Skip to content

דו"ח: תיק פשוט בעליון "נמרח" במשך שמונה שנים

מדוח נציבות תלונות הציבור על שופטים עולה כי קיימת עלייה במספר התלונות המוצדקות כנגד שופטים. 36 אחוז מכלל התלונות נוגעות להתמשכות הליכים ועיכוב במתן החלטות ופסקי דין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנתיים וחצי לניסוח החלטה על ערעור שהוגש, או שמונה שנות דיונים בתיק פשוט אחר שהתנהל בבית המשפט העליון, אלו רק חלק מהתלונות המוצדקות נגד שופטים שהתקבלו ב-2012 ופורסמו היום (ג'), על ידי נציב תלונות הציבור על שופטים, שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג.

נשיא ביהמ"ש העליון, אשר גרוניס (צילום: אתר בית המשפט)

היום הגיש נציב תלונות על שופטים לנשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס ולשר המשפטים, יעקב נאמן, את הדו"ח שנתי לשנת 2012 מטעם נציבות תלונות הציבור על שופטים. בנתוני הדו"ח השנתי של הנציבות מוצגת גם עלייה במספר התלונות המוצדקות נגד שופטים, 101 כאלה בשנה שחלפה לעומת 89 ב-2011.

מהדו"ח עולה עוד כי 25 אחוז מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו בגין התנהגות לא-ראויה באולם הדיונים. על פי הדו"ח עשרה אחוזים בלבד מן התלונות נמצאו מוצדקות. 36 אחוז מכלל התלונות נוגעות להתמשכות הליכים ועיכוב במתן החלטות ופסקי דין. נתון זה יכול להעיד על העומס הרב המוטל על המערכת ושופטיה. כמו כן, יצוין כי במהלך תקופה ארוכה המערכת פעלה בחסר ניכר בשופטים, ורק לאחרונה אוישו כל תקני השיפוט במערכת (בין השנים 2011 ל-2012 מונו 19 שופטים).

השבוע פורסם דו"ח "משקלות תיקים" שערכה מחלקת המחקר של הרשות השופטת, אשר יסייע בעתיד לאמוד את עומסי התיקים המנהלים במערכת בתי המשפט ואת חלוקתם בין השופטים, באופן שיתרום לייעול השירות שמעניקה המערכת לציבור.

הדו"ח חושף לדוגמה מקרה שהתרחש בבית המשפט העליון. מדובר במשפט שבו דנו השופטים בבקשה לא- סבוכה, אולם למרות זאת הדיון בתיק נמשך יותר משמונה שנים. השופטים הביעו בפסק הדין התנצלות בפני הצדדים וכן הביעו צער בתגובה לתלונה, אולם הנציב הבהיר כי "לא יכול להיות ספק כי מדובר בתקלה חמורה, שחובה להסיק ממנה את המסקנות האופרטיביות המתבקשות כדי לחסום לחלוטין אפשרות להישנות מקרה דומה".

במקרה אחר, גם הוא בבבית המשפט העליון, נדרשו לשופטים יותר משנתיים וחצי לפסוק בערעור. "ניכר שבפסק הדין הושקעה עבודה רבה בשאלה ייחודית שעמדה על הפרק", כותב הנציב. "על אף זאת, ומבלי שיתעלם מהעומס הרב שמוטל על שופטי בית המשפט העליון, מתן פסק הדין כעבור 31 חודשים מיום שהודיע המתלונן כי אינו מקבל את הצעת בית המשפט לפשרה חצה באופן ניכר את הזמן הסביר למתן פסק הדין".

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, אמר כי "מן הדו"ח ניתן ללמוד על האחריות הרבה המונחת על כתפי השופטים, על העומס הרב השורר במערכת והשפעתו על המערכת ושופטיה ועל האילוצים השונים שעמם מתמודדים השופטים, הנובעים ממחסור בכוח אדם ובמשאבים. כל אלה משפיעים על עבודת השופטים והתנהלות המערכת. אנו מקווים כי פעולותיה של המערכת לשיפור השירות בכל המישורים יישאו פרי".

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן