Skip to content

צה"ל והמשטרה מתגברים כוחות מחשש להפרות סדר המוניות

בצה"ל ובמשטרה חוששים מהפרות סדר והפגנות אלימות לאחר תפילות יום שישי במסגדים ברחבי הגדה המערבית ונערכו לכך. המפגינים תובעים את שחרור ארבעת שובתי הרעב הפלסטינים. סאמר עיסאווי צפוי להשתרר עתה לאחר שבית המשפט גזר אתמול את עונשו. מיהם ארבעת האסירים סביבם החלו ההפגנות?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטרת ירושלים מתגברת היום (שישי) את כוחותיה באזור הר הבית ובמזרח העיר כדי למנוע הפרות סדר אחרי תפילות יום השישי, על רקע העימותים שפרצו אתמול בין פלסטינים לכוחות הביטחון במהלך הפגנה סמוך למעבר ביתוניא. יצוין כי המשטרה לא הגבילה, כמו בעבר, את גילאי המתפללים במסגד אל אקצה. גם צה"ל נערך ותגבר כוחות לקראת הפרות סדר והפגנות הצפויות היום ברחבי הגדה ובאזור מעבר ביתוניא.

בנצרת נפתח אתמול אוהל הזדהות עם האסירים הפלסטינים ושיח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, הודיע כי הוא פותח בשביתת רעב עד שישוחררו. המתח בשטחים מתגבר וההפגנות ברחבי הגדה נמשכות. הפגנה גדולה צפויה גם בחברון בתביעה לפתוח את רחוב השוהדא וגם כהזדהות עם האסירים שובתי הרעב. עוד הם מציינים את יום השנה לרצח שביצע ברוך גולדשטיין. 

ההפגנות השבוע ליד כלא עופר (צילום: מען)
ההפגנות השבוע ליד כלא עופר (צילום: מען)

עניין האסירים תופס לאחרונה את דעת קהל ברחוב הפלסטיני כמוטיב מאחד ומלכד בין הפלגים והתנועות הפלסטיניות. אחד מהאסירים הללו, סאמר עיסאווי, צפוי להשתחרר בימים הקרובים, לאחר שבית משפט השלום גזר עליו אתמול (חמישי) בצהריים שמונה חודשי מאסר החל מיום מעצרו בחודש יולי שעבר. בית המשפט הטיל עליו ששה חודשי מאסר על תנאי אם יעבור עבירה דומה לזו עליה נשפט (כניסה לשטחים בניגוד להתחייבות עליה חתם לקראת שחרורו בעסקת שליט), במשך שלוש שנים הבאות.  

מי הם האסירים הללו ומדוע נעצרו?

ג'עפר אברהים מחמד עז אלדין – פעיל ג'יהאד אסלאמי מעראבה באזור דותן. נעצר למעצר מנהלי ב-22/11/12 במהלך מבצע "עמוד ענן" לנוכח מעורבותו בניסיונות לחידוש פעילות הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון. ג'עפר אלדין הנו פעיל בכיר בגזרת ג'נין, אשר נכלא מספר פעמים בעבר על רקע פעילותו. הוא אחיו של טארק עז אדין, פעיל ג'יהאד אסלאמי, בכיר מגורשי עסקת שליט לרצועה, שלטענת השב"כ, מאז שחרורו מכוון את פעילות הטרור לשטחי איו"ש.

טארק חוסין עווד דאר חוסיין –  פעיל הג'יהאד האסלאמי, בכיר מעראבה באזור דותן. נעצר אף הוא למעצר מנהלי בתאריך 22/1/1/12 על רקע מעורבותו  בניסיונות לחדש את פעילות הגא"פ (הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני) בצפון השומרון.

לגבי שני הפעילים הללו מציינים בשב"כ, כי תשתית הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון נחשבת מסורתית לאחת מתשתיות הטרור המרכזיות והמסוכנות באיו"ש. התשתית הייתה אחראית בעבר לשורת פיגועי התאבדות וניסיונות לפיגועים שסוכלו. בתקופה האחרונה, כך נודע, זוהו ניסיונות מצד הפעילים האלה ונוספים לחדש את פעילותה של התשתית בצפון השומרון. יש לזכור כי בינואר השנה סוכל פיגוע חטיפה לצרכי מיקוח של חוליית ג'יהאד אסלאמי מגזרת ג'נין בשטח ישראל. החוליה, שהייתה בעיצומם של ניסיונות לחטוף חייל או  אזרח, נעצרה סמוך מחסום אייל, ממזרח לכפר סבא. ברכב ששימש את החוליה נמצאו אמצעים למימוש החטיפה: חבלים, נייר דבק, כובעי גרב, סכין יפנית ואקדח דמה.

שני האסירים הנוספים הם: סאמר טארק אחמד עיסאווי – פעיל החזית הדמוקרטית (חז"ד) מעיסאוויה אזור ירושלים, בן למשפחת פעילים מוכרים של החזית. אחד מאחיו נהרג בעת הפרות סדר. שניים מאחיו נעצרו מספר פעמים בשל פעילותם במסגרת החז"ד, אחותו שירין הורשעה בגין מעורבות בהעברת כספים בין כלואים לגורמי טרור מחוץ לכלא. סאמר עיסאווי נדון בשנת 2002 ל-26 שנות מאסר על פעילותו הצבאית במסגרת ארגון החז"ד. על פי הנתונים, עיסאוי הורשע בבית המשפט הצבאי ביו"ש בגין עבירות של חברות בארגון הטרור – חז"ד, מספר עבירות של ניסיון לגרימת מוות בכוונה, עבירות של אחזקת אמצעי לחימה, סחר בציוד מלחמתי ואימונים צבאיים. בשב"כ עקבו אחרי פעילותו לאחר שחרורו ב-18/10/11 במסגרת עסקת שליט וחשדו כי הוא חזר למעגל הטרור. בנוסף, הפר עיסאווי את התנאים לשחרורו בכך שנכנס לשטחי הגדה ועל כן נעצר בתאריך 7/7/12. אתמול נגזר דינו על הפרת תנאי השחרור  לשמונה חודשי מאסר והוא צפוי להשתחרר מייד.

אימן אסמעיל סלאמה שראונה – פעיל חמא"ס מכפר דורא באזור יתיר, נעצר בשנת 2002 על רקע ביצוע פיגוע הנחת מטען בבאר שבע בו נפצעו 18 אזרחים, ועל ניסיון לחטוף חייל ומעורבות בפיגועי ירי לעבר חיילים. על שראונה נגזר עונש של 38 שנות מאסר. הוא שוחרר לביתו במסגרת עסקת שליט בתאריך 18/10/11. מיד לאחר שחרורו שב שראונה לפעילות בשורות החמאס ועל כן נעצר בשנית ב-30/1/12.

בשב"כ ובשב"ס מדגישים כי השימוש בכלי שביתת הרעב על ידי האסירים הביטחוניים האלה מהווה הפרה בוטה של ההתחייבות שנחתמה ע"י הנהגת האסירים במאי 2012 בכלא ומחוצה לו, ואשר הביאה לסיומה של שביתת האסירים הכללית.

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן