Skip to content

חוקרים: יש קשר בין דחק שמקורו בירי טילים להפלות בשדרות

מטרת עבודת המחקר הייתה להעריך את השפעת הדחק, כתוצאה מהחשיפה לירי הקסאמים, על שיעור ההפלות העצמוניות ("טבעיות") בנשים שהתגוררו בשדרות בין השנים 2004 עד 2008, בהשוואה לנשים שהתגוררו בקריית גת שלא היתה אז בטווח הקסאמים. בקרב הנשים משדרות נמצא שיעור גבוה פי 1.59 של הפלות עצמוניות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלפי צפירות אזעקה נשמעו בשנים האחרונות באזור שדרות שבישרו נפילת טילים שמקורם ברצועת עזה. הדוקטורנטית תמר וינשטוק, בהנחייתם של פרופ' אילנה שהם-ורדי מהמחלקה לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון ופרופ' אייל ענתבי מן המרכז הרפואי ברזילי ושותפיהם פרופ' ליאת לרנר-גבע וגב' שרהלי גלסר ממכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה וחקר שירותי בריאות מצאו, במחקר שביצעו לאחרונה, זיקה סטטיסטית משמעותית בין דחק בהריון על רקע האזעקות בשדרות לבין הסיכון להפלות עצמוניות. 

רקטות לעבר שדרות (צילום: טל ים)
רקטות לעבר שדרות (צילום: טל ים)

מטרת עבודת המחקר הייתה להעריך את השפעת הדחק כתוצאה מהחשיפה לירי הקסאמים, על שיעור ההפלות העצמוניות ("טבעיות") בנשים שהתגוררו בשדרות בין השנים 2004 עד 2008, בהשוואה לנשים שהתגוררו בקריית גת שלא היתה בשנים אלו בטווח ירי הקסאמים.

לצורך כך, נבדקו נתוניהן הרפואיים של הנשים, שילדו או פנו למיון נשים במרכז הרפואי ברזילי עם אבחנה של הפלה עצמונית. מידע לגבי תאריכי נפילות הקסאמים על שדרות ואזעקות "צבע אדום" התקבל  מעיריית שדרות. עבור כל יולדת חושבה כמות האזעקות שנשמעו ב-6 חודשים שקדמו להיריון ובמהלכו. שתי קבוצות המחקר (הנשים משדרות ומקרית גת) היו דומות במאפייני הרקע. 

המחקר העלה כי בקרב הנשים משדרות נמצא שיעור גבוה פי 1.59 של הפלות עצמוניות ("טבעיות")  יחסית לנשים מקרית גת, גם לאחר התחשבות בגורמי סיכון ידועים נוספים. הסיכון להפלות עצמוניות היה גבוה כאשר כמות האזעקות הייתה גבוהה לפני ההיריון או במהלכו, אך גם נשים שהיו חשופות במהלך הריון ברמה הנמוכה ביותר היו בסיכון גבוה עד פי 2.7 לעומת הנשים מקרית גת. 

 החוקרות מסבירות כי גירויים חיצוניים המשרים דחק יכולים להיות בעלי השפעה על ההריון, על העובר ועל התפתחותו לאחר הלידה. השפעה זו מתבטאת באמצעות מספר מנגנונים, שלהם יש השלכה על תהליכים שונים בהריון, ביניהם לתפקוד השליה ולאספקת דם לרחם. 

"ישנן עדויות על קשר בין חשיפה למתח/ דחק בהריון לבין תוצאים מיילדותיים שליליים. נשים הרות ביישובי עוטף עזה חיות בתנאי מתח כרוני יומיומי, לעיתים בכל שלבי ההריון. לנוכח המתח הממושך, גודל האוכלוסייה החשופה למתח זה וההשפעות השליליות שיש למתח על ההיריון ותוצאותיו, ראינו חשיבות רבה לאמוד את ההשלכות של הדחק על נשים הרות החיות באזורי טווח נפילות הקסאמים ותוצאי ההריונות שלהן", כותבות החוקרות. 

החוקרות מדגישות כי יש מקום להעריך תכניות התערבות להפחתת דחק בקרב נשים חשופות לאזעקות בתקופת ההיריון ואף לזוגות המתכננים להרות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן