Skip to content

משרד החינוך: שוב חוזר מחטף ההקצבות לישיבות

ארגוני חופש הדת טוענים כי למרות הצו שהוציא בג"ץ, המורה לממשלה לנמק מדוע לא ייפסקו ההקצבות, פרסם משרד החינוך במחטף מודעה על הכוונה להאריך את תוקף הקריטריונים כבר בשבוע הבא. פרקליט העותרים, עו"ד גלעד ברנע: "שר החינוך גדעון סער לא הפנים את משמעות שלטון החוק". משרד החינוך: אין מדובר בקריטריונים חדשים אלא בהארכתם, מאחר שתוקף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעיצומו של המשא ומתן הקואליציוני, פרסם היום משרד החינוך הצעה להארכת תוקף הקריטריונים הבלתי חוקיים שמאפשרים להעביר הקצבות לתלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל. כך טוענים ארגוני חופש דת ומצפון, שעתרו העבר נגד הארכת הקריטריונים הללו. לדברי אותם ארגונים נעשה המחטף, למרות העתירה לבג"צ כנגד הקריטריונים, שהגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, ישראל חופשית, הפורום לשוויון בנטל וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי), באמצעות פרקליטם עו"ד גלעד ברנע.

גדעון סער. שוב מחטף הקצבות לחרדים?
גדעון סער. שוב מחטף הקצבות לחרדים? (צילום: ציפי מנשה)

כמו בספטמבר, כשאושרו הקריטריונים החדשים לראשונה,  בכוונת משרד החינוך לאשר את ההארכה במחטף כבר בתחילת השבוע הבא, תוך הקצבת זמן מינימאלי בלבד להגשת התנגדויות. זאת, כדי שיוכל להעביר כבר בשבוע הבא את תקציב מרץ לישיבות ולהמשיך בהקצבות עד לאחר השגת הסכם קואליציוני. כמו בספטמבר, הקישור שפורסם לנוסח הקריטריונים אינו עובד והנוסח אינו מופיע באתר המשרד. העותרים הודיעו שיפנו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שימנע את הארכת תוקף ההקצבות.

הקריטריונים הקודמים להקצבות לישיבות התירו להעביר כספים רק למי שיש לו פטור מלא משירות צבאי או דחיית שירות על פי חוק טל. בעקבות ביטול חוק טל, פנו העותרים ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר החינוך גדעון סער בדרישה לעצור את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים (מתוך כ-110 אלף בסך הכל). זאת, כיוון שאיבדו את מעמד דחיית השירות. סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן מעריך את היקף ההקצבות לתלמידים אלה בכ-30 מיליון שקל לחודש.

על פי הקריטריונים החדשים שאושרו בספטמבר לחצי שנה, ותוקפם יפוג בסוף השבוע, יכולים לקבל הקצבות גם מי שקיבלו דחיית שירות בעבר. בכך מאפשרת הממשלה את המשך ההקצבות לישיבות כרגיל, למרות ביטול חוק טל. בעקבות העברת הקריטריונים החדשים, הוגשה עתירה מתוקנת שטענה שהם אינם חוקיים כיוון שהם מתירים להעביר כספים למי שאמור להתגייס ולא ללמוד בישיבה. בג"צ הוציא לפני כחודש צו על תנאי המורה לממשלה לנמק מדוע לא יפסקו ההקצבות. למרות זאת, מתכוון משד החינוך להאריך את תוקף הקריטריונים.

פרקליטם של העותרים עו"ד גלעד ברנע ציין בתגובה ש"העובדה שבג"צ הוציא צו על תנאי מלמדת שהחוקיות של התבחינים מוטלת לכל הפחות בספק. העובדה ששר החינוך גדעון סער מוכן עדיין לפעול כעושה דברן של המפלגות החרדיות, מעידה על כל שלא הפנים באמת את משמעות שלטון החוק"..

מנכ"ל חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"אפילו בימיה האחרונים הממשלה אינה משתחררת מההרגל המגונה, לרצות את המפלגות החרדיות בכל מחיר, כולל העברת תקציבים לתלמידי ישיבות שאמורים לשרת בצבא. זאת, גם לאחר האמירה הברורה של הבוחר בעד שוויון בנטל וממשלה אזרחית.  יש לקוות", אמר רגב, "שבג"צ יעצור את שרץ ההקצבות. המחטף השערורייתי והבלתי תקין אינו מוסיף כבוד למשרד החינוך".

זהרה ברגר-צור מהפורום לשוויון בל אמר ש"נראה ששר החינוך לא השכיל לפנים את תוצאות הבחירות האחרונות. גם בשולי הקדנציה שלו הוא מתעלם באופן בוטה ומזלזל ברצון הציבור בשוויון בנטל ובהפסקת העברת הכספים חד צדדית והלא מוסרית לישיבות".

ח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי) אמר ש"הממשלה מנצלת את אווירת 'מסיבת הסיום' והיא מפירה חוק, גוזלת את הציבור, משחדת את החרדים ומעודדת השתמטות. מאז שבוטל חוק טל, ממשלת ישראל נותנת לחרדים מתנה בלתי-חוקית של מאה מיליון שקלים מדי שלושה חודשים ואם בג"צ לא יעצור זאת, הזרמת הכספים תמשך".

מנכ"ל ישראל חופשית מיקי גיצין אמר בתגובה, ש"בסופו של דבר לא משנה מה קובע בג"צ או החוק הישראלי הדבר היחיד שנשאר יציב במציאות הפוליטית בישראל הוא התקציבים המועברים לישיבות. משרד החינוך נוהג כגנב בלילה ומעביר את המענקים בהיחבא תוך שהוא מצפצף על הצו של בג"צ".

ממשרד החינוך נמסר, כי אין מדובר בקריטריונים חדשים אלא בהארכתם, מאחר שתוקף חוק טל פג ולא נקבע חוק חלופי עד כה. עוד נמסר כי הדבר נקבע בשיתוף עם משרד המשפטים להאריך בחצי שנה את התקנות הקיימות עד להסדרת הנושא .

 מדובר בהארכה שנייה של התקנות מאחר שלא נקבע הסדר חדש שיחליף את חוק טל שפג תוקפו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן