Skip to content

ליברמן על המו"מ הקואליציוני: הפיצול הרעיוני קוטבי מאוד

הרושם, לפחות בתחילת המו"מ הקואליציוני, הוא שהפערים בין לפיד לחרדים בנושא השוויון בנטל הם כמעט בלתי אפשריים לגישור. השר אלי ישי: "אין לנו בעיה להיות באופוזיציה. העיקר שלא יהיה קרע בעם. אי אפשר לגייס את לומדי התורה בכוח". ח"כ אריאל הדגיש כי הבית היהודי "בעד נשיאה בנטל לכולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אבן הנגף העיקרית על רצונו של ראש הממשלה, להקים "ממשלת אחדות רחבה ככל האפשר", היא נושא גיוס החרדים. כך מתבהר והולך עם תחילת המו"מ הרשמי בין הליכוד ביתנו לבין שאר המפלגות, בכפר המכבייה ברמת גן. הפער, כך נראה, כמעט אינו ניתן לגישור.

גם שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, אשר התייחס היום בהרחבה למו"מ הקואליציוני, אמר בישיבת סיעתו היום כי במצב שנוצר, הוא מסכים לגמרי עם ראש הממשלה "שממשלה רחבה, ממשלת אחדות לאומית, זו האופציה האופטימאלית". אבל באשר לסיכויי הקמתה נשמע ליברמן סקפטי במידה רבה.

צוות המו"מ של "יש עתיד" מול צוות הליכוד (צילום: ציפי מנשה)
צוות המו"מ של "יש עתיד", רונן אביאני, אורי שני, הלל וקנסקי ודני וסלי, מול צוות הליכוד (צילום: ציפי מנשה)
כניסה מתוקשרת. יש עתיד (צילום: ציפי מנשה)
כניסה מתוקשרת. יש עתיד (צילום: ציפי מנשה)

"הפיצול הרעיוני הוא לפעמים קוטבי מאוד", אמר ליברמן. "כשאני לוקח מפלגות או רשימות כמו התנועה והבית היהודי, או מפלגות חרדיות ויש עתיד, קשה מאוד לייצר פה מכנה משותף. התוצאה הסופית היא שבמקום פשרה יש שעטנז, שלא מאפשר לנוע לשום כיוון וזה לא מאפשר להוביל שום שינוי מאותם שינויים שהעם מצפה להם".

עפ"י התרשמות הגורמים השותפים למו"מ קשה מאוד יהיה – אם לא בלתי אפשרי – למצוא מכנה משותף בין עמדות "יש עתיד" של יאיר לפיד לעמדת המפלגות החרדיות. הדגים זאת היטב שר הפנים, אלי ישי, שכבר עם בואו לכפר המכבייה, לפגישה עם צוות המו"מ של הליכוד-ביתנו, העריך כי מפלגתו תשב באופוזיציה.

אלי ישי מגיע לכפר המכביה (צילום: דן בר דוב)
"די עם הספינים". אלי ישי מגיע לכפר המכביה (צילום: דן בר דוב)
אריה דרעי בדרכו למו"מ (צילום: דן בר דוב)
אריה דרעי נכנס לדיונים (צילום: דן בר דוב)

ישי האשים גם את לפיד כי הוא יוצא נגד עולם התורה ונגד עולם הישיבות וטען כי נתניהו ולפיד קרובים מאוד אחד לשני בעמדותיהם בנושא השוויון בנטל. "אין לנו בעיה להיות באופוזיציה", אמר ישי. "העיקר שלא יהיה קרע בעם. אי אפשר לגייס את לומדי התורה בכוח". הוא כיוון את דבריו היישר ליאיר לפיד וקרא: "די עם ספינים, אנחנו כבר לא בתקופת בחירות". ישי אמר עוד: "צריך להבדיל בין חרדים לבין לומדי תורה. אפשר להקים ממשלה בלי ש"ס, זו לא הבעיה – העיקר שילכו על מסלול צודק בנושא בני הישיבות". הוא הוסיף: "ניפגש עם כל מי שירצה להיפגש איתנו ונבחן תוך כדי הדיונים האם באמת נתניהו רוצה אותנו בתוך הקואליציה או שלא ממש".

צוות המו"מ של הבית היהודי: ח"כ אורי אריאל, אייל גבאי ונתן (נוס) נתנזון (צילום: ציפי מנשה)
צוות המו"מ של הבית היהודי: ח"כ אורי אריאל, אייל גבאי ונתן (נוס) נתנזון (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר צוות המו"מ של הבית היהודי, ח"כ אורי אריאל, בא בלוויית צוות המו"מ שלו: מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר אייל גבאי; היועץ המשפטי של הליכוד לשעבר, עו"ד איתן הברמן נתן נתנזון (נוס), איש "המחתרת היהודית" לשעבר ומנכ"ל המועצה הדתית במטה בנימין; ומי שניהל את  קמפיין הבחירות של הבית היהודי, משה קלוגהפט. "זהו יום היסטורי. הבוחר אמר את דברו והוא רוצה סדר יום אזרחי", אמר אורי אריאל בכניסה למו"מ. "נעמוד על הנושאים האזרחיים שהבוחרים ביקשו בדיוק כפי שעמדנו על דברים אחרים בעבר". ח"כ אריאל הדגיש כי הבית היהודי "בעד נשיאה בנטל לכולם" ואמר כי בכוונת ראשי מפלגתו להיפגש עם השר משה בוגי יעלון, כדי לשמוע פרטים על המתווה שגיבש לשירות חרדים בצה"ל. "אנחנו מאמינים שנמצא נוסחה שתגשר על הפערים בנושא".

משה לאון, דויד שמעון ועו"ד יואב מני, צוות הליכוד וישראל ביתנו (צילום: ציפי מנשה)
משה לאון, דויד שמעון ועו"ד יואב מני, הצוות החסר של הליכוד וישראל ביתנו (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ אביגדור ליברמן, שקיים היום ישיבה עם סיעתו בבית המפלגה בירושלים, אמר כי סיעתו תתמקד בראש ובראשונה בנושא שינוי שיטת הממשל. "נושא זה ייקבע בקווי היסוד של הממשלה הבאה ללא בזבוז זמן על ועדות משילות למיניהן", אמר ליברמן. "הליכוד וישראל ביתנו יתכנסו כבר בימים הקרובים על מנת להגיש הצעה שתהיה מקובלת על שתי המפלגות".

במרכז הצעתו של אביגדור ליברמן סעיף הקובע כי ראש המפלגה הגדולה הופך אוטומטית לראש הממשלה, וכי בממשלה יכהנו כ-18 שרים וארבעה סגני שרים. הצעתו קובעת עוד כי השרים לא יכהנו כחברי כנסת ובכך תובטח הפרדת הרשויות. על פי ההצעה, ראש הממשלה הנבחר לא יצטרך לאשר את ממשלתו בכנסת, והפלתו תהיה אך ורק ברוב מיוחס של 80 חברי כנסת.

 עוד מציע ליברמן כי אי אישור תקציב המדינה לא יגרום לפיזור הכנסת, והצעות אי אמון יוגשו רק כאשר 61 חברי כנסת חתומים עליהן. לבסוף, בישראל ביתנו מציעים כי אחוז החסימה יועלה לשלושה אחוזים.

"פורום צו 8 – פורום המילואים בישראל" ותנועת "אם תרצו" פנו הבוקר לנציגי צוותי המו"מ הקואליציוני במפלגות "הליכוד", "יש עתיד", "הבית היהודי", "קדימה", "ש"ס" ו"יהדות התורה" במסמך ובו עקרונות מרכזיים בנושא זכויות המילואימניקים אותם הם מציעים להכליל במו"מ הקואליציוני כדי לבלום את השחיקה והפגיעה העקבית בזכויות המשרתים במילואים.

עמית ברק, ראש אגף מדיניות ורכז תחום מילואים בתנועת "אם תרצו", מסר כי: "המו"מ הקואליציוני מהווה הזדמנות לשיפור זכויות המילואמניקים במסגרת השיח על סדר יום אזרחי חדש ושוויון בשרות. על זכויות המילואימניקים להיות ראש החץ בנושא זה. קידום זכויות אזרחיות למען אזרחים המגינים בגופם על המדינה, מהווה חובה מוסרית וערכית ועל כן חלה על כלל המפלגות במו"מ כולל המפלגות החרדיות וזאת לצד הבטחת עתידה הביטחוני של מדינת ישראל באמצעות מערך מילואים כשיר מכל הבחינות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן