Skip to content

המוזיקאי שמוליק קראוס הלך לעולמו בגיל 77

קראוס נמנה עם בכירי המוזיקאים הישראלים ותרם רבות למהפכת הרוק והפופ בשנות ה-60 וה-70. לפני כשבוע אושפז בביה"ח איכילוב בת"א לאחר שלקה בשפעת החזירים. הוא החל להתאושש מהמחלה, אך לקה בדום לב. קראוס יובא למנוחות היום (שני) בשעה 15.00 בבית העלמין ירקון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המלחין והזמר שמוליק קראוס הלך הערב (ראשון) לעולמו והוא בן 77. קראוס השפיע על דורות של ישראלים, נמנה עם בכירי המוזיקאים הישראלים ותרם רבות למהפכת הרוק והפופ במוזיקה הישראלית בשנות ה-60 וה-70.  קראוס אושפז לפני כשבוע בבית החולים איכילוב בת"א לאחר שלקה בשפעת החזירים. הוא החל להתאושש, אך לקה בדום לב. הרופאים לא הצליחו להצילו והיום נפטר. הוא הותיר אחריו בת זוג ושלושה ילדים. קראוס יובא למנוחות היום (שני) בשעה 15.00 בבית העלמין ירקון.

שמוליק קראוס נולד בירושלים ב-1935 החל לשיר בסוף שנות ה-50  כחלק מצמד "העופרים" לפני צירופה של אסתר עופרים. הוא הלחין וביצע אז את "בית הערבה", שיר שנכתב לזכר אביו שהיה פעיל בהקמת הקיבוץ ליד ים המלח.

פסקול של ישראליות בועטת. שמוליק קראוס עם בנו הבכור (צילום: ציפי מנשה)
פסקול של ישראליות בועטת. שמוליק קראוס עם בנו הבכור (צילום: ציפי מנשה)

בשנת 1966 הקימו קראוס, ג'וזי כץ (שהייתה אשתו) ואריק איינשטיין את להקת "החלונות הגבוהים". קראוס הלחין את כל שירי הלהקה, שירי פופ ורוק רך שהיו חדשניים לזמנם, בהם "זמר נוגה", הידוע בשם "התשמע קולי", "הבובה זהבה", "אינך יכולה", "כל השבוע לך", "אהבה ראשונה", "יחזקאל" ועוד. "יחזקאל" נפסל בזמנו לשידור ברדיו כיוון שנתפס כזלזול בערכים יהודיים. שירו "חייל של שוקולד" נפסל גם הוא בזמן מלחמת ששת הימים. לאחר שנה ואלבום אחד התפרקה הלהקה.

עטיפת התקליט (מקור: יו טיוב)
עטיפת התקליט יום רודף יום (מקור: יו טיוב)

בתחילת שנות ה-70 היה קראוס חלק מ"חבורת לול" והשתתף באלבומיו של אריק איינשטיין. הוא הלחין שירים רבים בתקופה זו. לאיינשטיין את השיר "כשאת בוכה את לא יפה", לאריק לביא – "זה קורה" וללהקת כיף התקווה הטובה את "בלדה לעוזב קיבוץ". ב-1971 נכלא קראוס על רקע איום בנשק, ובעת מאסרו כתב שירים שיצאו שש שנים לאחר מכן באלבומו "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל".

בשנת 1975 העלה יחד עם כץ את מופע שירי הילדים. כל מילות השירים נכתבו על ידי מרים ילן שטקליס והלחנים של קראוס. בין השירים הבולטים היו: "אצו רצו גמדים", "נתפייסה", "מיכאל" ו"ידידי טינטן". בני הזוג לא הסתדרו וכץ עזבה את ישראל עם ילדיהם בראשית שנות ה-80 והזוג התגרש.

בשנת 1981 הוציאה חברת התקליטים "הד ארצי" את האלבום "שבעים שמונים". בין השאר קובצו לאלבום שירי להקת "כיף התקווה הטובה" שלא הקליטה חומר לאלבום שלם עד התפרקותה. קראוס הלחין את מרבית שירי האלבום ובחלקם אף שר או ניגן. רוב השירים נכתבו על ידי יעקב רוטבליט, ביניהם: "בלדה לעוזב קיבוץ", "לוח וגיר", "אצלי הכל בסדר" ו"סוסעץ", אותו שר אריק איינשטיין והוקלט במקור לסרט בעל אותו שם בכיכובו של קראוס ובבימוי יקי יושע.

שנה לאחר מכן הקליט קראוס את האלבום "גלגל מסתובב" ובו נכללו הלהיטים "גיטרה", "חבר", "איך עושים תקליט" ו"איך הגלגל מסתובב". האלבום זכה להצלחה גדולה.

ב-1987 הוציא קראוס את האלבום "אחרי עשרים שנה", שהיה מורכב ברובו משירים שהלחין למילותיו של יעקב רוטבליט, בהם: "אחרי עשרים שנה", "אִם" וגם "רואים רחוק רואים שקוף". אלבומיו הבאים היו "ידידותי לסביבה" (1994) ו"יום רודף יום" (2003), שזכו לביקורת טובה אך לא הותירו להיטים.

העבודה על האלבום "יום רודף יום" תועדה במשך שנה על ידי הבמאית יסמין הדס ליפשיץ, שיצרה מן החומר המתועד את הסרט "מעשה בתקליט". קראוס סבל ממשברים שונים ונעצר פעמים אחדות, ואף אושפז בבית החולים לחולי נפש "אברבנאל" בשל גילויי אלימות. בשנים האחרונות חלה והתנייד באמצעות כסא גלגלים.

קראוס קיבל את פרס שר החינוך למפעל חיים, החלטה שעוררה מחלוקת עקב עברו האישי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן