Skip to content

פרופ' ישעיהו ליבוביץ: "אלוהים הוא לא קופת חולים"

הפרק "אמונה", שפתח את הסדרה הדוקומנטרית "ליבוביץ: אמונה אדמה אדם" בערוץ 8, עסק בדיון הבסיסי של ליבוביץ על תפיסת האמונה. אנחנו נחשפים לאדם צנוע, חד וחריף מחשבה, מכיר במגבלות הפרשנות הדתית ומחפש את הפשטות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הערב (שני) שודר הפרק הראשון מתוך שלושה בסדרה הדוקומנטרית "ליבוביץ: אמונה אדמה אדם", בבימויו של אורי רוזנווקס, לערוץ 8.

פרופ' ליבוביץ "כופר שומר מצוות" (צילום: ערוץ 8)
פרופ' ליבוביץ "כופר שומר מצוות" (צילום: ערוץ 8)

הסידרה על חייו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ מתעדת נקודות מרכזיות בהגותו, דרך מסע מצולם של בני משפחתו, חסידיו ומתנגדיו, בליווי ראיונות וצילומי ארכיון נדירים ומאלפים, וציטוטים מתוך מאות כתבים ומכתבים, מאמרים ומחקרים שהותיר מאחוריו.

ישעיהו ליבוביץ, מענקי הרוח שלנו, הלך לעולמו בגיל 91, לפני כ-17 שנים, אך מישנתו המעניינת וקוראת התיגר עדיין איתנו, כאילו שמעולם לא עזב. ליבוביץ, יהודי מאמין חובש כיפה, אך רואה את התיאוריות התאולוגיות המרכזיות ביהדות, כחסרות חשיבות דתית. הוא כונה "כופר שומר מצוות". היה אדם מלא פרדוקסים, שמרן ודוגמטי מחד גיסא, נאור וחדשן מאידך גיסא. דמותו היתה מתריסה ובוטה ועם זאת מזמינה. חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים, כולם פנו אליו בשאלות, לקבלת עצה טובה או לדיון פילוסופי מעמיק בכל נושא שבעולם. כולם זכו למענה אישי.

היו שהעריצו אותו, היו שחלקו עליו, אך מי שהכיר אותו לא יכול היה להישאר אדיש.

הפרק "אמונה" פותח את הסדרה בדיון הבסיסי של ליבוביץ על תפיסת האמונה. ליבוביץ ראה בקיום המעשי של המצוות את מהותה של הדת היהודית, וכי המאמין צריך לדעת שתפקידו בעולם הוא לקיים את המצוות. בלי לשאול שאלות ובלי לצפות לתגמול. ליבוביץ "עיצב את כל ראיית העולם שלו מתוך האופן הייחודי שבו ניסה להגדיר את הקשר או חוסר הקשר בין אלוהים לבין העולם והאדם". לתפיסתו, אין משמעות לחיים בעצמם אלא למעשיו של האדם. מי שנושא את עול המצוות, עושה זאת מתוך בחירה חופשית ולא מתוך כורח, בלי לצפות לגמול ובלי לבקש דבר. "אלוהים הוא לא קופת חולים" זאת אמרה חביבה עליו. אין לצפות מאלוהים לרפא חולים או לסייע בדבר זה או אחר. כתלמידו וממשיך דרכו של הרמב"ם טען ש"אין כל טעם להגדיר את האלוהות או לשאול מיהו אלוהים, שהרי זו כפירה בעיקר. אם אתה מחפש ושואל זה סימן שאין" ולכן זאת כפירה. אנחנו נחשפים לאדם צנוע, חד וחריף מחשבה, מכיר במגבלות הפרשנות הדתית ומחפש את הפשטות.

פרופ' אסא כשר דיבר על יחסו של ליבוביץ לנשים. ליבוביץ ציטט מהכתובים "זכר ונקבה ברא אותם ויקרא את שמם אדם", "גם אישה היא אדם" וזה לא מובן מאליו, ביהדות אין ספקות לגבי היחס השוויוני והמוסרי שנדרש בין גבר לאישה. הפרשנות, זה כבר סיפור אחר "גם אישה היא אדם וזה קשה להבנה" אמר בציניות.

דר' נעמי כשר, מחברת הספר "אמונתו של ישעיהו ליבוביץ" מציינת את תפיסתו של ליבוביץ: התורה איננה היסטוריה או ספר מדעי בשום צורה. התורה עוסקת בהוראות "עשה ואל תעשה". איך נוצר העולם זה עניין מדעי ולא דתי ולכן לא צריך לעסוק בכך. "המאמץ להשגת התכלית הוא החשוב, ומדובר בדרך ללא סוף, כך המרחק מהאדם לאלוהים הוא אין סופי ולעולם לא יגיע האדם אל התכלית" . לדבריה, ליבוביץ איש מבריק ועולמו הרעיוני רב פנים, מכיל שמרנות ופשטות אך גם מהפכנות וחידתיות, ולעיתים אף סתירות לא מוסברות.

הפרופ' נענה לכל פנייה (צילום מסך ערוץ 8)
הפרופ' נענה לכל פנייה (צילום מסך ערוץ 8)

דר' אביעד סטולמן, מספר כיצד בצעירותו פנה לפרופ' ליבוביץ בכתב וציפה לתשובה ממנו, אך להפתעתו זכה לשיחת טלפון והזמנה אישית לפגישה פנים מול פנים עם האדם הנערץ עליו. לדבריו "ליבובץ היה מורה מעולה, ביחד קראנו מכתבי הרמב"ם, מדי פעם עצרנו בשאלה כזאת או אחרת, המורה הטוב ביותר שהיה לי אי פעם". לטענתו של ליבוביץ, הדת והאמונה נמצאים בתוך האדם עצמו, וכי האמונה האמיתית והיחידה היא הרצון להקריב את כל אשר יש לאדם למען אהבת השם, ללא גבול וללא היסוס. הדוגמא שנותן לכך ליבוביץ היא עקידת יצחק. בתפיסה זו של ליבוביץ מסתיים הפרק הראשון.

בפרקים הבאים יחשפו נושאים נוספים בהם עסק ליבוביץ בחייו. בפרק "אדמה" יוצג יחסו של ליבוביץ לכיבוש הארץ ולקדושת הארץ. לתפיסתו, קיומה של מדינת ישראל לוט בערפל. יש צורך בשתי מדינות לשני עמים (עוד לפני נאום בר אילן) וכי אין ליחס משמעות לשטח אדמה כזה או אחר. כך בדיוק נזעק על הכוח המיסטי שהוענק לכותל המערבי, שלא בצדק, לדבריו.

בפרק השלישי, "אדם" נחשף ליבוביץ המורה, המחנך, המדען. איש רוח שתרם מזמנו וממרצו גם בגילו המופלג למען אחרים, לאתגר את שומעיו ולעורר בהם מחשבות. איש אשכולות, ש"ירד אל העם" ולא הסתגר במגדל השן האקדמי או התורני, תמיד מצא זמן לכל הפונה אליו, קיבל בחום מבקרים וחלק את חוכמתו עם רבים.

ליבוביץ היה אדם יחיד ומיוחד בדורו, ועם זאת צנוע דרך. כמה שהוא חסר היום, לא בגלל או בזכות דעותיו, עליהן אפשר להתווכח, אלא דווקא בזכות היכולת שלו לעורר חשיבה ולהביא לדיון אמתי ועמוק, בניגוד לשליפות מהמותן והדיונים השטחיים שאנחנו מכירים היום, ברמת הסיסמאות ובסגנון "גומרים הולכים". אולי דווקא הוא יכול היה להביא לשינוי אמתי, ביחסים בין דתיים לחילוניים ובין ימין ושמאל.

כמה טוב לצפות בסדרה המרתקת והחשובה הזאת. חומר למחשבה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן