Skip to content

"אאוטסיידרים": בשבילנו זו אמנות, בשבילם זו גאולה

במוזיאון לאמנות בחיפה מוצגת תערוכה יוצאת דופן: "אאוטסיידרים" – יצירות של אנשים, חלקם מתבודדים ואוטודידקטים, שלא למדו אמנות, ובשלב מסוים התחילו לצייר מתוך דחף פנימי חזק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תמונה בתערוכה. צילום: ציפי מנשה

בשלוש הקומות של המוזיאון לאמנות בחיפה מוצגת תערוכה ייחודית: "אאוטסיידרים". מדובר ביצירות של אנשים מכל העולם, שלא למדו אמנות ואינם פועלים בתוך עולם האמנות – ומציגים בתערוכה. חלק מהיצירות – של אנשים החיים בשולי החברה.

מדובר באנשים, שבשלב מסוים בחייהם התחילו לעשות אמנות, בדרך כלל לצייר, ועשו זאת מתוך דחף פנימי שאינו בר שליטה. חלקם היו  מאושפזים בבתי חולים לחולי נפש (אדולף וולפלי), אחרים מעולם לא אובחנו או אושפזו, אך חיו חיי פרישות ובדידות (הנרי דארג'ר). עבור כולם הציור הוא גאולה. בדרך כלל אין להם עניין להציג או להראות את עבודותיהם או לקבל הכרה ובדרך כלל נדרש תיווכם של  אמנים, אספנים, גלריסטים או פסיכולוגים כדי לחשוף את אמנותם לקהל הרחב.

אין כללים ואין משמעת ציורית. צילום: ציפי מנשה

כמה מהעבודות מרתקות ומלאות עוצמה. אין כללים ואין משמעת ציורית או השתייכות לאסכולה  מסיומת. גם אמנות נאיבית ועממית שייכת לתחום, הזוכה בשנים האחרונות לפריחה ולהכרה.

בתערוכה המוצגת לראשונה בישראל עבודות של אמנים אאוטסיידרים קלאסיים מהעולם: אדולף וולפלי, ביל טריילור, הנרי דארג'ר, אדמונד מונסייל, אלואיז קורבאז, סם דויל, וויליאם הוקינס, מיני אוונס, קרלו זינלי, מורטון בארטלט, קלמנטין האנטר. ומהארץ: עובדיה אגסי (חי בין הגלריות ברחוב גורדון בתל אביב), עפיה זכריה (ציירה על קירות ביתה בדירת שיכון בשלומי), נסים קחלון (חי בחוף בסידני-עליכבר 40 שנה בבית שבנה מאבן-חול) ודוד שטראוס (מתוך "מוזיאון מאיר אגסי").

גם אמנות נאיבית ועממית. צילום: ציפי מנשה

לצידם מציגים אמנים נאיבים, עממים ואוטודידקטים בולטים מהארץ: שלום מצפת (השען מצפת), גבריאל כהן, משה אלנתן, נתן הבר, שמשון למברגר, מנחם מסינגר ומוחמד פאדל.

שלום מצפת, גבריאל כהן ומשה אלנתן הם שלושת האמנים האוטודידקטים הבולטים בארץ. כל אחד מהם התגלה על ידי "אינסיידר" אחר: גבריאל כהן עלידי רות דבל – גלריסטית ירושלמית, שלום מצפת על ידי האמן יוסל ברגנר ומשה אלנתן על ידי דן בן אמוץ ומאיר רונן.

העבודות בתערוכה מושאלות מאוספים פרטיים ומוזיאליים מארה"ב (ניו-יורק ושיקאגו) וישראל.

טרנד שזוכה לפריחה ולהכרה. צילום: ציפי מנשה

בתערוכה גם צילומים של רוג'ר באלן (שאינו אאוטסיידר) מדרום אפריקה, שבמשך שנים מצלם אנשים החיים בבתים נטושים מחוץ ליוהנסבורג.

התערוכה תינעל ב- 15 ביוני  2013.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן