Skip to content

בחירות בג'יבוטי: שלטונו המוחלט של הנשיא גולה בסכנה

מפלגות האופוזיציה, שעד כה החרימו את הבחירות לפרלמנט, החליטו להתאחד ולהתמודד במשותף. המשמעות: לא עוד שליטה מוחלטת של הנשיא האוטוריטרי המכהן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ג'יבוטי היא מדינה קטנטונת בקרן אפריקה. אוכלוסייתה מונה פחות ממיליון נפש. אבל המיקום האסטרטגי שלה  הופך אותה לאחת החשובות והמסקרנות ביותר בשולי המזרח התיכון. הסיבה: ג'יבוטי שוכנת בדיוק בנקודת הכניסה מהאוקיינוס ההודי לים האדום. זו גם הסיבה שממוקמים בה בסיסי הצי הגדולים ביותר של ארצות הברית וצרפת באפריקה כולה. מחר יילכו הבוחרים במדינה הזעירה לקלפיות ויצביעו על זהותו של הפרלמנט הבא שלהם. והבחירות הללו מעוררות סקרנות עצומה בעולם.

הודיע שלא יתמודד שוב. הנשיא אסמעיל גולה (מקור: ויקימדיה).
הודיע שלא יתמודד שוב. הנשיא אסמעיל גולה (מקור: ויקימדיה).

הבחירות הפרלמנטריות מחר הן הראשונות שתתקיימנה מאז 2003. מה שמיוחד בהן הוא שלראשונה החליטו כמה מארגוני האופוזיציה לשתף פעולה במישור האלקטורלי והקימו את "האיחוד למען ביטחון לאומי". האיחוד הזה הוא הגורם המשמעותי ביותר המאיים על המשך שלטונו של הנשיא אסמעיל עומר גולה. מפלגתו של הנשיא, "האיחוד למען רוב נשיאותי", מחזיקה כיום בכל 65 המושבים בפרלמנט וגולה עצמו נחשב כשליט סמכותני במיוחד. "כדי שנשיא יהיה מסוגל לבצע את תוכניתו, הוא זקוק לרוב משמעותי", אמר גולה בן ה-65, הנחשב כמי שאחראי לתכנון וביצוע פרויקט התשתיות השאפתני של המדינה ב-14 שנות שלטונו.

החל משנת 2003 סירבו מפלגות האופוזיציה להשתתף בבחירות, בטענה כי הן אינן חופשיות ואינן הוגנות. גולה, הנשיא השני בלבד המכהן בג'יבוטי מאז זכתה המדינה בעצמאותה מידי צרפת ב-1977, נבחר לקדנציה שלישית באפריל 2011, ולשם כך אף תוקנה החוקה במיוחד, מאחר שזו לא איפשרה עד אז בחירת נשיא ליותר משתי קדנציות. גל מחאות רחב שטף את המדינה, אך דוכא במהירות. חלק ממתנגדי השלטון נעצרו והושלכו לכלא. מפלגות האופוזיציה החרימו את הבחירות, וגולה זכה בהן ברוב של כשמונים אחוז מהקולות. באותה הזדמנות הכריז גולה כי לא יתמודד על כהונה רביעית כנשיא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן