Skip to content

הטס כלבך לפסח

בתקופת הפסח יש שיוצאים עם חיות המחמד שלהם לחו"ל, אך גם רבים מגיעים אתן לישראל. הסוכנות הישראלית להטסת חיות מחמד Terminal4Pets מדווחת כי השנה צפויות לטוס כ-1,500 חיות מחמד דרך נמל התעופה בן גוריון במהלך החודשים מרץ-אפריל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראלים לשעבר, ישראלים השוהים בחו"ל במסגרת שליחות, יהודים ציוניים ושאר אוהבי ישראל צפויים להגיע, כמדי שנה, לחגוג את חג הפסח בארץ, כך מדווחת הסוכנות הישראלית להטסת חיות, אשר מספקת שירותי הטסת חיות מחמד דרך נמל התעופה בן גוריון.

תיירים רבים אינם רוצים להשאיר את חיות המחמד שלהם מאחור. (צילום: שרית פרקול)
תיירים רבים אינם רוצים להשאיר את חיות המחמד שלהם מאחור. (צילום: שרית פרקול)

ד"ר איתן קריינר, מייסד ומנכ"ל Terminal4Pets, מספר כי מאז שפתח את בית הרופאים הווטרינרי מכבים, לפני שני עשורים, "אני זוכר שחודש לפני פסח הטלפון היה מצלצל ואנשים היו שואלים אותי 'תגיד איתן, אתה מכיר פנסיון טוב? אנחנו רוצים לנסוע לחופשה, להתארח אצל חברים… מה עושים עם הכלב?' כיום הטלפון מצלצל ועל הקו לקוח ששואל מה צריך לעשות כדי לקחת כלב לטיול בקוסטה ריקה?"

לדבריו, השנה צפויות לטוס כ-1,500 חיות מחמד דרך נמל התעופה בן גוריון במהלך החודשים מרץ-אפריל, חודשי החגים. מדובר על עלייה בשיעור של 36% לעומת שנת 2010, אז הוטסו 960 חיות מחמד הלוך חזור בתקופה זו ועלייה בשיעור של 12% לעומת השנה שעברה, אז הוטסו כ-1320 חיות מחמד.

לא מומלץ להטיס – אך התהליך קצר ופשוט

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר אומרים כי פעולות ההכנה הכרוכות בהטסת חיות מחמד לחו"ל מסתכמות בתהליך מאוד קצר ופשוט, שניתן להשלים את כולו בתחנות השירותים הווטרינריים.  ראשית, כל בעל חיים שמוטס לחו"ל חייב להיות מחוסן נגד כלבת. חיסון זה נדרש, כמובן, עבור כל כלב שמוחזק בארץ ועל כן, אין מדובר בהכנה מיוחדת לפני טיסה לחו"ל כי אם כחלק מהטיפול בבעל החיים.

הטיסה מהווה גורם מלחיץ עבור בעל החיים, לכן במקרים שאין חובה או שטסים לזמן קצר, מומלץ להימנע מכך. (צילום: עירית רוזנבלום)
הטיסה מהווה גורם מלחיץ עבור בעל החיים, לכן במקרים שאין חובה או שטסים לזמן קצר, מומלץ להימנע מכך. (צילום: עירית רוזנבלום)

אדם שיוצא לחו"ל עם חיית המחמד, צריך להחזיק בתעודת בריאות לייצוא שעלותה 37.50 שקלים. את התעודה ניתן לקבל מרופא וטרינר ממשלתי, בתחנות של השירותים הווטרינריים הפזורות בארץ. לשם קבלת התעודה יש לתאם טלפונית הגעה לבדיקה, במהלכה בודק רופא וטרינר ממשלתי את בעל החיים ומאשר כי הוא בריא ומחוסן כנדרש. תעודה זו תשמש את בעל החיים עם יציאתו מהארץ, ואם ישוב בתוך עשרה ימים, התעודה תשמש אותו גם עם חזרתו לארץ, מבלי שיידרשו מסמכי יבוא. כאמור, כל התהליך כולו מסתכם בפחות מ-40 שקלים.

מרבית המדינות יסתפקו בתעודת הבריאות לייצוא על מנת לארח את חיית המחמד, אך ישנן מספר מדינות בהן נדרשות בדיקות נוספות או הצהרות מיוחדות. לדוגמה: אם לוקחים את חיית המחמד לביקור באיחוד האירופי, היא תידרש בבדיקת דם לנוגדנים לכלבת. את דגימת הדם ניתן לבצע אצל הווטרינר הפרטי ובדיקתה נעשית במעבדה לכלבת שבמכון הווטרינרי במשרד החקלאות בעלות של 289 שקלים.

דוגמא נוספת היא ארגנטינה, הדורשת לקבל הצהרה כי במדינה ממנה מגיע בעל החיים אין מחלות מסוימות. הצהרה זו ניתן לקבל בשירותים הווטרינריים שבמשרד החקלאות ללא תשלום נוסף.

לכל מדינה ומדינה ישנם חוק ונהלים שונים הנוגעים לקבלת חיות מחמד אליהם. יחד עם זאת, באופן עקרוני, לא נהוגה הסגרת בעלי חיים במדינות המקבלות, אלא אם כן חיות המחמד מגיעות ללא האישורים הנדרשים. לפני הנסיעה מומלץ לבדוק האם במדינת היעד יש הגבלה של גיל מינימאלי לכניסת בעלי חיים. עניין נוסף שמומלץ לבדוק הוא את תנאי חברת התעופה עימה טסים. חשוב לוודא האם לחברת התעופה יש תנאים מיוחדים להטסה של חיית מחמד. הרוב הגדול של חברות התעופה שייכות לארגון התעופה הבינלאומי IATA.  מומלץ לבדוק מה הנחיות הארגון, התקפות, כאמור, כמעט לכל חברות התעופה.

טיפים להתנהגות עם בעלי חיים שיוצאים לחו"ל

*מומחי השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ממליצים להימנע ככל שניתן מהטסה של בעלי חיים. הטיסה מהווה גורם מלחיץ עבור בעל החיים, לכן במקרים שאין חובה או שטסים לזמן קצר, מומלץ להימנע מכך. הדבר רלוונטי במיוחד לכלבות / חתולות בהריון.

*מומלץ להרגיל את בעל החיים לכלוב הטיסה זמן מה מראש. לשם כך יש להשאיר את הכלוב פתוח (בלי דלת) עם מרבץ נוח בפנים, בעל החיים ימצא את הדרך פנימה ויתרגל לכלוב.

*מומלץ להתייעץ עם הרופא הווטרינר המטפל בבעל החיים באופן קבוע, ומכיר את חיית המחמד ואת אופן התנהגותה.

*בכל שאלה או התלבטות, ניתן תמיד לפנות למחלקת יבוא-יצוא בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות www.vetserv.moag.gov.il/vet.

הכנסה של חיות מחמד לישראל

יבוא בעלי חיים לישראל משמעו כל הכנסה של בעל חיים לישראל. הייבוא אפשרי בהסתמך על עמידה בתנאים שלהלן, ולאחר קבלת רישיון יבוא מהשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. חשוב לציין כי אדם המעוניין להביא עמו חיית מחמד מחו"ל, או לצאת מהארץ עם חיית המחמד שלו, יכול לעשות זאת באופן עצמאי לחלוטין על סמך ההנחיות המצורפות. עיקר ההנחיות:

*על הכלב / החתול להיות בן ארבעה חודשים לפחות בעת הגעתו ארצה.

*חל איסור על יבוא כלב ששייך לגזע מסוכן, או שהוא הכלאה של גזע מסוכן ובעל תכונות פיסיות והתנהגותיות של כלב מסוכן. במקרים חריגים ניתן לקבל אישור בכתב ממנהל השירותים הווטרינריים.

*על הכלב / החתול להיות בעל שבב אלקטרוני שניתן לקריאה באמצעות קורא שבבים.

*אישור וטרינרי כי הכלב / החתול חוסן נגד מחלת הכלבת בתקופה של לפחות חודש לפני ולא יותר משנה, לפני הגעתו לישראל.

*ביצוע בדיקת דם לגילוי נוגדנים נגד מחלת הכלבת. הבדיקה תבוצע במעבדות מאושרות בלבד.

*תעודת בריאות שניתנה על ידי רופא וטרינר ממשלתי מארץ המוצא

*יש להעביר צילום של התעודה הווטרינרית ורשימה המפרטת את פרטי בעל החיים למשרדי השירותים הווטרינריים, לפחות 48 שעות לפני העלייה למטוס או לאוניה.

במידה ובעל חיית המחמד / היבואן אינו עומד בדרישות שלעיל, חיות המחמד מוחזרות לארץ המוצא. בעל חיית המחמד נדרש לשלם את ההוצאות הכספיות הכרוכות בהחזרתו.

מטרת החזרת בעלי החיים לארץ המוצא היא מניעת כניסת מחלות בעלי חיים שבאפשרותן להדביק בעלי חיים או בני אדם, ביניהן מחלת הכלבת חשוכת המרפא.

לתאם מראש, להבטיח נעילת הארגז

ד"ר איתן קריינר מבית החולים הווטרינרי במכבים. הטסת חיות דורשת התארגנות
ד"ר איתן קריינר מבית החולים הווטרינרי במכבים. הטסת חיות דורשת התארגנות

ד"ר קריינר וצוות הווטרינרים שלו מבקשים להזכיר לציבור כי שדה התעופה בן גוריון עמוס מן הרגיל ערב החג ולכן יש לקחת מקדמי הגנה נדרשים. כך לדוגמה:

* מומלץ לתאם מראש הסעות לשדה התעופה וחזור (הסעות ייעודיות לאנשים עם חיות מחמד).

* יש להביא בחשבון תקלות ועיכובים בשדה, מה שיאריך את זמן השהות של החיות בכלובי ההטסה ולכן גם אם מדובר על טיסה שאורכת שעות ספורות (צרפת-ישראל לדוגמה), יש להכין את הכלוב לשהייה מקסימאלית (עם חיתול סופג, מים, צעצועים, שמיכות וכיו"ב).

* הטיפ החשוב ביותר לטסים עם חיות מחמד בעונת החגים, הוא לסמן ולאבטח כראוי את כלוב ההטסה. ככל שהעומס בשדה התעופה גדל – כך גדלים הסיכויים לטעויות ולתקלות. כדי לוודא שהכלוב לא אובד בשדה התעופה ולא מועמס על הטיסה הלא נכונה, יש לסמן את הכלוב בצורה הנכונה כך שעל גבי הכלוב יופיעו: הסמל המסחרי של חברת התעופה, שם חברת התעופה, מספר הטיסה, יעד הטיסה, מדינת המוצא, פרטי הקשר של בעל החיים (טלפון, כתובת, דוא"ל). מומלץ לצרף פרטי התקשרות של אדם נוסף, למקרה של בעיות קליטה.
על גבי הכלוב צריכים להופיע פרטי החיה, לרבות מספר השבב שלה. כל הפרטים חייבים להיות באנגלית (רצוי גם בשפות המדוברות במדינת היעד והמוצא).

* המלצה נוספת הינה להגיע לשדה התעופה עם אזיקונים לנעילת הכלוב. נעילה נכונה של הכלוב תבטיח את סגירתו המוחלטת של הכלוב, כך שחיית המחמד לא תוכל להשתחרר מרצונה וכן זו תמנע פתיחת דלת הכלוב בעקבות טלטלה או אפילו טעות אנוש של עובד. חשוב לזכור שאסור לנעול את הכלוב בבית, אלא רק אחרי הבידוק הביטחוני.

 

1 Comment

  1. הלוחש לבעלי החיים
    20 בפברואר 2013 @ 23:30

    יש לי צימרים נוחים ומאובזרים במקומות אסטרטגים בחיפה, במחירים מוזלים ,גם לאנשים עם בעלי חיים. אשמח לארח כל מי שרוצה להגיע עם בעל החיים שלו -רק לא עם נמר או אריה. 0528-461925 דן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן