Skip to content

האם התגלתה גופתו של המלך ריצ'ארד השלישי?

ריצ'ארד השלישי, ששלט בבריטניה רק כשנתיים, נהרג בקרב שסיים את מלחמות השושנים. שייקספיר תיאר אותו כאדם בעל גוף מעוות ונפש מסוכסכת ושואפת דמים. קברו לא נמצא מעולם. שלד שנתגלה מתחת לחניון עירוני עשוי לשפוך אור על התעלומה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ריצ'ארד השלישי. האם ההיסטוריה תיכתב מחדש? (מקור: ויקימדיה).

אחת התעלומות הגדולות ביותר המעיקות על ההיסטוריה הבריטית היא גורלו של המלך ריצ'ארד השלישי. ריצ'ארד, שמלך בסך הכול שנתיים, מ-1483 ועד מותו בקרב בוזוורת' באוגוסט 1485, היה האיש שמותו סימל את תום "מלחמות השושנים" שנמשכו כשלושים שנה והיו, הלכה למעשה, מלחמת אזרחים מרה וממושכת.

ביממה הקרובה יגלו האנגלים אם נמצא פתרון לחידה שמטרידה אותם זה למעלה מחמש מאות שנה: היכן טמונה גופתו של המלך קצר הימים? מלומדים מכל רחבי הממלכה ייפגשו כדי לקבוע אם שלד שנמצא קבור מתחת למגרש החנייה של מועצת העירייה בעיר לסטר אכן שייך למלך המפורסם. 

הכל החל בספטמבר אשתקד, כאשר החלו להתבצע חפירות מתחת לחניון. את החפירות יזמה אגודה היסטורית שטענה כי גופתו של ריצ'ארד השלישי נקברה שם, וכי המקום שימש לפני מאות שנים מנזר. החפירות חשפו שלד אדם. הארכיאולוגים העבירו אותו כמה וכמה מבחני DNA במטרה לקבוע אם הוא אכן שייך למלך. עתה הם נאספים בלסטר, במטרה לקבוע אם ממצאי הבדיקות מראים כי השלד הוא אכן שלדו של ריצ'ארד השלישי. ההודעה הסופית בעניין זה תפורסם מחר.

אלא שכבר עתה ניתן לקבוע כי קיימות ראיות לא מעטות התומכות בזיהוי חיובי. אחת הראיות הבולטות הללו נשענת על התיאור המופיע במחזה של שייקספיר. המחזאי המפורסם תיאר את המלך כגיבן וכמי שכלי נשק פילח את ראשו וחץ אויב חדר אל צד גופו. בדיקות שנערכו בשלד העלו כי האיש אכן סבל מכיפוף של עמוד השדרה ומפגיעה קשה בגולגולת שנגרמה במהלך קרב.

דמותו של ריצ'ארד שנויה במחלוקת בקרב ההיסטוריונים. היסטוריונים שפעלו מעט אחרי תקופתו תיארו אותו באופן שלילי, אך הם כתבו בתקופת שלטון יורשיו, שהיו מהשושלת היריבה לזו שאליה השתייך ריצ'ארד. במחזה הנושא את שמו, תיאר ויליאם שייקספיר את דמותו של ריצ'ארד כגיבן בעל יד מעוותת ומשותקת, וכל זאת בתקופה שבה מום חיצוני היווה סימן מובהק לפגמים פנימיים. לריצ'ארד יוחסו פשעים רבים ומגוונים, החל מניסיון לגילוי עריות עם אחייניתו, דרך ההכרזה על אמו כזונה לצורך הכרה באחיו כממזר וקבלת הירושה, וכלה ברציחת שני אחייניו, המלך אדוארד החמישי בן ה-12, ואחיו בן התשע, דוכס יורק. מיוחסות לו רציחתם במו ידיו של שני מלכים שקדמו לו, רציחות נוספות של אצילים רבים, כפיית נישואין (ולמעשה אונס) על אלמנת אחד מקורבנותיו, ופשעים רבים אחרים. ואולם, הערכה היסטורית אובייקטיבית יותר מנקה אותו מרוב ההאשמות.

אם אכן יזוהה השלד כשייך לריצ'ארד השלישי, הרי שיהיה צורך לכתוב את ההיסטוריה מחדש. כבר עתה נשמעים קולות הקוראים לבצע בדיקות דומות בשתי גופות הקבורות בכנסיית וסטימנסטר ושזיהויין עלול להיות מוטל בספק. 

בשנת 1674 התגלו במצודת לונדון עצמותיהם של שני ילדים, וההנחה הרווחת הייתה שאלו הם שרידי הנסיכים שנרצחו על ידי ריצ'ארד בעודם בכלא. השניים נקברו בטקס מלא בווסטמינסטר, מקום מנוחתם האחרון של רבים מבני המלוכה של בריטניה. על ארון הקבורה שלהם נכתב במפורש כי נרצחו על ידי ריצ'ארד השלישי. אבל אם העצמות מהחניון בלסטר שייכות לריצ'ארד, ניתן יהיה לבצע בדיקות DNA במטרה לקבוע סופית את זהותם של שני הילדים, וממצאים שליליים בהקשר זה עשויים לעורר שוב את הפולמוס באשר לשאלה האם אכן היה שליט רצחני כל כך כפי שתואר לאחר מותו. יתר על כן, אם יתגלה שמדובר בשלדו של המלך, הוא ייקבר בטקס מלא בקתדרלת לסטר – על אף שיש גם כאלה הקוראים לקברו יחד עם מלכים אחרים, בכנסיית וסטמינסטר עצמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן