Skip to content

נזקי הסופה לתעשיית התעופה האמריקנית: 600 מיליון דולר

כארבעה חודשים לאחר סופת "סנדי” פקדה בסוף השבוע סופת השלגים העזה "נמו" את החוף הצפון המזרחי של ארה"ב. על פי התחזית הראשונית, צופים החזאים שהסופה עתידה להיות ההרסנית ביותר במהלך 100 השנים שחלפו. הנזק הכולל צפוי להגיע ל-50 מיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"קפטן נמו", אחיה הגדול של הסופה "סנדי" מכה ברגעים אלו את החוף המזרחי של ארצות הברית: “זוהי ללא ספק סופת השלגים החזקה שראינו מזה שנים", מתאר דיוויד מאנינג לאתר Market Watch, מטאורולוג בשירות החזאות הלאומי של ארצות הברית. הסופה הביאה לעיכובן וביטולן של כ-5,000 טיסות, ולפי הערכה גסה, הנזק לתעשיית התעופה עלול להגיע לכ-600 מיליון דולר בשבוע הראשון מיום הפגיעה. 

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, Maggie Smith

הנזק הכלכלי הראשוני הוא לתעשיית התעופה הנובע מעיכובן וביטולן של טיסות יוצאות ונכנסות. על פי דו"ח מפורט שיצא באוקטובר 2010, בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה והמנהל התעופה הפדראלי – ה-FAA, הנזק הכלכלי מעיכובן וביטולן של טיסות לתעשיית התעופה בשנת 2007 נאמד בכ-33 מיליארד דולר. הנזק כולל בין היתר פגיעה לחברות תעופה, פגיעה בציבור הנוסעים, פגיעה הנובעת מירידה בביקושים ופגיעה בתוצר הלאומי הגולמי.
.

שווי טיסה מבוטלת עובר את ה-10,000 דולר

מנתונים שנאספו על ידי עיתון מגפון מאתר RITA-Research and Innovation Technology Administration של הלשכה הפדראלית לסטטיסטיקה תעופתית, בשנת 2007, עוכבו 1,403,470 טיסות יוצאות ו-1,607,269 טיסות נכנסות ובוטלו 139,255. חישוב גס מראה, כי הנזק הכלכלי מהשעיה וביטולה של טיסה בשנת 2007 נאמד ב-10,424 דולר בקירוב, אם מחלקים את הנזק הכולל מעיכובן וביטולן של הטיסות היוצאות והנכנסות למספר הכולל של הטיסות היוצאות, הנכנסות שעוכבו ושבוטלו.

תעשיית התעופה עוסקת במוצרים מתכלים, שבו המוצר הוא מושב שנמכר ונוסע יושב בו בזמן ההמראה. כשמטוס שממריא ויש בו מושבים לא מאוכלסים – המושבים הריקים נחשבים כמוצרים שאבדו. מושבים שלא נמכרו ביום חולף גם הם מוצרים שאבדו.

בזמן סופות קשות מבחינים בשני מצבים – עיכובים בהמראות, שנזקם קטן יותר ועיכובים בנחיתות, שנזקם גדול יותר, בגלל שריפת הדלק העודפת של המשך הטיסות. לביטולי טיסות אין נזקים ישירים אלא עקיפים, כמו פיצוי נוסעים ופגיעה קשה ברשת המבצעית של חברת התעופה, שגורמת בהמשך למחיקת טיסות מהלוח המתוכנן ולאי מכירת מושבים שיועדו לטיסות שנמחקו. מן הראוי לציין, שגם טיסות מעוכבות גורמות נזק עתידי בלוח הטיסות המתוכנן, אם כי במימדים קטנים יותר.

הנזק לכלכלה יהיה קרוב ל-50 מיליארד דולר

מנתונים שהתפרסמו באתר הלשכה הפדראלית לסטטיסטיקה תעופתית, בשבוע שלאחר פגיעת הסופה “סנדי”, עוכבו כ-18,666 טיסות יוצאות ו-19,383 טיסות נכנסות ובוטלו 19,021. חישוב פשוט מראה, כי הנזק לתעשיית התעופה יכול להגיע ואפילו לעלות על 600 מיליון דולר.

זוהי כמובן רק ההתחלה. התמונה הכוללת תתבהר באופן סופי בעוד שבועות ספורים, אך אפשר לעשות הערכה גסה למידת הנזק הכלכלי שנגרם. לפי אתר EQECAT, המפתחת מודלים לחיזוי אסונות טבע ומייעצת לחברות ביטוח ופיננסים, הנזק הכלכלי מהסופה "סנדי" לחברות הביטוח נאמד בין 10 ל-20 מיליארד דולר, והנזק הכולל לכלכלה נאמד בכ-30 ל-50 מיליארד דולר.

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, Maggie Smith
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן