Skip to content

אקווריה: המשקיעים האמריקאים פנו לעזרת מבקר המדינה

המשקיעים של פרויקט אקווריה באילת פנו אל מבקר המדינה בבקשה שיבדוק מדוע מבקשים משרד תיירות ומנהל מקרקעי ישראל להוציא למכרז את הקרקע שעליה התכוונו להקים את עיר הבידור. משרד התיירות: הקצאת הקרקע וההרשאה לתכנון אינם בתוקף. לבקשת המנהל בוחנים אפשרות למכרז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הדמיה של פארק המים עם מגלשות. (צילום: משרד אדריכלים דמרון)
הדמיה של אחת מפינות פארק המים - המגלשות. (צילום: משרד אדריכלים דמרון)

עורך דינם של יזמי  פרויקט הבידור האילתי אקווריה, עו"ד זאב הולנדר, פנה אל מבקר המדינה, יוסף שפירא, כדי שיחקור את מה שהוא מכנה "הדרך המדאיגה, הדו-פרצופית והבלתי מקצועית, שבה נוהל הטיפול בפרוייקט", ומבקש את התערבותו המיידית.

פרויקט אקווריה הוא אטרקציה תיירותית גדולה של קבוצת משקיעים אמריקאים, שהיה מתוכנן להשתרע על 1,300 דונם צפונית לאילת. המדינה עמדה לתת ליזמים את השטח ללא מכרז וכן מענקים בגובה של כ-30 מיליון דולר, נגזרת של השקעה מתוכננת בגובה של 350 מיליון דולר.

הפרויקט אמור היה להיות המקבילה הישראלית לדיסנילנד ולכלול עיר בידור, פארק שעשועים ומים, אולמות כנסים, אמפיתיאטרון, שטחי מסחר, הסעדה וכן מגרשי גולף.

היזמים קיבלו ממנהל מקרקעי ישראל הרשאה לתכנון, בהמלצת הוועדה המשותפת למשרד התיירות ולמנהל מקרקעי ישראל (ממ"י), וקידמו תכנית מתאר שאושרה בשנת 2005. ואולם, היזמים נתקלו בקשיים הקשורים להליכים משפטיים שנקט קיבוץ אילות, שבחלק משטחו תוכנן לקום הפרויקט.

דו"ח של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס ב-2008 קבע כי בהליכי התכנון, הקידום ואישור תוכניות הפרוייקט נעשו מעשים ומחדלים חמורים, תוך ניצול קשרים במסדרונות השלטון, על מנת להשתלט על קרקעות הציבור וקיבוץ אילות. בית המשפט החליט לגרוע שטח ניכר מהפרויקט המקורי.

במשרד התיירות טענו שבינתיים פג תוקפה של תכנית המתאר שאושרה ובמקביל פג תוקף ההסכם עם היזם המסדיר את זכויותיו בקרקע.

ראש הממשלה אריאל שרון. ראה בפרויקט עוגן חשוב לפיתוח עתידי של העיר ושל התיירות לישראל בכלל. (צילום: ויקישיתוף, Ivry Sharon Rumsfeld)
ראש הממשלה אריאל שרון. ראה בפרויקט עוגן חשוב לפיתוח עתידי של העיר ושל התיירות לישראל בכלל. (צילום: ויקישיתוף, Ivry Sharon Rumsfeld)

ב-2012 הוגשה על ידי היזמים פנייה לחידוש הסכם ההרשאה לתכנון על שטח מצומצם של כ-300 דונם, אולם בדיון של הוועדה המשותפת למשרד התיירות וממ"י, הומלץ לשווק את המתחם במכרז.

"ראש הממשלה אריאל שרון יזם"

עו"ד הולנדר כותב למבקר כי לאחר שהיזמים כבר השקיעו בתכנון יותר מ-10 מיליון דולר ולמרות הקצאת הקרקע שניתנה להם ללא מכרז על ידי משרד התיירות וממ"י, החליטו שני הגופים "בפתאומיות, ללא הצדקה וללא הודעה מוקדמת ליזמים, כי מן הראוי שהמדינה תוציא למכרז ציבורי את הקרקע שהוקצתה למיזם".

לדברי עו"ד הולנדר, בשנת 2001 יזם ראש הממשלה אז, אריאל שרון, בעת ביקור באילת, פנייה אל היזמים האמריקאיים שהיו מעורבים קודם לכן בפרוייקט משותף עם עקבה. שרון הסביר שעל הפרויקט לקום קודם באילת, בהיותו עוגן חשוב לפיתוח עתידי של העיר ושל התיירות לישראל בכלל. כותב עו"ד הולנדר: "ראש הממשלה שרון גם סבר שעל הפרוייקט להיות פרויקט תיירות לאומי עם מעורבות ממשלתית, שתקל על הליכי הרישוי ותדאג למענקים מתאימים. על בסיס זה הוקם בישראל משרד בראשותו של תא"ל (מיל') רן פקר (רונן)".

חוות דעת משפטית שמספק עו"ד הולנדר קובעת, כי ליזמי אקווריה יש זכות משפטית על הקרקע ללא מכרז וביטול זכות זו אמורה לזכות את היזמים בפיצויים. "היזמים מאחורי הפרויקט – יהודים אמריקאיים בנוסף לכמה ארגוני צדקה בישראל – קיבלו את הזמנת ראש הממשלה דאז שרון, לפתח פרויקט בידורי יוצא דופן שנועד למשוך תיירים רבים נוספים ולחזק את כל אזור הדרום", כותב עו"ד הולנדר למבקר שפירא, "לאחר דו"ח מבקר המדינה בשנת 2008 ולאחר התנגדות קיבוץ אילות, צומצם הפרויקט לכ-300 דונם ועלות ההשקעה ירדה בהתאם מ-350 מיליון ל-150 מיליון דולר".

"הפרה של הבטחה שלטונית"

עו"ד הולנדר קובע, כי ללא הסבר וללא הצדקה, הודיע משרד התיירות ליזמים באוקטובר 2012, יום לפני פגישה מתוכננת עמם כשהם כבר בדרכם לישראל, כי חודשיים לפני כן, ללא יידוע היזמים או נציגיהם, "החליטו משרד התיירות וממ"י להוציא את הקרקע למכרז. מכרז כזה יהיה הפרה ברורה של הבטחה שלטונית שניתנה ליזמים על ידי מדינת ישראל, שהשקיעו שנים מחייהם ומיליוני דולרים במטרח לפתח אתר תיירות בינלאומי", הוא כותב.

לדבריו, "אילת-עיר הבידור" – הגירסה החדשה והמצומצמת של אקווריה – היא מרכיב חשוב בפיתוח העתידי של אילת. "שלושה ראשי ממשלות הביעו את תמיכתם בפרויקט, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתפקידו כשר אוצר. ראש עיריית אילת, שרים ופקידי ממשלה, תומכים אף הם בפרויקט".

הדמיה של פארק המים אילת-עיר הבידור. מכרז חדש לקרקע. (צילום: משרד אדריכלים דמרון)
הדמיה של פארק המים אילת-עיר הבידור. מכרז חדש לקרקע. (צילום: משרד אדריכלים דמרון)

עו"ד הולנדר קורא למבקר המדינה לעשות ככל יכולתו "כדי לעצור את ההפרה הבוטה של הזכויות החוקיות של אקווריה". המכתב ממוען גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, ליו"ר מנהל מקרקעי ישראל, משה כחלון ואחרים.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי בלא להתייחס לפנייה למבקר המדינה, התב"ע – תוכנית בניין עיר – אינה בתוקף עוד, ההרשאה לתכנון פקעה "ולבקשת המנהל, אנחנו בוחנים אפשרות של הוצאת הקרקע למכרז, שבו יוכלו גם היזמים הללו להתמודד".

ג'ו ברנשטיין, הבעלים של חברה אמריקאית לפיתוח הנדל"ן אמריקן פרטנרס בניו יורק, ואחד השותפים בקבוצת היזמים, אומר בתגובה כי מאמצע שנת 2012 עשה משרד התיירות ככל שביכולתו, כדי לחסל את הפרויקט. "עד אז, בכירי המשרד ביקשו וקיבלו חומרים על האיתנות הכלכלית שלנו ודברים אחרים. ואז לפתע שינו את טעמם והחליטו לזרוק אותנו מאילת וגם חיכו חודשיים כדי לבשר לנו על כך. למה?"

ברנשטיין מוסיף כי פקיעת תוקף התב"ע אינה רלוונטית: "עמדנו לקבל אישור שמותאם לגודל החדש של הפרויקט. העובדה שמנסים למנוע מהפרוייקט מלהתקדם, אינה תירוץ להתכחש למחוייבות של הממשלה לספק לנו את הקרקע ללא מכרז. קודם מעכבים אותנו מלבנות – ואחר כך אומרים שעבר זמנה של ההקצאה".

[related-posts title="כתבה קודמת בנושא אקווריה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן