Skip to content

גלאון: "עשיתי שימוש מושכל בחסינות, אני גאה בכך"

ח"כ זהבה גלאון הגיבה על חוות דעתו של עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, שקבע כי חסינותם של חברי הכנסת אינה מגנה עליהם מפני שיפוט על הפרת צווי איסור פרסום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"עשיתי שימוש מושכל, מדוד ומדויק בחסינות, ואני גאה בכך". כך אומרת יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, בתגובה לחוות דעתו של היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, שקבע כי חסינותם של חברי הכנסת אינה מגנה עליהם מפני שיפוט על הפרת צווי איסור פרסום.

בחוות דעתו כותב עו"ד ינון כי "מליאת הכנסת וועדותיה אינן כשלעצמן 'שטח חסין' מפני העמדה לדין, וכי אין בעצם העובדה שההתבטאות האסורה נאמרה בכנסת כדי שהחסינות תתפרשֹ עליה באופן אוטומטי, גם אם באופן טבעי דברים הנאמרים במליאה קרובים ביותר לליבת תפקידו של חבר הכנסת".

"שימוש מושכל, מדוד ומדוייק". זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)
"שימוש מושכל, מדוד ומדויק". זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)

עוד אומר היועץ המשפטי של הכנסת כי חוק חסינות הכנסת מגן אמנם על חבר כנסת במילוי תפקידו, אולם "מן העבר השני עומדים העקרונות של שלטון החוק והשוויון בפני החוק, שלפיהם הפרת החוק אסורה על כל אדם, על אחת כמה וכמה על נבחר ציבור שאמור לשמש דוגמה לציבור כולו ושהפרת החוק מצידו עלולה אף לגרור פגיעה באמון הציבור בכנסת ובחברי הכנסת".

ינון מבהיר כי על פי פסיקת בית המשפט העליון "חבר הכנסת ייהנה מחסינות על התבטאות אסורה רק אם במסגרת הפעילות המותרת והלגיטימית שלו הוא גלש, שלא מתוך תכנון מוקדם, לאותו מתחם אסור של התבטאויות שאזרח מן השורה היה נתבע או עומד בגינן לדין". לפי מבחן זה, "תכנון מראש של התבטאות המהווה עבירה, לא חוסה תחת החסינות וניתן כעיקרון להעמיד חבר כנסת לדין בגינה, כמו כל אדם אחר. בכלל זה, פרסום מתוכנן של עניינים סודיים שפרסומם מהווה עבירה, בין במליאת הכנסת ובוועדות ובין בתקשורת או בכל מסגרת אחרת, אינו חוסה תחת החסינות וחבר הכנסת עלול להיחקר ולעמוד לגין בגינו".

"פעלתי במסגרת חסינותי המהותית". אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)
"פעלתי במסגרת חסינותי המהותית". אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)

היועץ המשפטי של הכנסת מדגיש בחוות דעתו כי ההחלטה על חקירה והעמדה לדין של חברי כנסת מצויה בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה, "אשר פועל לפי המבחנים שפורטו לעיל, בצירוף המבחנים הרגילים להעמדה לדין, שבמסגרתם נבחן אם יש 'עניין לציבור' בהעמדה לדין, בין היתר, בהתחשב בחומרת ההתבטאות, הנזק שנגרם מהפרסום, וכיו"ב".

תגובת יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "אני מסכימה עם היועץ המשפטי של הכנסת, עוה"ד איל ינון, ש'מליאת הכנסת וועדותיה אינן כשלעצמן שטח חסין מפני העמדה לדין' וכי אין בעצם העובדה שההתבטאות של חבר כנסת נאמרה בכנסת כדי שהחסינות תתפרס עליה באופן אוטומטי. עם זאת אני חושבת שהתבטאות כזאת בתוך הכנסת או מחוצה לה, שנועדה לשרת את מילוי תפקידו של חבר הכנסת, חוסה במפורש בצל החסינות המהותית, בדיוק על פי הגדרתה בחוק יסוד הכנסת. זו כנראה הסיבה שהיועץ המשפטי הדגיש במפורש שחוות דעתו אינה מתייחסת וודאי שאינה באה לפסול את התבטאותי בנושא פרשת העציר X.

"אין ספק בעיני", אומרת ח"כ גלאון, "שחשיפת עוולה משפטית ומוסרית, ופגיעה שרירותית בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת, הם חלק אינטגרלי מתפקידי כחברת כנסת ולכן חוסה בצל החסינות. כפי שכבר צוין לא אחת בימים האחרונים, חברי כנסת ובהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כבר עשו שימוש דומה בחסינות – ובמקרה של ראש הממשלה, שחשף את מסמך שטאובר, בג"ץ אף נתן לכך גיבוי.

"כמו היועץ המשפטי של הכנסת, אני לא מקלה ראש בצורך לנצל את החסינות רק במקרים מובהקים, שתפקיד חבר הכנסת דורש זאת. זאת הסיבה שהמקרה של חשיפת פרשת מעצרו של העציר x היא הפעם הראשונה, שבמהלך 12 שנות כהונתי בכנסת ישראל עשיתי שימוש מושכל, מדוד ומדויק בחסינות, ואני גאה בכך".

ח"כ אחמד טיבי הגיב: "נדהמתי מחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת. פעלתי במסגרת חסינותי המהותית במסגרת מילוי תפקידי בין כותלי המשכן ולא עברתי על שום חוק. אני גוננתי על ערכי החופש, הדמוקרטיה וזכויות היסוד של אזרחי המדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן