Skip to content

אחרי הבחירות – איטליה בפני מבוי סתום

הבחירות באיטליה הסתיימו בלא הכרעה, גוש השמאל-מרכז ניצח בבית התחתון את ברלוסקוני, אך לא השיג רוב בסנאט. הצבעת המחאה ושיעור הצבעה נמוך נתפשים כדחיית מדיניות צמצום הגירועונות המהיר הנכפה על ידי האיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תיקו בסנאט
תיקו בסנאט

בתום הבחירות באיטליה נדמה כי המדינה ניצבת בפני מבוי סתום; זאת מאחר שלאף מפלגה אין רוב בשני הבתים, ושני הגושים, השמאל והימין, שווים בגודלם.

תוצאת הבחירות, שנערכו בעיצומו של משבר כלכלי חריף וצעדי צנע, הן כה קרובות עד שמשרד הפנים דיווח על הפרש של פחות מאחוז אחד בשני בתי הפרלמנט. תנועת מחאה בראשות הקומיקאי בפה גרילו סחפה רבע מקולות המצביעים.

מפלגתו של מנהיג המרכז-שמאל, פייר לואיג'י ברסאני, זכתה ב-29.54 אחוז מהקולות לבית הנבחרים, הבית התחתון, כחוט השערה יותר משיעור הבוחרים שתמכו בגוש של ברלוסקוני, 29.18 אחוז. "ברור לכולם שהמדינה נמצאת במצב עדין," אמר ברסאני בתום ספירת הקולות. תנועת "חמשת הכוכבים" של בפה גרילי, המתנגדת לצעדי הצנע, זכתה ב-25.55 אחוז מקולות הבוחרים, וה"בחירה האזרחית" של מריו מונטי, ראש הממשלה היוצא, זכתה ב-10.56 אחוזים.

מבוי סתום באיטליה
מבוי סתום באיטליה

בבחירות לסנאט זכתה המפלגה הדמוקרטית בהנהגת ברסאני ב-113 מושבים, הגוש של ברלוסקוני זכה ב- 116, ותנועת חמשת הכוכבים ב-54. כדי להקים ממשלה נחוץ רוב בשני הבתים, אולם דובר מטעמו של ברלוסקוני אמר שלאף אחד מן הצדדים אין רוב ברור, כך מדווח ה-BBC.

קולות המצביעים מחוץ לאיטליה טרם נספרו, ומושבי בונוס מחולקים בבית העליון, הסנאט, על פי הצבעה אזורית, ולאחר ניצחונה בשלושת האזורים החשובים – לומברדיה בצפון, קמפניה במרכז, וסיציליה בדרום, מפלגתו של ברלוסקוני צפויה להשיג בו רוב, יותר מ-158 מושבים. לנוכח מאזן הכוחות המצטייר קשה לראות ממשלה יציבה קמה באיטליה במהירות, אם בכלל, ומשקיפים רבים מדברים על בחירות נוספות בקרוב.

סקרי בחירות מדגם שניבאו ניצחון ברור לברסאני הזניקו את בורסות העולם, אולם עם התברר תוצאות האמת התהפכה המגמה. השסע המתברר בין השמאל לימין בכלכלת אזור היורו השלישית בגודלה עתיד להדאיג מאוד את מנהיגי המדינות האחרות באזור.

"מלחמת דורות"

ברלוסקוני, בן 76, התפטר מראשות ממשלת איטליה בנובמבר 2011, לנוכח האשמות בשחיתות, ובניהול כושל של החוב הלאומי העצום של איטליה. מאז שלטה באיטליה ממשלת טכנוקרטים בראשות מריו מונטי. אך ניסיונותיו לצמצם את הוצאות המדינה הכעיסו מאוד את הציבור, וכאשר החליט להתמודד בבחירות בראש מפלגת מרכז, בחרו בו רק מעט יותר מ-10 אחוזים מהמצביעים.

הצלחתו של הקומיקאי בפה גרילו, מיוחסת להתנגדותו החריפה לצעדי הצנע שננקטו באיטליה ולעלבונות שהטיח במעמד הפוליטי השליט במדינה במהלך מערכת הבחירות. "פתחנו במלחמת דורות," אמר גרילו בהודעה מוקלטת באתר האינטרנט שלו, "הם כולם מפסידנים, הם מסתובבים כאן עשרות שנים והובילו את המדינה לאסון."

מתגד לצעדי צנע. בפה גרילו (תצלום: Niccolò Caranti)
מתגד לצעדי צנע. בפה גרילו (תצלום: Niccolò Caranti)

ה"ניו יורק טיימס" מדווח שאף שהצבעת המחאה ושיעורי ההצבעה הנמוכים נתפסים כמכוונים אל הביצה הפוליטית האיטלקית ואל שיטת הבחירות המבולבלת במדינה, הם מתפרשים גם כדחייה של מדיניות צמצום הגירעונות המהיר הנכפה על ידי נציבות אירופה והבנק המרכזי של היבשת, מצד אזרחי מדינה גדולה מכדי פשיטת רגל ובלתי אפשרית לחילוץ מפאת גודלה.

"אין ספק שהשיטה הפוליטית באיטליה רחוקה משלמות, אך תוצאות ההצבעה לדעתי הן תוצאת המדיניות שהחמירה דרמטית את תמונת המצב הכלכלית והחברתית במדינה," אמר סיימון טילפורד, הכלכלן הראשי של "המרכז לרפורמה אירופית," מכון מחקר לונדוני.

"אנשים הזהירו שאם יידבקו במדיניות זאת, יהיה לך מחיר פוליטי, תהיה תנועה שכנגד," הוא הוסיף," והדבר לא יכול היה להתרחש במדינה מכריעה יותר".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן