Skip to content

תמונות מאכזבות מחיי נישואים

"החיים בשלוש גרסאות" בתיאטרון גשר אינה הצגה על החיים, היא בקושי מערכון על זוגיות. המחזאית יסמינה רזה ביקשה להציג תמונות מחיי נישואים, אבל מה שקיבלנו זה בעיקר דיבורים על משמעות החיים ואיזה ניסיון לפלרטט עם האישה של החבר או עם הבעל של החברה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=2]

אני לא יודע מה גרם למחזאית הצרפתיה המוכשרת יסמינה רזה ("אמנות" שכתבה זכה להצלחה גדולה), לכתוב את המחזה "החיים בשלוש גרסאות". אולי היה לה משעמם בחיים. אולי פינטזה על זוגיות אחרת. אולי חשבה שיש משהו מעניין בסיפור על שני זוגות בורגנים, צעירים יחסית, שנפגשים ומדברים ומצחקקים, ובעצם לא קורה ביניהם דבר, שמצדיק להציג אותם על הבמה.

חיים בסרט. שחקני "החיים בשלוש גרסאות". צילום: דניאל קמינסקי

פה ושם שמעתי משפטים על משמעות החיים ועל אכזבה ותשוקה, ראיתי ניסיונות לגעת בקונפליקטים ובדימוי עצמי ואפילו רצון לפלרטט עם האישה של החבר או עם הבעל של החברה. אבל הכול נעשה במין רפרוף על פני השטח, מבלי להעמיק או לגעת באמת בחיים עצמם. האם חיי הנישואים, אפילו של זוגות בורגנים, כל כך משעממים?

המחזה "החיים בשלוש גרסאות" אינו מחזה על החיים. הוא בקושי מערכון על זוגיות. העלילה משורטטת בקווים דקים ושטחיים, המשחק חד-ממדי, רוב הזמן השחקנים נעים על הבמה ללא מטרה וללא תכלית. ההצגה היא שילוב של תיאטרון וקולנוע. חצי מהמחזה מתרחש על מסך ענק כדי להדגים שאנחנו חיים בסרט, אותו אנו יכולים להריץ אחורה במטרה להתחיל הכל מההתחלה, אבל קצת אחרת. הרעיון יפה, אבל התוצאה מאכזבת.

האחריות העיקרית אינה מוטלת על השחקנים או על הבמאי. כשאין מחזה לנגוס בו, אלא פירורים, גם כוכבים גדולים יתרסקו על הבמה. המשחק של נועה קולר ונטע שפיגלמן סביר לעומת משחק מוגזם של שני הגברים – גלעד קלטר ויובל ינאי. לזכותו של הבמאי הצעיר אמיר י. וולף ייאמר, שהוא ניסה פה ושם להפיח רוח חיים במחזה ובעלילה, ובעיקר בזוגיות שמוצגת על הבמה.

אינני מבין מדוע תיאטרון גשר, שמקפיד בדרך כלל על רפרטואר איכותי, בחר במחזה הרזה של יסמינה רזה. "החיים בשלוש גרסאות" מוצג אומנם בהאנגר של גשר, במה פחות מחייבת ויותר ניסיונית, אבל אין זה אומר שצריך לעשות ניסיונות כאלה על הקהל, שבא לתיאטרון כדי לעבור חוויה,  להתרגש, לצחוק או סתם ליהנות – ומקבל מעט מאוד, אם בכלל, מכל ההבטחות הללו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן