". על פי דיווחי הפלסטינים, כוחות צה"ל מנסים לפזרם ויורים רימוני גז. עוד נודע כי בשעות האחרונות יש עימותים במקום בין מתנחלים לבין הפלסטינים.

"אל מנאטיר" קרוי על שמם של בתי משמר מסורתיים העשויים מאבן המחוזקת בבוץ. בבתים אלו משכנים את שומרי האדמה של אדמות פלסטינים. שני המאחזים הקודמים הוקמו בשטחי E1, בהמשך להצהרת בנימין נתניהו וממשלתו היוצאת בדבר בניית רצף אורבני יהודי בין ירושלים למעלה אדומים. במעשיהם האלו מחקים הפלסטינים את המאחזים הלא חוקיים שמקימים מתנחלים ברחבי יהודה ושומרון.

מצה"ל נמסר, כי "בעקבות הפרת סדר בבורין של כמאה וחמישים פלסטינים, שיידו אבנים כלפי כוחות הביטחון, פעל צה"ל להרגעת הרוחות והשבת הסדר על כנו. במהלך העימות נעצרו חמישה פלסטינים בחשד להפרת סדר וידוי אבנים. תוך כדי כך התרחש עימות נוסף בצומת יצהר הסמוכה בין פלסטינים למתנחלים. מתנחל אחד נפצע באורח קל ופונה על ידי מד"א. צה"ל סגר את האזור והציב כוחות בנקודות שונות על מנת למנוע הגעת גורמים נוספים למקום".   

הפלסטינים מאשימים כי מתנחלים פרצו לכפר תוך שימוש באש חיה. כתוצאה מכך נפצע בינוני זאקריה אל-נג'אר בן 16 שנורה בירכו ופונה לבית חולים מקומי. לדברי אחד הפעילים במאחז, סלאח אל-קאווג'ה, הצליחו מתנחלים להשתלט ולהחרים צילום ווידאו בו צילמו "המתנחלים" הפלסטינים את המתרחש. עוד הם טוענים כי המאחז  החדש, שנועד לשמור על האדמות הפלסטיניות, נבנה בין הצבתות של התנחלות יצהר מצד אחד והתנחלות ברכה מהצד האחר והאלימות הקבועה שמופעלת על הכפר ותושביו. מעבר  לכך הם מדגישים כי "זהו חלק מהמאבק לפינוי המתנחלים וההתנחלויות מהאדמות שלנו. זוהי שכונה חדשה של בורין ואין לאיש זכות לומר לנו לא לבנות על אדמתנו".

לפני כשבועיים הקימו מאות מתושבי הכפר בית איכסא, צפונית מערבית לירושלים, מאחז חדש על אדמות כפר וקראו לו "אלכארמה", הכבוד. כוחות מג"ב וצה"ל הגיעו למקום עד עתה לא הוחלט כיצד להגיב למאחז החדש. למרות העדר החלטה, הגיעו כוחות הביטחון למקום לאחר מספר ימים, הרסו את האוהלים שהביאו המתיישבים החדשים ופינו אותם. כוחות אחרים מנעו גישה לאזור המאחז.

קודם לכן הוקם מאחז "באב אל שאמס" (שער השמש), בסמוך למעלה אדומים בשטח E1 על ידי כ-200 פעילים פלסטינים המגובים בפעילי זכויות אדם בינלאומיים. "אנו, בני ובנות פלסטין, מודיעים על הקמתו של הכפר באב אל-שמס בצו העם, ללא היתרים מהכיבוש, בלי שביקשנו רשות מאף אחד, כי אדמה זו היא אדמתנו והזכות לבנות עליה היא זכותנו", הצהירו אז בפני כלי התקשורת. המנהל האזרחי הוציא למקום צו פינוי והפלסטינים עתרו לבג"ץ.  לאחר שבג"ץ אישר את פינוי המקום פונו התושבים. יומיים לאחר הפינוי ניסו עשרות פלסטינים לשוב למאחז המפונה ונהדפו על ידי כוחות מג"ב שהוצבו במקום. בתקרית זו נעצרו 22 פלסטינים. 

סרטון של בצלם: מתנחל מצית אש ליד הכפר בורין: 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן