Skip to content

שהציבור יעזור להפיק אנרגיה חלופית

"הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות" הוקם מתוך הבנה שבישראל יש פוטנציאל משמעותי להפקת חשמל מאנרגיית רוח ושמש. הקואופרטיב החדש מאמין שיש לתת לציבור את הכוח להשפיע על ענף האנרגיה בישראל מבחינה ערכית ומערכתית מאת נוגה פסו  "אנחנו הדור הראשון שיש בידיו הכלים על מנת לחקור ולהבין את השינויים שפעילויות האדם גורמות למערכות כדור הארץ, ואנחנו הדור האחרון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות" הוקם מתוך הבנה שבישראל יש פוטנציאל משמעותי להפקת חשמל מאנרגיית רוח ושמש. הקואופרטיב החדש מאמין שיש לתת לציבור את הכוח להשפיע על ענף האנרגיה בישראל מבחינה ערכית ומערכתית

מאת נוגה פסו

 "אנחנו הדור הראשון שיש בידיו הכלים על מנת לחקור ולהבין את השינויים שפעילויות האדם גורמות למערכות כדור הארץ, ואנחנו הדור האחרון שבידיו עדיין ההזדמנות להשפיע את המהלך של רבים משינויים אלו" – פיטר ויטוסק, אקולוג

לאור חשיבה זו ועל רקע תהליכי הפיתוח המואצים ברחבי העולם המערבי ובשנים האחרונות גם בסין, בהודו ובעולם השלישי, גובר והולך הצורך במעבר מניצול משאבים מתכלים ומזהמים, כמו נפט וגז, לשימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות. בשל הצורך בשילוב הוכחות בדבר הכדאיות של ניצול המשאבים, לא רק סביבתית אלא כלכלית, וידידותיות גם לסביבה אך גם למשתמש, נולד רעיון ה"קואופרטיב לאנרגיות מתחדשות".

טחנות רוח
טורבינות רוח - אנרגיה ירוקה
Image: porbital / FreeDigitalPhotos.net

"אנרגיה מתחדשת היא שם כולל לאנרגיה שמופקת ממקורות שהם מתחדשים על ידי הטבע, בניגוד למקורות שלא מתחדשים, כמו נפט וגז. המקורות המוכרים ביותר הם שמש ורוח", מסביר רוני סגולי, מנכ"ל הקואופרטיב.

לדברי סגולי, "הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות" הוקם מתוך ידע, לימוד והבנה כי בישראל קיים פוטנציאל משמעותי להפקת חשמל מאנרגיית רוח ושמש. מעבר לכך, מצויים בינינו כוחות יזמיים ואקדמיים מצטיינים, אלא שמימוש האפשרויות טרם בא לידי ביטוי משמעותי, בעיקר כי הגורמים המערכתיים-שלטוניים מתעכבים בעשייה. לכן, הקואופרטיב מאמין כי יש לתת לציבור את הכוח להשפיע על ענף האנרגיה בישראל מבחינה ערכית ומערכתית. כדי לעשות זאת, מעוניין הקואופרטיב ליצור חברה בת קיימא המשתמשת במשאביה הטבעיים בצורה מושכלת, ומשתפת את תושביה בפירות הפיתוח והצמיחה".

-מיהם חברי הקואופרטיב?
"חברי הקואופרטיב הם אנשים מן המניין, גם ארגונים או חברות יכולים להצטרף, אך כרגע החברים הם רק בודדים שרכשו בין מניה אחת לעשר מניות במחיר של אלף שקל למניה. היום יש בקואופרטיב כ-170 חברים, והמספר גדל כל הזמן".

כנס שנערך באחרונה ב"בית העם", ברושטילד 69 תל-אביב, נועד, לדברי סגולי, ל"חשיפה נוספת של הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות בפני קהל שהוא קהל יעד, במטרה לצרף נוספים לקואופרטיב ומצד אחר, פתיחת דלת ליזמים אחרים שרוצים להתארגן כקואופרטיב, לשמוע על המיזם".

-מדוע בחרתם להתארגן כקואופרטיב?
"התאגדויות במודל הקואופרטיב מאפשרות לתושבי הקהילה לקדם פרויקטים וטכנולוגיות לאנרגיות מתחדשות ופרויקטים של התייעלות אנרגטית ביעילות ובמהירות רבה יותר בהשוואה להתארגנויות עסקיות או ציבוריות אחרות, משום שכאשר הקהילה והתושבים המקומיים שותפים לקבלת ההחלטות נוצרים שיתופי פעולה המאפשרים להסיר חסמים ביורוקרטיים וסטטוטוריים".

-מהי מטרת הקואופרטיב?
"הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות הוא מיזם עסקי חברתי סביבתי, שמטרתו קידום פרויקטים סביבתיים של אנרגיות מתחדשות וחסכון באנרגיה, אך תוך כדי התנהלות בארגון שוויוני, וכן שהפרויקטים יהיו ברי קיימא, קרי – רווחיים. אין הכוונה לפעילות פילנתרופית".

מכך נגזרות עוד מטרות פרקטיות ויותר נקודתיות:

1. לקדם וליישם פרויקטים בתחום אנרגיות מתחדשות, התייעלות אנרגטית וחיסכון במשאבים, ולהוביל

פעילות להסרת כשלי שוק וחסמים ביורוקראטיים בתחומים אלו.

2. לאפשר לציבור רחב מכלל שכבות האוכלוסייה להשתתף בפעילות הקואופרטיב. השתתפות זו נעשית

הן במישור הכספי – באמצעות רכישת מניות, והן באמצעות מעורבות בפעילות השוטפת ובתהליכי

קבלת ההחלטות.

3. ליצור שיתופי פעולה עם גופים שונים בכל רחבי הארץ: רשויות מקומיות, גורמים עסקיים וקהילות

מקומיות.

4. לבסס את הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות כמרכז חינוכי המוביל ערכים של קיימות וקהילתיות,

מעבר לפעילותו היזמית והכלכלית.

הכנס בבית העם כלל אמנם רק מספר קטן של משתתפים, אך לדברי סגולי נוצר במהלכו שיתוף פעולה בין הקואופרטיב לבין ארגון ירוק אחר.

2 Comments

  1. בר-קיימא: שלוש קומות וגג מוזנח, אבל עם המון אווירה ותקווה
    19 באפריל 2012 @ 10:39

    […] הקואופרטיבים של האו"ם קואופרטיב של אנרגיות מתחדשות קואופרטיב עיתונאים – מגפון פוסט זה פורסם […]

  2. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    22 בדצמבר 2011 @ 16:53

    […] קריאה נוספת: שהציבור יעזור להפיק אנרגיה חלופית […]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן