Skip to content

הנשיא: "עונשו של יגאל עמיר לא יימחק כל עוד נשמה באפי"

שמעון פרס סייר היום בכלא איילון ושוחח עם אסירים. בתשובה לשאלה האם ייתן חנינה לנשיא הקודם, משה קצב, אמר: "בקשת החנינה טרם הגיעה לידי ממשרד המשפטים ואיני נוהג להביע דעה לפני שאני רואה את התיק. אני ער לחומרת העבירה של הטרדה מינית, אבל רק כשיגיע אלי התיק אוכל להגיב"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס קיים היום ביקור ממלכתי בשירות בתי הסוהר ובכלא איילון. הנשיא סקר את משמר הכבוד הממלכתי, והניח זר באנדרטה לזכר הנופלים מקרב שירות בתי הסוהר. לאחר מכן המשיך לסקירה אותה נשא נציב השב"ס רב גונדר אהרון פרנקו ולסיור מיוחד בתוך מתחם הכלא הסגור, באגפי השיקום, בספריה ובמתפרה ובתאי האסירים.

"לא אסלח על רצח רבין". שמעון פרס בכלא איילון. (צילום: משה מילנר/לע"מ)
"לא אסלח על רצח רבין". שמעון פרס בכלא איילון. (צילום: משה מילנר/לע"מ)

נשיא המדינה נכנס אל תוך כתלי "כלא איילון", ושוחח בספריה עם קבוצת אסירים אשר לומדים באגף החינוך של הכלא, שם לומדים ורוכשים השכלה.  מוחמד שורעפי, אסיר בן 52 אמר לנשיא: "נולדתי בסמטאות שאין בהן רחמים, מגיל 12 השתמשתי בסמים וזהו המאסר השביעי שלי, ונשארו לי 23 שנה. פה באגף התחלתי ללמוד מכיתה א', קיבלתי תעודת הצטיינות ממשרד החינוך לראשונה בחיי אחרי שבחיים לא קיבלתי תעודה ממשרד החינוך".

נשיא המדינה הודה לאסירים על הדברים ואמר: "אני שמח שלקחתם את ההזדמנות שניתנה לכם ובחרתם לשקם את חייכם. כשאדם לוקח את עצמו בידיים, כל אדם יכול להיות המורה הכי טוב של עצמו. אני יוצא מכאן מעודד אחרי שראיתי אתכם ומאחל לכם בהצלחה".

משם המשיך הנשיא אל מפעל הטקסטיל בו עובדים אסירים במהלך היום. אסיר העולם רוני גלפנד אשר מרצה את עונשו על רצח ונמצא בתוכנית שיקום, אמר לנשיא: "אני עובד כאן במתפרה ואנו מייצרים באיכות גבוהה שכל מתפרה יכולה להתגאות בה. מרטין לוטר קינג אמר 'יש לי חלום', גם לי יש חלום, לסעוד עם שלושת נכדיי לארוחת ערב, אותם נכדים שאני שומע דרך הטלפון שאוכלים את ארוחת הערב. זה החלום האמיתי שלי ושל האסירים בבתי הסוהר. לכולנו יש משפחה בבית".

שיא הביקור היה כאשר נכנס הנשיא אל תאי הכליאה בחדרים, התיישב על המיטות בתאים וניהל עם האסירים שיחה אישית. באחד החדרים פגש הנשיא את שני האסירים אברהים ג'בארין השפוט למאסר עולם אשר נקצב ל-36 שנים בגין רצח שוד וחבלה גופנית וחמורה, ואת עקריש מנור אמיר אשר שפוט לשנתיים ו-9 חודשים בגין זיוף מסמכים ועבירות מרמה ועושק.  "בית הסוהר הבריא אותי גם נפשית וגם גופנית, הורדתי 70 ק"ג, אני משתתף בחדר כושר, אני משתתף בקורסים ופעיל בחינוך בתוך הכלא. שיניתי את דפוסי ההתנהגות שלי", אמר עקריש, והוסיף: "העבירה אותה ביצעתי נבעה מתוך חולשה, פה בבית הסוהר שלחו אותי לקבוצה של שינוי דפוסי התנהגות שעזרה לי להתמודד על מנת שהפשע לא יחזור על עצמו ולא יקרה פעם נוספת".

בין הנשיא לאסירים התפתחה שיחה אישית ארוכה בעודם ישובים על מיטת הקומותים בחדר הכליאה, במהלכה ביקש הנשיא לשמוע על תהליך השיקום אותו עוברים בכלא, על היחסים בין האסירים ועל משפחות האסירים. איברהים ג'בארין, אשר שפוט למאסר של 36 שנים, סיפר לנשיא על הכלים שרוכש בכלא ואמר: " בבית הסוהר אני לומד לקבל כלים להתמודד עם החיים שלי", ובמטאפורה אמר: "למדתי פה איך לדוג כל החיים, ולא רק להסתפק בדג אחד. למדנו שהמטרה לא מקדשת את כל האמצעים ולהסתפק בחיים פשוטים".

לאחר מכן, ביקש לומר לנשיא משהו אישי ואמר: "כישראלי אני מאד מעריך אותך ולכן אני מצדיע לך, כערבי אני מאד מכבד אותך ולכן רוצה ללחוץ לך את היד וכאדם אני אוהב אותך ורוצה לחבק אותך". הנשיא התחבק עם האסירים ואיחל להם כי יצליחו בתוכנית השיקום וישובו למוטב כחלק מהחברה הישראלית: "בשירות בתי הסוהר מחזירים לאנשים את כבודם. אדם צריך להישאר אדם. לא האמנתי למה ששמעתי מהאסירים, חשבתי שאשמע תלונות ושמעתי מהם כי הם מתחנכים. הטיפול והשיקום מגשר על הסתירה בין מתן העונש לשמירת כבוד האדם".

עם יציאתו של הנשיא מאגף הכלואים נשאל על ידי משלחת הכתבים שהתלוותה לביקור מה דעתו בנוגע לחנינה של יגאל עמיר: הנשיא הדגיש כי זה לא ישוחרר  ועונשו לא יימחק ואמר: "עונשו לא יימחק כל עוד נשמה באפי. לא אסלח על רצח זה, של אחד מגדולי המנהיגים שלנו שירה גם בלב העם. אין שום מחילה ושום סליחה, הפושע צריך להינמק בכלא". לאחר מכן, התייחס הנשיא לסוגיית בקשת החנינה מצד משפחת הנשיא לשעבר, משה קצב, ואמר: "הבקשה טרם הגיעה לידי ממשרד המשפטים ואיני נוהג להביע דעה לפני שאני רואה את התיק. אני ער לחומרת העבירה של הטרדה מינית, אבל רק כשיגיע אלי התיק אוכל להגיב".

נציב שירות בתי הסוהר רב גונדר אהרון פרנקו אמר לנשיא פרס: "שירות בתי הסוהר הוא ארגון הכליאה הלאומי, האחראי על כל הטיפול באסירי ועצורי מדינת ישראל. מטרתנו היא לייצר בטחון, אך יש לנו גם ייעוד חברתי והוא לנצל את הזמן שהאסיר בבית הסוהר כדי להחזירו לחברה כאדם מתוקן".

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ אמר: "בכל כלא וכלא ישנם עצורים, ולכל אחד יש סיפור. אני רוצה להודות לכל עובדי שירות בתי הסוהר, לכל סוהר וסוהרת שעושים עבודה נהדרת".

בגמר הביקור בתוך הכלא, התקיים טקס מיוחד בו העניק נשיא המדינה תעודת הוקרה למשפחתו של דוד נבון ז"ל, נהג האוטובוס שנהרג באסון הכרמל. יצוין כי בשל היותו של דוד נבון ז"ל אזרח, טרם קיבלה משפחתו הוקרה מגורם רשמי. נשיא המדינה העניק את התעודה לאשתו של דוד נבון ז"ל ירדנה ואמר: "אסון הכרמל לקח את מיטב בנינו ובנותינו, נמשיך לדמוע את לכתם ונזכור את גבורתם – זוהי זכות עבורי להעניק לכם תעודה זו. שלא תדעו עוד צער".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן