Skip to content

רצח על כבוד המשפחה, גרסת האופרה הישראלית

על רקע היחס המשפיל והאלים לנשים והקולות התומכים בהדרת נשים, האופרה "ינופה" מגיעה אלינו בדיוק בזמן מאת יעל חן קשה להתעלם מהתזמון של העלאת האופרה "ינופה" מאת המלחין הצ'כי החשוב ליאוש ינאצ'ק ע"פ מחזה של הצ'כית גבריאלה פרייסובה. "ינופה" עוסקת בתופעה שמטרידה אותנו כבר שנים ובעיקר בעת האחרונה – התמודדות נשים בעולם הנשלט בידי גברים. על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע היחס המשפיל והאלים לנשים והקולות התומכים בהדרת נשים, האופרה "ינופה" מגיעה אלינו בדיוק בזמן

מאת יעל חן

קשה להתעלם מהתזמון של העלאת האופרה "ינופה" מאת המלחין הצ'כי החשוב ליאוש ינאצ'ק ע"פ מחזה של הצ'כית גבריאלה פרייסובה. "ינופה" עוסקת בתופעה שמטרידה אותנו כבר שנים ובעיקר בעת האחרונה – התמודדות נשים בעולם הנשלט בידי גברים. על רקע הקולות שנשמעים בישראל בכל הקשור להדרת נשים ולמעמדן בחברה – אפשר לומר ש"ינופה" הגיעה אלינו בדיוק בזמן .

נשים קשות יום בעולם מנוכר של גברים. "ינופה"

ליאוש ינאצ'ק הוא אחד ממלחיני האופרה החשובים של המאה העשרים והלחין אופרות רבות, בצד יצירות המספרות על נשים קשות יום הנאלצות להתמודד עם החברה הגברית הקרה והמנוכרת.

ינאצ'ק אהב לשלב באופרות שלו מנגינות עממיות, והסגנון המוזיקלי שלו רואה בתזמורת משלימה רעיונית של הקו המלודי של שירת הזמרים ושל החומרים הדרמטיים.

הסיפור טראגי: הגיבורה ינופה היא עלמה צעירה שתינוקה נרצח על ידי אמה החורגת, מכיוון שלאצ'ה, אביו של התינוק, אינו מוכן לשאת את ינופה לאישה.

בהפקה הנוכחית בחר הבמאי הגרמני ניקולס לנהוף להדגיש את הניגוד החזק שבין תמונות המתרחשות בתוך הבית האפל והקודר של המשפחה, לבין התמונות המתרחשות בטבע. התמונות בחוץ עמוסות בצלילי מוסיקת-עם צ'כית, אותה אהב כל כך המלחין.

הופעה ראשונה ישראל. ברברה האבמן בתפקיד ינופה

 האופרה מבוססת על המחזה "בתה החורגת" של הצ'כית גבריאלה פרייסובה, שזכתה לביקורות נוקבות, על ש"העזה" להעלות על סדר היום נושא של רצח על כבוד המשפחה.

האופרה, שהועלתה לראשונה בינואר 1904 בתיאטרון הלאומי ברנו בצ'כיה, נושאת חותם אישי מובהק של ינאצ'ק ונחשבת ליצירת המופת שהעניקה לו תהילה בינלאומית. כתיבתה ארכה עשר שנים  וגם לאחר הבכורה נאלץ המלחין לחכות 12 שנים נוספות עד להצגתה של האופרה בפראג. הצלחה זו לוותה בטעם מר מאחר שמנהל האופרה של פראג הִתנה את הצגתה בהכנסת שינויים ותיקונים שהוא עצמו ערך.

רק בשנת 1982 שיחזר המנצח צ'רלס מקרס את הפרטיטורה המקורית, והאופרה הוקלטה בנוסח המקורי שלה. ההפקה של האופרה הישראלית היא מהראשונות בעולם שחוזרות לנוסח המקורי שכתב ינאצ'ק.

בהפקה, שתעלה בחודש הבא במשכן האופרה בתל אביב, ישתתפו סולנים בינלאומיים וישראלים מהשורה הראשונה של עולם האופרה כיום. שלוש זמרות יחלקו  את התפקיד הראשי:  ברברה האבמן ההולנדית בהופעה ראשונה באופרה הישראלית – האבמן מופיעה דרך קבע בכל בתי האופרה החשובים בעולם – קארין באבג'יאן ואירה ברטמן.

בתפקיד לאצ'ה יופיעו זמרי הטנור יורמה סילבסטי מפינלנד, הנחשב לאחד מבכירי זמרי הטנור בעולם (הופיע לראשונה באופרה הישראלית לפני כ-17 שנה)  ו- יו סמית' האמריקני.

על האופרה ינצח ג'ורג' פהליבניאן לסירוגין עם המנצח הישראלי נעם צור. על הכוריאוגרפיה אחראית דני סיירס הנחשבת כאחת הכוריאוגרפיות הבולטות בעולם האופרה, התיאטרון והמחזמר.

עוד בתרבות: הסוד של ג'ורג' קלוני

וגם: געגועים לקולנוע של פעם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן