Skip to content

חדש: אסטרואיד על שמה של האוניברסיטה העברית

חוץ האוניברסיטה העברית, רק אסטרואידים בודדים נקראו עד כה על שמם של מקומות ואנשים בישראל, ובהם אסטרואידים על שם ירושלים, האסטרונאוט אילן רמון והסופר והסטיריקן אפרים קישון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה משותף לחברי להקת הביטלס, לבירת איטליה רומא, למגלה הארצות הנודע כריסטופר קולמבוס ולמוזיאון סמית'סוניאן שבוושינגטון? על שמם קרוי אסטרואיד הנע בחלל. כעת, לרשימה המכובדת של דמויות ומקומות ששמם מופיע בשמים מצטרפת האוניברסיטה העברית, HebrewU, בעקבות החלטת האיגוד האסטרונומי הבינלאומי לקרוא על שמה אסטרואיד שהתגלה לאחרונה על ידי האסטרונום הקנדי דוקטור דיוויד ה' לוי, רעייתו ונדי והאסטרונום טום גלינוס.

חגורת האסטרואידים, שם נמצא גם האסטרואיד ע"ש האוניברסיטה העברית (איור: ויקיפדיה, נאס"א)
חגורת האסטרואידים, שם נמצא גם האסטרואיד ע"ש האוניברסיטה העברית (איור: ויקיפדיה, נאס"א, Harman Smith and Laura Generosa)

לוי אחראי לגילויים של יותר מ-150 אסטרואידים ו-20 שביטים לאורך העשורים האחרונים. הוא זכה לתהילה בקהילת האסטרונומים ומחוצה לה על גילוי השביט שומייקר-לוי 9 בשנת 1993 שהתרסק שנה לאחר מכן אל פני כוכב לכת חמה שנחשב כאחד האירועים האסטרונומיים החשובים ביותר בשנות התשעים. כנהוג בעולם האסטרונומיה, למגלה של האסטרואיד מוענקת הזכות לבחור לו שם ולוי בחר לקרוא לאסטרואיד על שם האוניברסיטה העברית, החלטה שאושרה לאחרונה על ידי האיגוד האסטרונומי הבינלאומי הנחשב לסמכות העליונה בקביעת שמות לכוכבים, כוכבי לכת, אסטרואידים וגופים שמימיים אחרים.

הבחירה של לוי לקרוא לאסטרואיד על שם האוניברסיטה העברית אינה מקרית. לוי למד בחוג לאנגלית באוניברסיטה וקיבל ממנה לפני כשנתיים תואר דוקטור בעבור מחקרו בנושא השמיים בספרות אנגלית מודרנית מוקדמת. "אני גאה להיות בוגר האוניברסיטה העברית שהיא אחד ממוסדות המחקר המובילים בעולם, ומאז שקיבלתי ממנה את התואר חיכיתי להזדמנות לקרוא על שמה אסטרואיד", אומר לוי ומוסיף בבדיחות הדעת: "אולי יום אחד תוכל האוניברסיטה להשתמש בנדל"ן של האסטרואיד למטרות אקדמיות".

חוץ האוניברסיטה העברית, רק אסטרואידים בודדים נקראו עד כה על שמם של מקומות ואנשים בישראל, ובהם אסטרואידים על שם ירושלים, האסטרונאוט אילן רמון והסופר והסטיריקן אפרים קישון. האסטרואיד HebrewU (קיצור שמה של האוניברסיטה העברית באנגלית), המזוהה גם בתור אסטרואיד 271763, נמצא בחגורת אסטרואידים המשתרעת בין מסלולו של כוכב מאדים לבין מסלול כוכב צדק והוא אינו מסכן את כדור הארץ.

לדברי נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן-ששון, "אנו, באוניברסיטה העברית שמחים על המחווה יוצאת הדופן של לוי וגאים להצטרף לרשימה היוקרתית והמצומצמת של מוסדות ששמם מונצח בין הכוכבים. כיוון שמאז ומתמיד האוניברסיטה העברית שמה לה למטרה לפרוץ את גבולות הידע והמחקר, המחווה של ד״ר לוי מסמלת מטרה זו משום שהיא מצביעה על מה שמתרחש אל מעבר  לגבולות האטמוספרה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן