Skip to content

למה בעצם שנשים ירצו לנעול נעלי עקב?

מבחינה היסטורית, נעליים עם עקב גבוה ננעלו מסיבות שונות ומגוונות, שלא בהכרח קשורות למיניות האנושית. בימי הביניים, למשל, גם גברים וגם נשים נעלו נעליים כאלו כדי להרחיק עצמם מהלכלוך ברחובות. בעולם המערבי היום, עקבים גבוהים נחשבים ללבוש נשי בלבד. מחקר חדש בדק למה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הליכה בנעליים בעלות עקב גבוה כרוכה בחסרונות לא מעטים. היא עלולה להיות מכאיבה למדי ולא נוחה, עלולה לגרום נזק לכפות הרגליים בטווח הרחוק, ומי שנועלת אותן מוגבלת במהירות ההליכה וגם מוּעדת יותר לנפילות. אם כך למה אישה תרצה לנעול נעליים כאלו? תשובה לשאלה הזו מגיעה ממחקר חדש שבחן את הנושא. 

נעליים (צילמה: שרית פרקול)
מרגישות על הגובה? נעלי עקב (צילמה: שרית פרקול)

מבחינה היסטורית, נעליים עם עקב גבוה ננעלו מסיבות שונות ומגוונות, שלא בהכרח קשורות למיניות האנושית. בימי הביניים, למשל, גם גברים וגם נשים נעלו נעליים כאלו כדי להרחיק עצמם מהלכלוך ברחובות. בעולם המערבי היום, עקבים גבוהים נחשבים ללבוש נשי בלבד והשאלה היא למה? המחקר הנוכחי מנסה להסביר את הנושא על ידי התרכזות בקשר בין הליכה על עקב גבוה לבין מיניות נשית ומה הליכה כזו עשויה לשדר לגברים.

ישנן מספר השערות שנחקרו בעבר וניסו להסביר מה בעקבים גבוהים עשוי למשוך כל כך את הגברים. תיאוריות שונות הוצעו, החל בזו שעקבים גורמים לכפות הרגליים להיראות קטנות יותר, או שהן מדגישות את החזה והישבן, וכלה באלו שגורסות שהן פשוט מגביהות את הנשים ומשדרות ביטחון עצמי גבוה יותר. התאוריות האלה קיבלו תמיכה אמפירית מועטה, ומחברי המאמר מציעים תיאוריה חדשה.

נשים על עקבים גבוהים נתפשות כאטרקטיביות יותר

החוקרים מתרכזים לא במראה עצמו שמשדרות נעלי עקב, אלא בצורת ההליכה שמשתנה בגללן. ההשערה היא שהליכה על עקבים גבוהים גורמת לנשים להיראות אטרקטיביות וסקסיות יותר, כמו גם נשיות וצעירות יותר.

כדי לבחון את הנושא צילמו החוקרים נשים כשהן הולכות בנעליים רגילות ובנעליים עם עקבים גבוהים ונתנו לשופטים להעריך את האטרקטיביות שלהן. כדי למנוע הטיות שונות וכדי לוודא שהשופטים מתרכזים בהליכה עצמה השתמשו החוקרים בטכנולוגיה שמסמנת את קווי המתאר של האדם דרך עיגולים בנקודות המפתח. לבני אדם יש אדפטציות מעולות לזיהוי תנועות, ומחקרים בעבר הראו שאפשר לזהות את מין ההולך ואף את גילו על פי מספר עיגולים קטן. הנה דוגמה לאישה אחת מהמחקר, כפי שהיא משתקפת דרך הנקודות (במקרה הזה, עם נעליים שטוחות). 

12 נשים בגיל ממוצע 22 צולמו למשך 30 שניות בטכנולוגיה הזו עם ובלי נעלי עקב. כל הנשים החזיקו במלתחה שלהן נעליים גבוהות עקב ונעלו אותן לפחות אחת לשבוע. 15 גברים ו-15 נשים שימשו כשופטים (גיל ממוצע 26). השופטים צפו בנשים הולכות בשני סוגי הנעליים. התוצאות הראו שאכן, נשים על עקבים גבוהים נתפשות כאטרקטיביות יותר, נשיות יותר וגם צעירות יותר, בהשוואה לאלו שנעלו נעליים שטוחות. לא היה כל הבדל בין ההערכות של הגברים והנשים בקשר לעקבים, אבל נשים תפשו את הנשים ההולכות כאטרקטיביות יותר באופן כללי (בלי קשר לנעליים).

28% מהנשים שהלכו בנעליים שטוחות סווגו בטעות כגברים

מחקר המשך בחן אם הליכה על עקבים עוזרת לאבחן מי גבר ומי אישה. בעוד במחקר הראשון ידעו השופטים שמדובר באישה הולכת, במחקר הנוכחי אמרו להם שיכול להיות מדובר באישה או בגבר, למרות שכל המצולמות היו אותן הנשים מהמחקר הקודם. 120 שופטים חדשים צפו באותם קליפים כמו במחקר הראשון והיו צריכים לנחש האם מדובר באישה או בגבר (כאמור, היו רק נשים מצולמות). התוצאות הראו ש-28% מהנשים שהלכו בנעליים שטוחות סווגו בטעות כגברים, בעוד רק 17% בלבד מהנשים שהלכו על עקבים סווגו כגברים. משמע שעקבים אכן עוזרים בזיהוי מין ההולך. בנוסף, נשים על עקבים תוארו כהולכות בצורה נשית יותר, בהשוואה לנשים בנעליים שטוחות. הסיבה המשוערת לכך היא שעקבים גבוהים מובילים לצעדים קטנים יותר וגורמים להולכת לקחת מספר צעדים רב יותר.

תוצאות שני המחקרים תומכות באופן כללי בתיאוריה שהליכה על עקבים מעלה את אטרקטיביות ההולכת וגם עוזרת בזיהוי שלה כאישה. אחת האפשרויות היא שהליכה כזו היא מה שנקרא גירוי סופר נורמלי (supernormal stimulus). כמו אוכל מודרני רב קלוריות ושומנים שמגרה את בלוטות הטעם מעבר לנדרש (פורנוגרפיה פועלת בצורה דומה), כך גם ההליכה הנורמלית של אישה עם נעליים שטוחות מוגזמת על ידי עקבים גבוהים ומוסיפה לה מאפיינים נשיים ואטרקטיביים.

צריך כמובן להבהיר בהקשר הזה שאף אחד לא טוען שהליכה על עקב גבוה היא משהו שטבוע בגנים שלנו או שהיא תוצר אבולוציוני. זה כמובן קשקוש מוחלט. אין אדפטציה כזו ולא נעליים. מה שכן יש, הסבר אפשרי לשאלה למה נשים נועלות עקבים גבוהים בחברה המודרנית, הסבר שמתבסס על כוחות אבולוציוניים שבאים להדגיש מאפיינים מיניים שמושכים גברים ושבאים לידי ביטוי בצורה שונה ומוגזמת. נשים כמובן לא בהכרח מודעות לסיבות האלה, אבל חלקן לפחות מודעות להשפעות שיש להליכה בנעליים גבוהות עקב על האופן שבו גברים תופשים אותן, וזה מה שגורם להן לבחור נעליים כאלו.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת גיל גרינגרוז"]

באדיבות הבלוג הומו סאפיינס

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן