Skip to content

הצנזורית הראשית "מזדהה עם זהבה גלאון"

בראיון בגלי צה"ל, עם אילנה דיין, אומרת תא"ל סימה וקנין-גיל: "בעולם החדש לא ניתן ברוב המקרים להסתיר דברים. בעידן שאנחנו חיים בו, במדינה הדמוקרטית שאנו חיים בה, לא נכון להסתיר הרבה דברים. נכון להסתיר אך ורק את הליבה, וככה פועלת הצנזורה ופועלים כל הארגונים שאני עובדת איתם ואני אומרת לך ידם לא קלה על ההדק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצנזורית הצבאית הראשית, תת-אלוף סימה וקנין-גיל, מצדיקה את התנהגותה של חברת הכנסת זהבה גלאון, שבדבריה במליאת הכנסת, בשידור ישיר, חשפה – ביחד עם שניים מחבריה – את הפרשה שכונתה "פרשת האסיר X".

"אני מזדהה עם זהבה גלאון", אמרה הצנזורית הראשית, בראיון עם אילנה דיין בתכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל. "היא אמרה: אני מנצלת את החסינות שלי כדי להעלות שאלות קשות. אנחנו במצב שבו כל דבר שנאמר, מקבל פרשנות כל כך עקומה. מי כמוני מכירה את התקשורת. זו שטות לנסות בימינו לחסום משהו שפורסם בחו"ל. בפרשת ענת קם יצאתי בגלוי ואמרתי – זה לא נכון לעצור את זה בארץ".

"זו שטות לנסות בימינו לחסום משהו שפורסם בחו"ל". תא"ל סימה וקנין-גיל (צילום: ויקיפדיה)
"זו שטות לנסות בימינו לחסום משהו שפורסם בחו"ל". תא"ל סימה וקנין-גיל (צילום: ויקימדיה)

וקנין-גיל הדגישה כי בניגוד לפרסומים שהיו, מעולם לא ביקשה לחסום את פרסום הדברים שאמרו חברי הכנסת במליאה: "לא ניסיתי לבלום את הפרסום של מה שאמרו חברי הכנסת. אם הייתי מנסה לבלום את הפרסום לא הייתי מתירה לכולכם לעסוק בדברים שאמרו חברי הכנסת. חברי הכנסת הם דרג נבחר ואני לא מתערבת במה שהם אומרים".

הצנזורית הראשית גילתה עוד כי גם בית המשפט העליון היה שותף לתהליך האיפול שהוטל על "פרשת האסיר X". "זה לא נבחן בדרג של שופט צעיר בבית משפט שלום", אמרה הצנזורית. "האירוע נבחן בדרגים הכי בכירים. האירוע הזה נבחן על ידי שופטים מבית המשפט המחוזי ועד העליון, ועל כאלה אי אפשר לומר שהם מקלים – לא בחופש הביטוי ולא בביטחון המדינה. וראה זה פלא כולם השתכנעו שבאירוע הזה נכון שיהיה צו איסור פרסום. אני מכירה את מי שנדרש ללכת ולהסביר את האירוע, ואני יודעת איך הוא חזר מאותו שיח וכמה קשה היה להבהיר ולשכנע".

לדברי הצנזורית הראשית היוזמה לכנס את העורכים הבכירים באמצעי התקשורת לא נעשתה כדי לחסום את הפרסום, אלא "מתוך כבוד לעורכים". "אותו גוף ממשלתי שקיים את הפגישה לא נדרש לעשות את זה. הוא לכאורה היה מוגן באמצעות צו איסור פרסום והכול נעשה מתוך כבוד לעורכים. אנחנו לא בשנות ה-40 או ה-50, זה כמעט דומה לשיחת רקע שעושה כל ראש ארגון עם כתבים. זה היה מפגש עם בכירי העורכים. הם ניגשו, הם שאלו, הם אמרו שבחלק מהדברים מבינים את הרגישות ובחלק לא מבינים. הם לא שיתפו פעולה. האתיקה הפנימית בפגישות האלה היא שכשמדובר ברקע עמוק לא מדברים על זה".

על עצם ההגיון להטיל איפול על דברים שמתפרסמים בתקשורת הבינלאומית אמרה תא"ל סימה וקנין-גיל: "לכל מי ששואל אותי אני אומרת כי בעולם החדש לא ניתן ברוב המקרים להסתיר דברים. בעידן שאנחנו חיים בו, במדינה הדמוקרטית שאנו חיים בה, לא נכון להסתיר הרבה דברים. נכון להסתיר אך ורק את הליבה, וככה פועלת הצנזורה ופועלים כל הארגונים שאני עובדת איתם ואני אומרת לך ידם לא קלה על ההדק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן