Skip to content

משפטו של אביגדור ליברמן ייפתח היום בירושלים

כתב אישום מצומצם בהיקפו יוגש לבית המשפט. פרקליטיו של ליברמן צפויים לבקש לזרז את הדיון. סגנו לשעבר, דני איילון, שהיה ראש הוועדה למינויי בכירים במשרד החוץ: "היו מינויים שהוא הביא ואמרתי לו, איווט זה לא יעבור בוועדה... היו דברים שהיו נגד דעתי ומצפוני"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (ראשון) ב-13:45 בצהריים, אמור להיפתח משפטו משפטו של שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו", שהתמזגה עם הליכוד בבחירות האחרונות. המשפט ייפתח בבית משפט השלום בירושלים בהקראת כתב האישום נגדו. ליברמן צפוי לכפור עם תחילת משפטו באישומים נגדו.

בראש ההרכב תעמוד סגנית נשיאת בית משפט השלום בירושלים, חגית מאק-קלמנוביץ'. ביחד אתה בהרכב יישבו השופטים יצחק שמעוני ואיתן קורנהאוזר.

ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
הודיע שיפרוש אם יואשם, גם אם לא יוטל עליו קלון. ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

ליברמן מואשם במרמה והפרת אמונים, לאחר שהתערב באופן פעיל לכאורה במינויו של זאב בן אריה לשגריר בלטביה – וזאת לאחר שבן אריה מסר לו את פרטי חיקור הדין שביקשה המדינה לעשות בבלארוס, על חקירה שבה נחשד ליברמן ב"פרשת חברות הקש". פרשה זו נסגרה בלי שהוגש בה כתב אישום.

עדות המפתח במשפט צפויה להינתן על ידי סגן שר החוץ, דני איילון, שהיה יו"ר ועדת המינויים שבחרה בזאב בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה. איילון העיד כי ליברמן זימן אותו לחדרו ואמר לו כי יש לבחור בבן אריה לתפקיד.

כתב האישום מפרט כיצד השפיע ליברמן בפועל על הליך בחירת השגריר בריגה. "הנאשם המופקד על שירות החוץ של מדינת ישראל ונושא מתוקף כך גם באחריות למינוי שגרירה בעולם, פעל בסמוך לפני מועד כינוס ועדת המינויים לקידום בחירתו של בן-אריה.

"לצורך קידום המינוי, זימן הנאשם את איילון, סגנו, לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן-אריה לתפקיד השגריר בלטביה, כשהנאשם מנמק זאת בהיותו של בן-אריה המועמד המתאים ביותר, כביכול, לתפקיד", נאמר בכתב האישום. "איילון לא הכיר את המועמד בן-אריה היכרות של ממש, אך בהסתמך על דברי הנאשם ועל סמך המסמכים שהונחו לפני ועדת המינויים, פעל לבחירתו של בן-אריה על-ידי ועדת המינויים – וזו אמנם בחרה בבן-אריה לתפקיד שגריר ישראל בלטביה, מתוך עשרה מועמדים שהגישו מועמדותם לכהונה זו".

כתב האישום ממשיך ומפרט: "הנאשם גם נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים, ובהם איילון, את פרשת מסירת המידע הסודי. כתוצאה ממחדל זה של הנאשם לא נמצא בפני ועדת המינויים המידע החיוני, לפיו בן-אריה, בכהונתו הקודמת כשגריר, נכשל בחשיפת תכני הבקשה לעזרה משפטית, פעל לשיבושה והפר בכך באורח חמור את האמון שניתן בו. זאת, למרות היותו של מידע זה מהותי לבחינת התאמתו שלך בן-אריה לתפקיד כה רגיש – תפקיד זהה לזה בו הפר את חובות האמון שחלו עליו כאמור".

"במעשיו המתוארים לעיל בכתב האישום, בהיותו עובד ונבחר הציבור, בכהונתו כשר החוץ המופקד על שירות החוץ של המדינה, ביצע הנאשם במהלך מילוי תפקידו מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים מהותית בציבור בכל אחד מהשלבים המתוארים לעיל ובכולם יחד", נאמר בכתב האישום.

ליברמן קיווה לסיים את ההליך המשפטי עוד לפני הבחירות האחרונות, אולם המגעים בין עורכי דינו לבין הפרקליטות הסתיימו ללא תוצאות. זאת, בשל אי נכונותו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטין,  להסכים שלא יוטל על ליברמן קלון. לאחר שהמגעים כשלו, ביקשה הפרקליטות לקיים את הדיון בפני שלושה שופטים, בשל החשיבות שהם מייחסים לתיק, וכחודש לאחר שהוגשה הבקשה ומונה ההרכב.

דני איילון, שהופיע אתמול בשבת תרבות, אמר על כך: "היו דברים שליברמן ביקש להביא בפני הוועדה (וועדת המנויים במשרד החוץ  שאיילון עמד בראשה) ואמרתי לו: איווט, זה לא יעבור והם לא הובאו לוועדה, היו דברים שהיו נגד דעתי ומצפוני".

ההליך שיערך היום בבית המשפט צפוי להיות טכני בעיקרו. השופט ישאל את ליברמן אם קרא והבין את כתב האישום. ליברמן צפוי לאשר זאת ופרקליטיו של ליברמן, עורכי הדין גיורא אדרת, נתי שמחוני, ירון קוסטליץ ועודד גזית, אמורים להגיש מענה רשמי לכתב האישום, ויבקשו לזרז את כל ההליכים על מנת לקדם את המשפט ככל האפשר.

במהלך הדיון צפוי כי ייקבעו מועדים לשמיעת עדויות במשפט. בשל העובדה שככל הנראה אין בין הצדדים חילוקי דעות לגבי העובדות, עדותו של ליברמן לא צפויה להיות ממושכת. משך המשפט עצמו תלוי במציאת מועדים שבהם שלושת השופטים, התביעה וההגנה יהיו פנויים.

אם ליברמן יזוכה, הוא יוכל כמובן להתמנות לשר, אולם אם יורשע וייקבע שיש במעשיו קלון, יהיה עליו להתפטר מהכנסת, אלא אם יערער על פסק הדין. ועדת הכנסת רשאית להשעותו עד שפסק הדין הופך לסופי. כמו כן, אם ליברמן יורשע וייגזר עליו עונש של יותר משלושה חודשי מאסר בפועל, וייקבע שיש במעשיו קלון, הוא לא יוכל להתמודד לכנסת במשך שבע שנים או להתמנות לשר במשך עשר שנים. לפני חודש ימים  אמר ליברמן בראיון רדיופוני:  "אני אפרוש מהחיים הפוליטיים אם אורשע, גם אם לא יוטל עלי קלון".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן