Skip to content

מלחמה בהון השחור תוסיף 6 מיליארד שקלים הכנסה

הצוות למלחמה בהון השחור הגיש היום לשר האוצר את המלצותיו. כחלק מיישום ההמלצות יעלה השבוע קמפיין "האנשים השחורים" להגברת ההכרה הציבורית בנזקי העלמות המס. הושק פרויקט "חינוך למסים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, הגיש היום לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ את הדו"ח המסכם של המלצות הצוות למלחמה בהון השחור. הצוות, שהוקם בעקבות ועדת טרכטנברג נועד להמליץ על פעולות נדרשות במסגרת פעילות רשות המסים בישראל, לשם העמקת גביית המסים וטיפול בהון השחור. יישום מכלול ההמלצות הכלולות בדו"ח ובהן שיפור שיטות העבודה וקביעת מדיניות טיפול חדשה וביצועם של תיקוני החקיקה אשר יסייעו בידי רשות המסים לקדם את יעדי הגבייה והאכיפה, צפוי להניב תוספת הכנסה שנתית המוערכת ב- 6 מיליארד שקל ו- 20 מיליארד בשנים הקרובות.

על הצוות בראשותם של דורון ארבלי, מנהל רשות המסים וגל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים, נמנו חברים מהנהלת רשות המסים ומאגף התקציבים שבמשרד האוצר וכחלק מעבודת הצוות נערכו דיונים עם אגף כלכלה והכנסות המדינה ונציגי משרד המשפטים. עוד בוצעו התייעצויות עם ארגוני המייצגים וגורמי אכיפה כלכליים, גורמי אקדמיה ופרקטיקה העוסקים ומתמחים בתחום המסים וגורמים נוספים.

קמפיין "האנשים השחורים"- כחלק מיישום ההמלצות בצד התדמיתי, יעלה השבוע בטלוויזיה וברדיו קמפיין פרסומי שמטרתו לרתום את דעת הקהל הציבורית למאבק האינטנסיבי שמנהלת רשות המסים בתופעת העלמות המס וב"כסף השחור". הקמפיין נועד להגביר את מודעות הציבור לעובדה שמעלימי המס, "העובדים בשחור", אינם תורמים את חלקם לקופת המדינה, אך מקבלים ממנה שירותים, עושים זאת על חשבון כל אחד מאתנו ובכך מהווים נטל על כתפו של הציבור, שכן עשרות מיליארדי השקלים שהם מעלימים יכלו לתרום למשל לחיזוק מערכת החינוך, הבריאות או להפחתת נטל המס של כולנו. הקמפיין מדגיש גם את הסיכון והמחיר של העלמות מס ובכך מכוון לתרום להגברת החשש בקרב מעלימים בפועל ובפוטנציה.

עיקרי המלצות הדו"ח

הדו"ח ממליץ על שורת תיקוני חקיקה, חלקם כבר גובש להצעת חוק שהובאה לאישור הממשלה וחלקם נמצאים בשלבי גיבוש מתקדמים. ההמלצות נוגעות בעיקרן לסגירת פרצות הקיימות בחקיקות המס הנוכחית, המלצות שיסייעו במישור סמכויות הגבייה, ייעול העבודה, הקלה על עבודת הרשות וכן המלצות לתיקוני חקיקה בתחומים אחרים המשפיעים על גביית המסים.

בין יתר תיקוני החקיקה:

מלחמה בהון השחור – תוך הגדרת עבירות מס חמורות כעבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון והעברת מידע ישירה מהרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המסים, צמצום עסקאות מזומן בין עוסקים
מ-20,000 שקל ל-10,000 שקל והטלת קנס 15% על עבירה כאמור. כן הוצעה חקיקה שתאפשר העברת מידע לרשות המסים מרשם נותני שירותי מטבע וכן בחינת האפשרות להעביר לאחריות רשות המסים את הרגולטור לנותני שירותי המטבע (צ'יינג'ים למיניהם).

טיפול בתכנוני מס בלתי ראויים – הצוות ממליץ לערוך תיקונים ושינויים במנגנון ה"חברה המשפחתית", על מנת לסתום את פרצות המיסוי ולמנוע הפחתות מס בלתי צודקות. "חברה משפחתית" הינה ישות משפטית נפרדת על פי הדין הכללי ולצורכי מס מייחסים את "הכנסתה החייבת" ו"הפסדיה" ל"נישום המייצג" שלה. כיום, למרות הפסיקה בתחום, מנגנון המיסוי מנוסח באופן המאפשר תכנוני מס.

המלצה נוספת בתחום הטיפול בתכנוני מס הינה לקבוע חובת דיווח בעת שימוש בחוות דעת מקצועית, כך גם במקרים של דיווח על פעולה שנקט הנישום באופן שמנוגד לעמדה מוצהרת של רשות המסים. חובה זו תגודר למקרים מיוחדים.

ייעול והרחבת הסמכויות בתחום הגבייה – על ידי עיכוב יציאה לחו"ל במחדלי תשלום ודיווח, מתן אפשרות יעילה לקיזוז מסים בין מערכי המס, מניעת הברחת נכסים בין בני זוג והרמת מסך בהעברת פעילות, מתן סמכות לרשות לעיקול כלי רכב של חייבים בשטח ציבורי, הטלת ערבויות להבטחת תשלומים בהליכים משפטיים, עיקולים על חובות מס של רשויות מקומיות ומועצות דתיות, החלת חבות מס על נותני ערבות ועוד.

הגברת האכיפה – תוך עיכוב החזרי מס למי שלא הגיש דו"ח, הטלת קנסות פיגורים מיום השומה ודרישת ערובה בהליך ערעור על שומות. פיקוח על העברת טובין למניעת העלמות בכניסה לאילת ובהעברת טובין לרש"פ וייעול תהליכי העבודה כך שפסילת ספרים במע"מ תהא תקפה גם למס הכנסה ולהיפך, קביעת חובת דיווח מקוון לחברות במס הכנסה וחובת דיווח על הפסקת פעילות.

שיפור שיטות העבודה:

בדו"ח, רשימת נושאים שיש לשקול לגביהם שיפור שיטות העבודה ו/או קביעת מדיניות טיפול חדשה, על מנת לשפר את כלי האכיפה וההרתעה של רשות המסים כנגד המתחמקים מתשלום מסים. ההכנסה השנתית הצפויה מיישום צעדים אלה, היא כ- 300 מיליוני שקל.

בתוך כך עוסק הדו"ח בין היתר בשיפור עבודת המודיעין בתחומים כדוגמת פעילות ישראלים בחו"ל, פעילות תושבי חוץ בישראל, חילופי מידע עם רשויות מס זרות, מעקב אחר תביעות בבתי המשפט, מעקב אחר עוסקים גדולים במשק והפעלה טובה יותר של הנציגים בחו"ל.

עוד בתחום שיפור שיטות העבודה, בחינה מחודשת של מבנה פונקציונאלי לרשות המסים ושל חלוקת תיקים ביחידות, קביעת יעדים ומדדים ברורים יותר לעובדי הרשות, יעדים שיקבלו ביטוי גם בתגמול העובדים, ובניית מערכים ממוחשבים לניהול ושימור ידע כמו גם לניהול סיכונים.

פרויקט "חינוך למסים"- כחלק מהאסטרטגיה שמובילה רשות המסים להקטין את החיכוך מול האוכלוסייה הנורמטיבית ולהגביר את האמון של הציבור ברשות, מקדמת הרשות את הפרויקט של "חינוך למסים", זאת מתוך הבנה, כי היכולת להתמודד עם העלמות מס טמונה בין היתר בשינוי תודעתי עוד בשלב המוקדם של תקופת בית הספר. במסגרת הפרויקט עובדי הרשות יעבירו שיעורים בבתי ספר תיכוניים, הפרויקט נועד להעביר לבני הנוער את המסר כי בנוסף להיות חובת תשלום המסים חובה חוקית ומוסרית, כשהמסר המרכזי הוא מסים הם מקור המימון לשירותים שהמדינה נותנת לאזרחיה.

1 Comment

  1. בובי
    4 בפברואר 2013 @ 13:01

    אבל אם תצאו בשתיים בלילה ותגנבו וואחד סכום אף אחד לא ילשין עליכם, המסקנה: אם תעבדו קשה תרוויחו קצת ויש לכם סיכוי טוב להפוך לעבריינים ( מעלימי מס) אבל אם תגנבו אורגינל או במקרה שתחליטו לשדוד איזה קשיש אף אחד לא ידבר איתכם , ליתר דיוק יפחדו להתעסק איתכם , בקיצור: רוצים שנהפוך לעבריינים , יותר משתלם כלכלית פחות מסוכן פלילית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן