Skip to content

מתח בפקיסטן: האם ההתנגשות בין הצבא לממשלה בלתי נמנעת?

המדינה רוחשת שמועות על הפיכה צבאית קרבה, כמה נושאים עומדים על הפרק ועלולים להצית במדינה תבערה. מאת גרשון גירון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התסיסה בפקיסטן גוברת. בית המשפט מאשים את ראש הממשה בביזיון, משום שאינו מוכן לנהל חקירה פלילית נגד הנשיא, החשוד בשחיתות. הנשיא המודח מבקש לחזור למדינה, אך זו מתכוונת לעוצרו ברגע שייצא מפתח המטוס. הצבא זועם על הממשלה משום שביקשה את התערבות וושינגטון במקרה של הפיכה צבאית נגדה. וברקע, ארגונים אסלאמיים קיצוניים מתחזקים והולכים. ופקיסטן, לא לשכוח, היא מדינה בעלת אוצר בלום של נשק גרעיני

מאת גרשון גירון

כבר זמן רב שפקיסטן לא היתה שרויה במתח רב כל כך. נדמה כי במדינה זו, שבידיה יכולת גרעינית מוכחת, אין אירוע פוליטי שאין לו משמעות טעונה במיוחד.

אם יורשע וייכלא, תתפרק הממשלה. יוסוף ראזה גילאני

שימו לב: הצבא מאשים את הממשלה באחריות למזכר סודי שבו התבקשה לכאורה ארצות הברית לרסן את השתלטות הצבא על המדינה; הממשלה מנהלת מאבק נגד בית המשפט העליון, הדורש ממנה לפתוח מחדש חקירת שוחד נגד הנשיא זרדארי; הנשיא המודח, הגנרל פרבז מושארף, מבקש לחזור לפקיסטן אף שתלוי ועומד נגדו צו מעצר. וברקע כל אלה הולכת ומתחזקת אחיזתם של גורמים אסלאמיים קיצוניים, שחלקם מזוהים כתומכי אל-קאעידה. ארגונים אלה עומדים ביסוד תסריט הבלהות שממנו חוששים האמריקנים: השתלטות על מאגרי נשק בלתי קונבנציונליים. אלא שהשפעת ארצות הברית על פקיסטן נחלשה מאז חיסל כוח קומנדו אמריקני את אוסאמה בין לאדן, שמקום המסתור שלו היה ממוקם ממש מתחת לאפו של בסיס של צבא פקיסטן. אם מוסיפים על כל אלה את הזעם השורר במדינה על הריגת שני תריסרי חיילים פקיסטנים בהפצצת נאט"ו מן האוויר, מקבלים תערובת נפיצה במיוחד.

דרמה משפטית

בית המשפט העליון של פקיסטן דחה לחודש הבא את הדיון שקבע בעניין ביזיון בית המשפט שבו מואשם ראש הממשלה, יוסוף ראזה גילאני. הביזיון נרשם לחובתו לאחר שסירב להוראת בית המשפט לפתוח מחדש תיקי שחיתות שבהם נחקר נשיא המדינה, עלי זרדארי. מוקדם יותר סירב גילאני להופיע בבית המשפט, אך היום הגיע לדיון, כשהוא מלווה בעורך דינו, בשרי הקבינט ובמנהיגי הקואליציה. עורך הדין ביקש ארכה לעיון נוסף בחומרים הנוגעים לתיק, ובית המשפט נעתר לבקשה, ודחה בכך בכמה שבועות את התפרצות המשבר הפוליטי.

זרדארי היה בעלה של ראש הממשלה המנוחה, בנאזיר בהוטו. בית משפט בשווייץ הרשיע אותם כבר בשנת 2003 בעבירות הלבנת כספים. בשנת 2007 חנן הנשיא דאז, הגולה היום, פרבז מושארף, את זרדארי, בהוטו ואלפי פוליטיקאים ופקידים אחרים. במקביל, ביקשה ממשלת פקיסטן מהרשויות בשווייץ להניח לתיק.

בשנת 2009, אחרי רצח בהוטו וסילוקו של מושראף, פסק בית המשפט העליון של פקיסטן כי החנינה שנתן מושארף היתה מנוגדת לחוקה, והורה לממשלה לפעול לפתיחה מחודשת של התיקים הללו, לרבות זה של זרדארי. הממשלה סירבה, ובית המשפט איבד, ככל הנראה, את סבלנותו.

גם היום טען גילאני בבית המשפט שלדעתו זרדארי נהנה מחסינות מפני תביעות כאלה: "אנו מכבדים את המערכת המשפטית בכל מאודנו, אולם הנשיא נהנה מחסינות מלאה – לא רק בפקיסטן אלא בעולם כולו", אמר.

השופטים, כאמור, לא השתכנעו, ולפיכך ההליך טרם הסתיים. אם יתנצל גילאני  וישכנע את בית המשפט שממשלתו תציית להוראותיו, יבטל בית המשפט את התראת ביזיון בית המשפט. אם יפעל גילאני אחרת, יוכל בית המשפט להרשיעו בביזיון בית המשפט ולשלוח אותו לכלא. המשך התהליך מורכב מעט יותר, אולם אם יאבד גילאני גם את מקומו בפרלמנט הוא לא יוכל עוד לשמש כראש ממשלה, משום שעל פי החוקה הפקיסטנית ראש הממשלה חייב להיות גם חבר פרלמנט. במצב זה צפויה הקואליציה השלטת להתפרק.

מגיע? ייעצר אם ירד מהמטוס? פרבז מושארף

וכאילו לא די בכך, פרבז מושארף, שנמלט ב-2008 ללונדון וחי שם בגלות, הצהיר שוב על כוונתו לשוב אליה בסוף החודש. שר הפנים, רחמן מאליק, הודיע כי מושארף, החשוד במעורבות ברצח בנאזיר בהוטו בשנת 2007 (אותה בנאזיר בהוטו שהוא עצמו חנן ארבע שנים קודם לכן), ייעצר ברגע שתדרוך כף רגלו על אדמת המדינה.

מושארף, שתפס את השלטון במדינה ב-1999 בהפיכה צבאית, הכריז לאחרונה על כוונתו להתמודד בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה, ואמר שהוא מוכן להסתכן במאסר ואף לסכן את חייו. המזכיר הכללי של מפלגתו, "הליגה המוסלמית של כל פקיסטן", כינה את דברי שר החוץ "איום חלול".

"הנהגת פקיסטן אינה דרך סוגה בשושנים", אמר מושארף, "זו משימה דוקרנית… קשה, קשה מאוד. אנו ארץ מגוונת מאוד, וכאמור, עליך לסכן את חייך, עליך לעבוד יומם ולילה – עליך לעבוד קשה מאוד כדי להבין ולהגיע לתוצאות. אתה מסכן את נוחותך ואת חייך".

ואולם, בשעות האחרונות מדווחת רשת CNN כי מושארף החליט לדחות את שובו לפקיסטן, אולי בשל איומי שר החוץ.

המתיחות בין פקיסטן לארצות הברית באה לידי ביטוי בדחיית ביקור שליח אמריקני רם דרג, מארק גרוסמן, לפי דרישתה של פקיסטן עצמה. "ביקורו עלול להצית רגשות אנטי-אמריקניים ולגרום צרות לממשלה, המוקפת ממילא בסערות", נימק פקיד פקיסטני בכיר. דובר מחלקת המדינה, מרק טונר, אישר שגרוסמן התכוון לבקר בפקיסטן, אך ממשלת המדינה דחתה את ביקורו.

חשש מהפיכה צבאית

בעוד הממשלה מסובכת במאבק נגד בית המשפט העליון, היא נלחמת בחזית נוספת, הפעם מול הצבא. הצבא מאשים את הממשלה שגורמים בה שיגרו לוושינגטון בקשה לסייע להישרדותה במקרה שמפקדי הצבא ייזמו הפיכה צבאית נגדה. הממשלה מכחישה את ההאשמה, אולם בית המשפט העליון חוקר את השערורייה, וממצאיו עלולים לאיים על הנשיא זרדארי ועל מפלגת השלטון. בסוף השבוע האחרון נפגשו מפקדי הצבא ומדינאים בכירים במאמץ להרגיע את הרוחות, וביום שני אושרה באסיפה הלאומית החלטה התומכת במערכת הדמוקרטית של המדינה.

חקירת שחיתות. הנשיא זרדארי

המתיחות בין ארצות הברית לפקיסטן גברה מאוד בחודשים האחרונים. הריגת אוסאמה בין לאדן בפשיטה על מתחם סמוך מאוד לאקדמיה הצבאית של פקיסטן בעיר אבוטאבאד, הכעיסה מאוד את הציבור הפקיסטני והביכה מאוד את הצבא. היחסים נמתחו בנובמבר עוד יותר, לאחר שכוחות נאט"ו הפציצו בשוגג חיילים פקיסטניים כשתקפו מטרות סמוך לגבול אפגניסטן – והרגו 24 מהם. ארצות הברית עומדת בתוקף על כך שהתקיפה היתה מעשה של הגנה עצמית, שבא אחרי שאש נפתחה על חייליה. ממשלת פקיסטן דוחה רשמית את ממצאי החקירה האמריקנית, וטוענת שההפצצה נמשכה זמן רב אחרי שדווח על הירי נגד החיילים האמריקנים.

עם זאת, יש הסבורים כי הסיכוי להפיכה צבאית קרובה נמוך. משקיפים באסלאמבאד סבורים כי שלטון צבאי לא יזכה לתמיכה ציבורית, בייחוד לאחר שנכשל בתקופת מושארף; כי כלי התקושרת במדינה יתבעו תשובות וגם בית המשפט העליון לא יתיר מעשים המנוגדים לחוקה מצדו; כי בעלות בריתה של פקיסטן, ובפרט ארצות הברית, יראו בהפיכה צבאית מעשה המערער את היציבות האזורית ואת המאמצים להשכין שלום באפגניסטן; וכן שממילא יש לצבא אפשרויות טובות יותר להשפיע, בדמות שתי החקירות שמנהל בית המשפט העליון נגד הממשלה. פסיקה שתהיה מנוגדת לעמדת המשלה תוביל, קרוב לוודאי, לבחירות חדשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן