Skip to content

אגרת לעם: תשכחו מההבטחות ערב הבחירות

תוצאות הבחירות מלמדות שהצבענו נגד ההבטחות שהבטיחו לנו המועמדים. רצינו את בנימין נתניהו כיוון שהוא הכי מתאים, אבל קיבלנו מועמד להרכבת ראש ממשלה שכוחו הפרלמנטרי חלש. גם רשימות מרכז חדשות, או רשימות סקטוריאליות, שביקשו להגן על אינטרסים חשובים לנו, לא יוכלו לעמוד בהבטחותיהן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הענקת המנדט להרכבת הממשלה, מידי נשיא המדינה, מר שמעון פרס, לראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, לא הפתיעה, ובמידה מסוימת היתה צפויה. שכן בכל הסקרים שנערכו ערב הבחירות לכנסת ה-19 שבדקו מי המועמד הראוי להיות ראש ממשלה התקבלה תשובה ברורה, בנימין נתניהו. הסקרים לימדו על ניצחון מובהק, מוחלט, ברור ובפער של יותר מ- 30% משאר המועמדים. סקר זה התברר גם כנכון כאשר 82 מחברי הכנסת המליצו על  נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה בפני נשיא המדינה.

צייר: מאיר מירב

אלא שמעמדו האיתן של ראש הממשלה בקרב הציבור הישראלי ערב הבחירות גרם לחלק ניכר מהציבור לתת את קולו לסיעה שהציגה מצע הקרוב יותר לליבו של הבוחר, או לרשימות שהציגו מועמדים חדשים, מבטיחים וצעירים. וזאת מתוך אמונה ותקווה שמועמדים אלו ילחמו על אינטרסים כלכליים חברתיים כמו יוקר המחיה, מחירי הדירות, צמצום במשרדי ממשלה, הורדת מיסים, שוויון בנטל ועוד.

בפועל, תוצאות הבחירות לכנסת ה-19 מלמדות כבר עתה שהצבענו נגד ההבטחות שהבטיחו לנו נבחרי הציבור שלנו. רצינו את בנימין נתניהו כראש ממשלה כיוון שהוא הכי מתאים, אבל קיבלנו מועמד להרכבת ראש ממשלה שכוחו הפרלמנטרי חלש, שיצטרך לצרף אליו עוד 30 חברי כנסת לפחות, ובמילים אחרות – עוד לפחות שתי רשימות כדי להשיג רוב קואליציוני. ואם יבקש ראש המשלה להשיג רוב קואליציוני רחב מוצק וגדול מ-61 ח"כים יצטרך לצרף אליו רשימות נוספות. רשימות אלו יסכימו לחבירה פוליטית ולשיתוף פעולה קואליציוני בתנאים שיכתיבו ובדרישות שיציגו, מה שיביא בהכרח את ראש הממשלה לוויתור על הבטחות שהבטיח לבוחריו.      

גם רשימות מרכז חדשות, או רשימות סקטוריאליות, שביקשו להגן על אינטרסים חשובים לנו, לא יוכלו לעמוד בהבטחותיהן, שכן יהיה עליהן להשיג את אישורו של ראש הממשלה מחד ושל הסיעות השותפות הקואליציוניות האחרות. כך שעמידה דווקנית על הבטחותיהן כפי שהוצעו לציבור ערב הבחירות עלולה להוביל את הרשימות האלה אל היכל האופוזיציה הצחיח והמשמים. אופוזיציה שיכולה להוות בית קברות פוליטי שיש בו כדי לסכן את כוחן  האלקטורלי של רשימות אלה בבחירות לכנסת ה-20, ועל כך תעיד רשימת קדימה. מה שיוביל את אותן רשימות לוותר על חלק ניכר מהבטחותיהן לטובת גיבוש הסכם קואליציוני בו כל רשימה תבקש להיאחז בחלקיק הבטחה שניתנה לציבור. ושוב יטילו חברי הכנסת שלנו את האשמה הידועה – זה לא אנחנו, זו השיטה. 

ואנו נזוע בחוסר נוחות במקומנו, נעמוד פעורי פה, ונתהה שוב איך אותן הבטחות גדולות של ערב הבחירות שניתנו על ידי ראש הממשלה שרצינו, או על ידי חברי כנסת ותיקים או מועמדים חדשים, אנשי חזון שביקשו להכניס איתם פוליטיקה חדשה, שונה, צעירה, מבטיחה – הצליחו לשטות בנו. ושוב נקטר, שוב נתייאש ושוב נסלוד מנבחרי הציבור שלנו, וכבר נחפש יורש חדש כדי שיכבוש את תואר "הפתעת הבחירות לכנסת ה-20".  

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת אלישי בן-יצחק"]

_________________________________________________________________________

  • אלישי בן-יצחק הוא  עורך דין, הפקולטה למשפטים במכללת שערי משפט הוד השרון 

    אלישי בן-יצחק
    אלישי בן-יצחק
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן