Skip to content

סין כבועה – המדריך המלא

אמיר כהנוביץ' מפרט את עשרת הסימנים לזיהוי בועה, וחושף עוד סיבה לדאגה: ההיסטוריה מוכיחה שהחברות הראשונות לפרסם את דו"חותיהן, הן בממוצע אלה עם ההישגים הטובים יותר. דווקא עונת הדו"חות הזאת מגלה חולשה, כמוה לא היתה מ-2008 מאת אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי "כלל פיננסים" עליות הבוקר באסיה על רקע כוונת קרן המטבע לגייס כספים להקלת המשבר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמיר כהנוביץ' מפרט את עשרת הסימנים לזיהוי בועה, וחושף עוד סיבה לדאגה: ההיסטוריה מוכיחה שהחברות הראשונות לפרסם את דו"חותיהן, הן בממוצע אלה עם ההישגים הטובים יותר. דווקא עונת הדו"חות הזאת מגלה חולשה, כמוה לא היתה מ-2008

מאת אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי "כלל פיננסים"

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי כלל פיננסים. צילום: דן לב

עליות הבוקר באסיה על רקע כוונת קרן המטבע לגייס כספים להקלת המשבר באירופה (ראו הרחבה), על רקע איתותים של סין על הקלת המגבלות על מתן אשראי, ונתונים על ירידה במלאי הנפט בארה"ב, המאותתים על ביקושים גבוהים.

צרפת תנפיק היום אג"ח בשווי 9.5 מיליארד אירו וספרד ב-4.5 מיליארד אירו.

אני מכיר לפחות הבדל אחד בין בני האדם לבעלי החיים – דאגות פיננסיות – רומיין רונאלד (חתן פרס נובל לספרות)

העליות בשוקי המניות של וול-סטריט מתחילת השנה הן החדות ביותר מזה 25 שנה, על רגע הזרמות אשראי בארה"ב, סין ושאר העולם. השווקים מזנקים למרות שעונת הדו"חות היא החלשה ביותר מזה ארבע שנים:

עונת הדו"חות החלשה מזה שנים – גם בגלל הדולר

לפני מספר ימים החלה עונת פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי בארה"ב. ההיסטוריה מראה שהחברות הראשונות לפרסם את דו"חותיהן הן בממוצע אלה עם ההישגים הטובים יותר (ביחס לציפיות). כלומר, שלאורך עונת הפרסומים, שיעור ההפתעה החיובית, בדרך כלל יורד.

פתיחת עונת הדו"חות הגרועה מאז 2008

ביחס לפתיחה החלשה של העונה ממצא זה לא מעודד. מבין חברות מדד ה-S&P500, שפרסמו עד כה את דו"חותיהן, רק 47% הפתיעו לטובה, לעומת הפתעה של מעל 70% ברבעונים האחרונים. הפעם האחרונה שעונת הדו"חות התאפיינה בפתיחה כה חלשה היתה ברבעון השלישי של 2008, אז 51.5% מהחברות עדיין הפתיעו לחיוב (ראו גרף).

אחת הסיבות לעונת הדו"חות החלשה מוסברת בכך שהדולר טיפס בארבעת החודשים האחרונים של 2011 אל מול מטבעות הסחר של ארה"ב (לפי משקולות הסחר) ב-5.5% והקטין כך את רווחי החברות.

קשר נוסף בין מטבעות לשוק ההון נקשר ליורו, שמאותת כיום על מצבה של אירופה וכך על הסכנות מכיוונה. ב-2011 ראינו מתאם גבוה יחסית בין היורו לבורסות בארה"ב. כלומר, שהיורו התחזק הבורסות בעולם התאוששו. אלא שלאחרונה הקשר נראה שניתק. היורו נחלש ווול-סטריט מזנקת (ראו בגרף המצורף).

היורו יזנק או המניות יפלו?

הגביע הקדוש

הכלכלה המודרנית מחפשת את הגביע הקדוש, יציבות מחירים עם תעסוקה מלאה. זאת המטרה הכי טובה? האם שכר קבוע ומחירים קבועים זה מה שיביא לאדם חיים מאושרים?

קולן רוץ טוען שהחיפוש הזה אחרי הגביע הקדוש אינו נכון. "עלינו לחפש את 'מעיין הנעורים', זאת מטרה שונה לגמרי. זה פרודוקטיביות, חדשנות, יצירתיות. מטרה זאת תביא אותנו להגשמה, סיפוק ואושר. עבודה ושכר קבוע לא יביאו את האדם לחיים מאושרים יותר".

אני לא אומר שאני בהכרח מסכים עם הרעיון, אבל בהחלט מדובר בגישה הגורמת לעצור ולחשוב. בימי הביניים בטח היו תולים אותו על דבר כזה…. (ואולי גם יום?)

 "הכלב הוא אולי חברו הטוב ביותר של האדם, אבל רק הסוסים עשו היסטוריה" – אנונימי

 10 סימנים לדעת שאתה בתוך בועה

איך נתגבר על היצר החייתי שלנו ונדע להבחין שאנו שרויים באופוריה כשאנחנו רגע לפני שחיטה? על פי אדווארד צ'נסלור מ-GMO:

1.             סיפור הצמיחה מתקבל ללא ביקורת.

2.             ביטחון מופרז ברשויות.

3.             כסף קל והרחבת אשראי מקדימים.

4.             "בום" השקעות הון.

5.             גיוס אנליסטים וסוחרים לא עפ"י הידע שלהם בהבנת העסקים אלא בהבנת "המשחק" של הנפקות ומסחר.

6.             "רציונאליות" קיבוצית התנהגות עדר.

7.             ו-8. תרמית פונזי או תרמית מימון.

9.             צריכת ראווה.

10.         הערכות שווי ללא בסיס כלכלי.

רבים טוענים שהממצאים מסין עונים כמעט כולם על עשרת הסעיפים הללו ובמיוחד סעיף 9, סעיף צריכת הראווה. ברחובות ערי סין ניקורי העיניים הפכו למגפה. איפה לא בעצם?

"לו לבעלי החיים היה שכל הן היו עושים שטויות כמונו בני האדם"– ג'וש בילינגס

אולי באמת בני האדם הם כמו חיות, יש להם בעיות של חיות, נבהלים כמו חיות, נכנסים לאופוריה כמו חיות, אבל יש לפחות דבר אחד שהם עושים טוב יותר מחיות. ברגע שהם מזהים את הטעויות שלהם הם פועלים כדי לפתור אותן. זו עשויה להיות התקווה הכי גדולה לשנת 2012. האם קרן המטבע תצליח להשיג טריליון דולר? (ראו בהמשך) אבל לפני כן:

שונא מחזוריות יחיה

הגרף הלוגריתמי של מדד הדאו ג'ונס מאז 1990

ראו את הגרף הלוגריתמי של מדד הדאו ג'ונס מאז 1990. האתר streetsmartreport.com עשה לו ניתוח טכני מעניין. אני בעיקרון לא אוהב ניתוחים טכניים, אבל כן אוהב מחזוריות. אהבת המחזוריות ניצחה כאן.

אנחנו לא רוצים מתנות, אלא את העליות המחזוריות שמגיעות לנו. – אבל הבורסה בת"א דווקא עלתה בעשור האחרון. ששש.. האמריקנים לא יודעים….

 "איך חזירים יבינו באווירונים, אם הם אף פעם לא מסתכלים למעלה"  – פתגם ארגנטינאי

 מי ייתן לקרן המטבע חצי טריליון דולר? תתפלאו!

היקפה הנוכחי של קרן החילוץ למדינות אירופה עומד על 387 מיליארד דולר. קרן המטבע הבינ"ל הודיעה שהיא מתכוונת להגדיל את ההיקף לטריליון דולר, ולשם כך היא מתכוונת לגייס עד 500 מיליארד דולר נוספים. מדינות גוש היורו התחייבו להעביר כבר 150 מיליארד יורו (192 מיליארד דולר).

התגובה הראשונה של כולם הייתה: מי ייתן להם חצי טריליון דולר? הרי ארה"ב כבר הודיעה כי אין בכוונתה להגדיל את הסכום שהיא מעבירה לקרן המטבע, וגם אם ממשל אובאמה ינסה לעזור, הוא לא יצליח להעביר החלטה כזאת בקונגרס.

אלא שזאת התגובה הראשונה. אנשים מתוך הדיונים של קרן המטבע אומרים שארה"ב אכן הייתה ספקנית לגבי הבקשה. דווקא מדינות בשווקים המתעוררים, כגון ברזיל והודו, היו תומכות יותר. הנלהבות ביותר היו מדינות אירופה עצמן, שמוכנות להעביר כספים נוספים לקרן. הבריטים היו באמצע. הסינים כנראה לא יסכימו לתת שום דבר בחינם, אבל יש משהו שהם רוצים. הסינים רוצים לדוגמה את ביטול אמברגו הנשק, שהוטל עליהם לאחר הטבח בכיכר טיאננמן 1989.

התחנה הבאה, פגישת שרי האוצר והבנקים המרכזיים של קבוצת מדינות G20 שתתקיים ב-25-26 בפברואר במקסיקו סיטי.

 אם כבר נכנסים למשא ומתן עם סין, אולי נכניס איזה סעיף על איראן?

באיזה מחיר נפט אתם מוכנים לתקוף את איראן?

תקיפה אפשרית באיראן תופסת את הכותרות באופן יומיומי בעיתונות הזרה בתקופה האחרונה, כאשר ההשלכות על שוק הנפט והסחורות מרכזות את מירב תשומת הלב. לאחר שמדינות רבות הודיעו כי יפסיקו לייבא נפט מאיראן מודיעה סין שאת הבעיה האיראנית אין לפתור על הגב שלה, וכי היא תמשיך לייבא ממנה נפט.

הפתרון לבעיה אולי נמצא בסעודיה. סעודיה (אויבת מרה של איראן) הכריזה לפני כשבוע כי תספק בקלות כל חור שייווצר בהיצע הנפט בעקבות תקיפה איראנית. שלשום ניסתה סעודיה שוב לשדר מסר מרגיע שיתמוך בתקיפת איראן, והודיעה כי מחיר של 100$ מספק אותה (מבחינת חישובי התקציב השנתי הלאומי). שר החוץ האיראני הגיב בפנייה ישירה לסעודים לשקול מחדש את ההצהרה הזאת, וייתכן ומתחילה הסלמה (דיפלומטית כרגע) בזירה הגיאופוליטית. מה שאנחנו יכולים לעשות בינתיים זה רק לחמם…

הנפט מטפס הבוקר ל-102 דולר לחבית. האם יכול להיות ויקרה מה שקרה לנו לא מעט בשנה האחרונה? שנקבל הפוך על הפוך? אחרי הצונאמי ביפן הין היפני זינק, אחרי הורדת הדירוג לארה"ב התשואות נפלו, אחרי רכישות האג"ח על ידי הפד התשואות עליהן עלו, אחרי נתונים חלשים מסין הבורסות זינקו, אז אולי אחרי תקיפה באיראן מחיר הנפט דווקא ייפול?

זאת רק תיאוריה הזויה שלי. אל תבנו עליה.

היום בארה"ב – אינפלציה ושוק הנדל"ן

היום יפורסמו בארה"ב נתוני מדד המחירים לצרכן, שאם יהיה נמוכים כמו מדד המחירים ליצרן אתמול, הם מסוגלים לגרור את השווקים לעליות, משום שיתמכו בהמשך הרחבות מוניטאריות (QE3?). אבל גם אסור שיהיו נמוכים מידי, כי אז יאותתו שהכלכלה מתקשה להתחמם.

עוד יפורסמו היום נתוני התחלות ואישורי בניה, ציפיות נמוכות שיהיה קל להפתיע לחיוב, ומדד מנהלי הרכש לפילדלפיה, שאם יתנהג כמו המדד המקביל לניו-יורק שפורסם לפני יומיים, אנחנו צפויים לעוד נתון חיובי ומעודד. נכון, אני נשמע אופטימי, אבל איך אפשר שלא עם העליות האלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן